720 l , extra low tech..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    #31
    Något åt det hållet ja..Nära mitt ideal..

    Måste tacka alla på Zoopet... fan vilka burkar och erfarenhet..orsaken till att jag inte ställt fler frågor men de kommer väl när det hela varit igång ett tag är att jag nästan läst allt vad ni har skrivit;-)

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #32
      Det blir spännande detta! Upp med massor av bilder och filmer - bara att ösa på!

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #33
        Jomen jag vet ju inte hur man gör!...Men bilderna finns..i kameran...

        Tänkte på en sak...gillar ju Scalare så några ungdjur ska inhandlas när burken har kommit i balans. Ett tag kvar till dess. Har sett några gånger , en gång för många år sedan ett helt gäng mycket, mycket fina när de haft flera tydliga band än vanligt alltså de som ibland brukar framträda mellan de vanliga banden. De var dessutom ovanligt "högresta" påminnande om altum och mer knick i nacken men tvivlar på att det var sådana det var 30-40 ungdjur i burken typ av en gammal femkronas storlek, drygt..Jag är intresserad av kanske 5-7 st.

        Någon som vet var man får tag i sådana?
        Senast redigerad av Hemi; 27 January 2014, 17:38.

        Kommentar

        • Hemi
          • February 2013
          • 180

          #34
          Jaha ja..kan ha varit ..har läst på lite.. flera band i.o.m att det var ungdjur men har inte sett så många så fina halvvuxna..

          I övrigt inte jobbat så mycket med rampen mest "snokat runt" Men de få timmar jag jobbar går det snabbt.

          På god väg med rampen grovt sett klar 9 mm plyfa, vattenfast limmad med rundade hörn 200x 60 x 7cm, kluven i två delar den främre 16 cm bred (för daglig lätt åtkomst) ansluts via gångjärn med den bredare bakre delen. Har limmat fast spegelplast under hela "locket"..

          Fan.. nu snackar vi reflektor..!!Glöm allt med polerad alu, rostfritt, vitmålat osv..Här ska det inte "eldas för kråkorna" :-)

          Kör drivdonen i liten separat låda, vatten och fuktskyddad baktill (under rampens överlinje) med lock.. typ elcentral med strömbrytare.

          Har lite smått förhört mig om växter..kollat vissa firrar och räkor osv..

          Även läst på lite vad det gäller lysrör..Philips Tld 840 går jag och klurar på, någon som testat?
          Senast redigerad av Hemi; 06 February 2014, 18:20.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #35
            Ursprungligen postat av Hemi

            Även läst på lite vad det gäller lysrör..Philips Tld 840 går jag och klurar på, någon som testat?
            Är det samma här att 840 betyder 4000 kelvin? Det blir gult. Det fins rör från Philips som heter 865 och 965, de kostar typ 55 spänn online som 39w, fett värt pengarna då rören är riktigt bra
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Hemi
              • February 2013
              • 180

              #36
              Ok..Hmm...Fan det här är inte lätt undra på att det tar tid..99 % funderande..1 % jobbande ;-) Måste kolla upp de rören..kanske en kombo? Snöade in på herr Deffens pur-tal, de mest effektivaste växtrören och tld 840 ligger runt aquarelles.

              Nåväl..Har gjort en liten uppskattning bl.a förhört mig om olika el-leverantörer. Mitt mål är att efter burken är igång ha sänkt kostnaden för elen jämfört med nu..

              Anmärkningsvärt är ju (bortsett från led-köret) hur de numera ofta täckglasbefriade burkarna= extrem avdunstning/avkylning=kostar skjortan att värma. Inte bättre med belysningen upphissad i taket så långt från burken som möjligt typ lyser upp hela lägenheten/villan, halva stan ;-)

              Någon som kan ge ett exempel på el-förbrukning för 720 liter, typ räknat på det?

              Hörde häromdagen ett skräckexempel (öppen stor burk) på totalt kostnad ink. kvarten på 2000 kr /månad.

              Kraftig sänkt genom att bara skaffa täckglas..
              Senast redigerad av Hemi; 06 February 2014, 19:07.

              Kommentar

              • Hemi
                • February 2013
                • 180

                #37
                Förresten..Har kollat lite i Sthlms akvarieaffärer efter fina Scalarer..har sett en och annan men inte hela gruppen ok..

                Såg häromdagen s.k peru"altum" några ok..

                Tänkte på test slå en pingla till http://www.blocket.se/stockholm/Egen....htm?ca=11&w=1

                Asplunds fisk.Någon som varit där? Har ingen koll själv men ambitionen att odla bra kvalité i Sverige är ju bra..

                Någon som varit där?

