720 l , extra low tech..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #61
    Jag har haft ca 30 rödmunstetror i ett större akvarium och de var ruskigt bra på att stimma. En fröjd.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #62
      Rödmunstetror är min favorit. Jag hade ju ett tag 85 stycken i mitt 720 innan de lyckades hitta in bakom bakgrunden och sögs in i filtret och dog. Verkligen en favoritfisk.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #63
        För egen del är Nannostomus Beckfordi en klar favorit pga sitt intressanta beteende och sitt omväxlande stimmande och revirtagande. Den simmar inte bara utan hittar på allt möjligt i karet. Äter t o m en del trådalger.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Hemi
          • February 2013
          • 180

          #64
          Jo det finns många fina fiskar..men ligger lågt vid uppstarten. Har kollat in några bolivianska fjärilar. Mer rödmunnar blir det men tror inte jag ska ha mer än kanske 15. Sedan en liten grupp scalarer.

          I övrigt verkar nedgången hos växterna stannat upp. De tar sig nog. Har även slängt ner några nävar flytväxter..ser ut som minipistia som jag inte fick tag på..Jo 3 st. små ;-) Blir ju en liten test om flytväxterna funkar. Lite, lite grönalger på rutorna om man s.a.s kollar "innefrån" men ingen större fara och de två Ancistrusarna ska ju ha något att äta..

          I övrig verkar "alla" ;-) firrarna må bra. Rödmunnarna i toppform..

          Och kör bara 2x 54 w Phytolux tända nu..Behagligt dämpat ljus..Blir för ljust med även 2x 54 w icewhite tända..

          Och fortfarande håller burken 24 grader , termostaten inställd på 21 grader menat till 150 l. Har faktiskt inte sett att den varit igång de sista dygnen ingen lampa/indikator lyser..Som tidigare vid uppvärmningen från kallvattnet..
          Senast redigerad av Hemi; 22 February 2014, 14:29.

          Kommentar

          • Hemi
            • February 2013
            • 180

            #65
            Några pers med gröna fingrar fast inte akvarister kollade på mina växter..menade att jag inte alls borde oroa mig, tvärtom..det där kommer att ta sig!

            Ser nu även själv som de påtalade att av alla växter just Cabomban (Jo det är C.)som fick sig en knäck i plastbacken, blev brun kanske rentav vuxit minst 6-7 cm på en vecka! Översta 10 cm:arna.. nytt klargrönt..och då står den djupast, längst från ytan av alla.

            Och är den den mest ljuskrävande växten jag har..ingen näring tillsatt och endast 2x 54 w tänt i 720 l..Fan va kul!
            Senast redigerad av Hemi; 24 February 2014, 17:31.

            Kommentar

            • Hemi
              • February 2013
              • 180

              #66
              I övrigt verkar allt knalla på ganska bra. Var inte orolig för att få till ställning och ramp..efter att jobbat som snickare i typ drygt 30 år :-) och skurit till och byggt kanske 60- 70 burkar..För 30 år sedan vad det gäller det sistnämda.

              Men riktigt orolig för uppstarten (ja än är det inte grönt, långt ifrån) främst efter att ha läst alla problem som kan uppkomma.Numera.. höll jag på att skriva ;-) Förut funderade jag inte så mycket på det. Tog det bara lugnt lät saker ha sin gång.

              Växterna från akvarieloppisen som sagt fick sig en ordentlig knäck i.o.m att jag var tvungen att förvara dem länge i plastback , hastigt inhandlad från Clas Olson. Typ en 1/3-del av växtmassan (för att inte säga allt i varierande grad) blev mycket skabbig, rensade som hastigt undan en del av den..sedan i med i det hela i burken..Inget tog sig de första dagarna utan förfallet fortsatte...Rensade igen bland riktig fula typ döda blad men mycket blev kvar och lät det förmultas. En del mull.Cabomban växer..

              Vallisnerian står stilla än men har återhämtats sig gäller nog att rötterna når Coops extra som ligger en bit ner i gruset.

              Men totalt med tanke på läget, ganska ok ändå...det har ju bara varit igång en vecka..Kul att kika på, ganska mycket växter för att vara uppstart..En del räckande till ytan trots att de är avklippta och de för några dagar sedan ipytsade flytväxternas .. oklart vilken art.. rötter har nog vuxit..Ja de kan rentav blivit fler..