                I övrigt är jag som kanske ha förståtts intresserad av fina ungdjur Scalare...Gärna riktigt fina ;-)
                Senast redigerad av Hemi; 07 February 2014, 17:18.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #38
                  Jag har mätat mitt 410 l växtkar som är helt öppen och jag landar på ca 120kw/månad.
                  22 grader i huset och 25 i burken.

                  Jag tror inte på att det hjälper så mycket med täckglas, eftersom ljuset har svårare att ta sig ner behöver du kräma på mer för samma resultat.
                  Saltvatten som nog drar iväg mest räknar man driftkostnaden totalt på 2kr/litern och månad
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Hemi
                    • February 2013
                    • 180

                    #39
                    Sååå.. vad kostar ett normalt 720 l .Bortsett från andra frågor..Typ..;-)

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #40
                      720/410 x 120 kwh x ca 1,05 = ca 221 kr/månad i el
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        #41
                        Snabba besked..tack...Inte helt oviktigt..typ..

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #42
                          Absolut, helheten behövs så valen vi gör är så bra underbyggda som möjligt.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            #43
                            Jahaja..här har jag i lugn och ro klurat på mitt lilla projekt..men fick plötsligt mer press på mig, betydlig mer i.o.m att Haninge akvarieförening hade loppis just i dag söndag 9/2. Såg annonsen här på Zoopet. Lite för tidig för mitt schema men var tvungen att passa på tillfället. Mycket, mycket folk..riktigt på hugget vid starten kl. 12.00!!Typ tre led vid långborden. Gällde att vara snabb..

                            Mycket av främst växter, vilket jag var ute efter. Även en del fiskar och diverse tillbehör ink. småakvarium.Mina favoritväxter är vallisneria, Cabomba och Pistia.

                            De hade många arter men inte de två sistnämda. Köpte mest vallisneria, vanlig och jätte en påse Gälört, en påse Hornsäv (de två sistnämda mest för uppstarten) en rejäl påse/ plantknippe av någon cryptoterone totalt blev det 11 påsar en kasse full..

                            Som nu är planterade i grus i en 55 liters plastback den blev helt proppad.

                            Lite orolig hoppas de klarar sig någon vecka vad tror ni?

                            Har satt en 40 watts glödlampa över i brist på annat.

                            Köpte även en kasse skapliga rötter. Kunde inte missa tillfället att få tag i grejor till rimliga priser..totalt gick kalaset på 600 spänn..Fiskar kunde jag i detta läge inte köpa..Var lite frestad på några räkor , chystal reed..heter det väl? men det var inte läge nu..Taskigt att kasta ner dem i plastbacken men kanske hade jag hittat dem i växtmassan p.g.a dess röda färg ? ;-) Även frestad på några malar en del fina..
                            Senast redigerad av Hemi; 09 February 2014, 13:52.

                            Kommentar

                            • Hemi
                              • February 2013
                              • 180

                              #44
                              Jaha ja..sakta men säkert.. åtminstone hoppas jag på det sistnämda;-) Provtankade burken efter jobbet, fylld nu men bara vatten. Allt verkar grönt. Har köpt coops x-tra 60 l för att ha under gruset. Akvarielagret var svindyra på aquastar= 325 kr/st..

                              Skippade dem köpte 2x 54 Haquoss Phytolux och 2x 54 icewhite för under hälften på Bromma zoo tycker färgtempen ser bra ut för växter på det förstämnda http://www.zoo.se/phytolux-short-t5.html

                              Eller?

                              Enligt försäljaren är den komben effektiv (hade själv provat) och enligt få uppgifter på nätet med ett behagligt ljus för ögat..Får se när jag tar hem rampen i helgen..

                              Finns inte mycket att läsa på nätet om den komben..Rampen nästan klar..lite smådetaljer. Troligen grus och växter i burken i till helgen..Fick tag i lite Cabomba men ingen Pistia..

                              Det har varit en lång resa. Betydligt mer jobb med 720 l ..allt runt ikring som måste tillverkas och fraktas allt är mer och tyngre. Har ingen bil.

                              Rampen blev ju rankad överkurs med spegelinklädningen men fick spillbitarna och var tvungen att använda typ 30 tvingar och trycklister för att få press på de invändigt vinklade hörnen vid limningen, tordes inte använda kontaktlim (som hugger direkt utan press) farlig för vattenlevande organismer vilket f.ö även gäller många för att inte säga de flesta effektiva kalkborttagningsmedel har jag upptäckt..

                              Ska bli kul när det kommer igång..Äntligen

                              Förstår att det är trist utan bilder..skitrist.. men har en del sparade. Och får se om det funkar utan filter och täta vattenbyten..Något lär jag lära mig..
                              Senast redigerad av Hemi; 12 February 2014, 22:01.

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                #45
                                Utspädd saltsyra är mycket effektivt för att få bort kalk och bara till att skölja efteråt, ger inget som är farligt för fiskarna.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...