              Vattenvärdena är bra, inget utslag på nitrit, firrarna och även räkorna (ja ren livsglädje) verkar må kanon..Ancistrusen gnager ständigt på efter de 5 rötterna, en del joks och slam på dem men ingen vattenfärgning, de låg ju ett tag i badkaret och där var det annorlunda. Såå.. ligger lågt matar lite varannan dag..Efter tips bara med torrfoder...Avvaktar..med endast 2x 54 w phytolux tänt..
              Senast redigerad av Hemi; 24 February 2014, 21:09.

              Kommentar

              • Hemi
                • February 2013
                • 180

                #67
                Köpte just cabomba caroliniana 20 st..och hade ju innan en ruska cabomba aquatica som efter uppstart för 10 dagar sedan växer bra 1 cm per dygn eller snarare mer.Ljusgrön, vacker. Alltså köpte jag mer cabomba som är en av mina tidigare favoriter.

                Men blev besviken på den förstnämda alltså carolinianen när jag pytsade i den direkt från butiken..inte alls samma fina gröna färg som min aquatica utan mer mörkgrön..Skiljer det sig så mycket normalt eller är det tillfälligt p.g.a andra växtförhållanden?

                Och Gälörtsstumparna ..sessifloran som blev helbrun i plastbacken, nästan helt knäckt .. börjar skjuta iväg med grönt i topparna (växer inte bra som c.)men förpassade den till en mer undanskymd plats. cabomba c. fick den platsen jämte min C.a..då såg jag skillnaden inte lika fin..

                Skiljer de sig så mycket normalt? Är inte c.c en invasiv art i nordamerka och samma som c.a?

                Nåja skit samma..Kul att se om den oxå tar sig..C.a:n ser ju inte heller så kul ut nertill..Bara det nya som är fint..Och når nog snart ytan 60 cm upp..

                I övrigt verkar vattenvärdena bra? Har aldrig testat sådana tidigare. Jbl easy-test. Nitrit noll och det är ju bra men nitrat 0? Kb lite lågt 3 och ph (enligt uppgift ofta visande för lite) 6,4-6,8..

                I.o.f.s. handlar det väl om stabilitet..och ingen har ändrat sig..än..;-) trots en ganska stor tidigare nerbrytningsprocces av främst vallisneriablad..Dåliga redan när jag pytsade i dem..Lugnt nu..

                Firrarna och räkorna mår toppen..

                Och doppvärmaren har jag inte sett tänd sedan förra veckan någon gång..Bra så..
                Senast redigerad av Hemi; 26 February 2014, 19:26.

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #68
                  Intressant läsning här, och man blir ju nyfiken på hur det ser ut. Skulle va roligt med lite bilder

                  Och roligt att du verkar lyckas med cabomban. Jag lyckades inte få den att trivas i mitt 660l som också är 60cm högt, och jag har mer ljus i mitt så det är roligt.
                  Det är också en av mina favoritväxter.
                  Däremot växte sessifloran som ogräs hos mig för nåt år sen innan jag tröttnade på att hålla efter den två ggr i veckan och slängde ut den

                  Kommentar

                  • Hemi
                    • February 2013
                    • 180

                    #69
                    Vänta här nu...lyckas med Cabomba?..Bara ett 10-tal slingor kanske kämpande sig, sista rycket, upp till ytan för att åtminstone snappa åt sig något watt av de 108 tända..;-)

                    Har tagit bilder med lånad kamera men när min särbo var uppe i helgen , hon är ganska datakunnig och kunde ha hjälpt mig..Glömdes det bort p.g.av bl.a test av lyxkroppkakor på nyligen öppnat ställe (nalle och kroppkakan) .. fiskmiddag hos vänner mycket god och en del annat..

                    Fast Cabomban är en lattjo växt har tidigare lyckats med den med ett t8 80 w varmvitt industrirör i 540 l. Helt utan teknik och tillsatser. Det jävligaste jag sett var mina kusiners 325 l kittade ramakvarie för nästan ett halv sekel den sedan växte så det knakade också helt utan teknik eller tillsatser, typ hälften vatten och hälften cabomba, rena djungeln..

                    Fick en hel del ruskor med hem..i mitt kittade ramakvarie på 54 liter köpt för 10 kr ock glödlampa gick de ner sig och försvann på 14 dagar..
                    Senast redigerad av Hemi; 26 February 2014, 20:18.

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      #70
                      Konstigt...alla mina testpiloter (fem rödmunnar fast mer riktigare rödhuvuden, två små ancistrus och tre chrystal black räkor)ja mer än så egentligen börjar nästan få känslor för dem ;-)

                      ..har uppfört sig helt normalt haft skitkul vad det verkar. Noterar nu att just räkorna uppför sig annorlunda nu till kvällen, far runt verkar inte riktigt kunna coola ner sig av någon anledning..Skumt..

                      Nåja.. noterar att alla mina innevånare är riktigt pigga!

                      Har även fixat en timer för belysningen nu installerad..

                      Noterar även att min lilla cirkulationspump (nu hörs den knappt, klockrent sovbar) på enligt uppgift 1800 l /timme/3,5 w är närmast perfekt för att få bra och lagom genomströmning i burken..Avsedd enligt tillverkaren för burkar från 40 -200 l. Allt rör sig fint..och inte för mycket..Alla växter rör sig.Allt blandar sig snabbt. Ständig cirkulation vid ytan. Cabomban svajar lätt ;-)Snarare mer än vad jag tidigare någonsin haft..
                      Senast redigerad av Hemi; 26 February 2014, 23:26.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13133

                        #71
                        Det är väl någonstans här det börjar bli obligatoriskt med lite bilder så vi vet vad du pratar om
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Hemi
                          • February 2013
                          • 180

                          #72
                          Fick inte tag på sladden till den lånade kameran så kunde inte få in bilderna på bygget av ställning och ramp.

                          Men grabben var över och tog några bilder med hans mobil.

                          Här 14 dagar efter uppstart..många växter har gått ner sig och är fortfarande risiga men så här ser det ut i nuläget. Allt i stort sett bara nerslängt.

                          Endast bakre rören 2x 54 w phytolux tända..http://i.imgur.com/QczlY7O.jpg

                          Här med även 2x 54 w icewhite tänt.http://i.imgur.com/wxpxqLG.jpg

                          Här från kortsidan endast bakre rör phytolux tända vilket jag kört hela tiden..http://i.imgur.com/DMrPyCI.jpg Den främre cabomban är precis nyköpt den bortre har faktiskt tagit fart är dubbelt så hög nu mot starten..

                          Ska senare flytta om.. eventuellt skippa de främre icewhite-rören, lyser för mycket tycker jag och bara köra phytolux..

                          I övrigt har jag fortfarande inget utslag på teststickorna vare sig på nitrit eller nitrat..Däremot lite på klor..Lite oroande..

                          Har även slängt i ännu en cirkulationspump även den med tillfälligt skydd för räkorna men det blev för mycket snurr i ytan..Bara test..

                          Dåliga bilder jag vet och taskig "inredning" men det går ju att ändra. Viktigare att få balans och få igång bakterierna..
                          Senast redigerad av Hemi; 01 March 2014, 16:20.

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            #73
                            Jaha, oförändrat läge bortsett från att även de nya 20 cabombaslingorna av någon anledning växer bra..typ 1 cm per dygn. Funderar på att köpa mer av den.

                            Däremot var loppisväxterna ingen höjdare eller snarare förvaringen i plastbacken.Plus fick nog med lite annat joxs från flera akvarier i.o.m växterna.Nåja de kanske tar sig..

                            Tänkte sedan möblera om...Börjar få lite idéer.. lite väl hastigt nerstoppat innan. Ena roten är också vitluddig men eftersom jag läst här att det är ofarligt och dessutom de två små malarna käkar friskt av luddet avvaktar jag.
                            Senast redigerad av Hemi; 06 March 2014, 21:52.

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #74
                              Du behöver inte köpa mer cabomba, det är bara att klippa av topparna, plantera ned dessa, och låta de gamla stammarna stå kvar så kommer de skjuta nya toppskott.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Hemi
                                • February 2013
                                • 180

                                #75
                                Tack för det MW!

                                ...Noterar att den första Cabomban nu på väg mot ytan skickar ner rötter från stammen mot botten. Väntar ett tag med att toppa...tar dem innan de når ytan . Köpte 15 plantor till av C. i dag placerade dem som test lite längre bort i ännu svagare belysning. Kollar..

                                En erfarenhet av mitt lilla projekt är reflektorerna har oerhörd stor betydelse. Naturligtvis självklart, välkänt..

                                Har som sagt totalt spegelinklädd heltäckande ramp. Upplever att det har mycket stor betydelse för om jag lättar tillfälligt på den främre delen (16 cm bred av totalt 60) av rampen trots att mina enda tända rör (2x 54 w)är längst bak är skillnaden mycket påtaglig för ögat...Mindre ljus ner i burken..

                                Måsvingereflektorer, vilket jag har, är bra..men räcker inte på långa vägar...Kollade några köpeakvarium i helgen i studiesyfte, möbelakvarium...Svarta heltäckande ramper även invändigt men med reflektorer som en liten, liten kompensation..Från ett i grunden hopplöst läge..
                                Senast redigerad av Hemi; 08 March 2014, 16:11.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...