720 l , extra low tech..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    #76
    Gjorde vissa ommöbleringar..flyttade ena roten den uppstickande felplacerade..mer mot mitten och framåt. Blev fan så mycket bättre av så lite.Lite 3-D...

    Och de numera med dagens tillskott på 15 slingstumpar..tre växande cabombadungarna styr upp det hela...

    Fubbade även lite i.o.m att jag kapade till ett el-rör på jobbet typ 30 cm ett lämplig antal hål i det sedan virade runt flera varv av lämpligt filtermaterial som jag fick ...Satt den på cirkulationspumpen..Verkar funka bra...

    Tror att prototypen kan ha en viss funktion och mer än det...Menar att ut rent mekanisk synpunkt den drar till sig "material " i vattnet. Har noterat att mina små pumpar suger åt sig. Tror inte att den har annat än marginell betydelse ur bakteriesynpunkt..

    Ursäkta att jag uttrycker mina små funderingar...

    Har som sagt inte haft ett akvarium på typ 30 år...Lite nybörjare..igen..

    I övrigt mår mina firrar och räkor toppen..Och ingen värme på alls...Numera ..noll uppvärmning..Och endast 2x 54 w/720 l....
    Senast redigerad av Hemi; 07 March 2014, 20:55.

    Kommentar

    • Hemi
      • February 2013
      • 180

      #77
      Noterar även att mina flytväxter täcker dubbelt så mycket av ytan mot tidigare. Typ 50 % nu.Noterar även lite oroad, att mina två "skumma rötter" ...de två från ytan i gruset nerstuckna inte bara har vitt ludd på sig utan även nu uppepå det grönt ludd`... i.o.f.s bara i ytan..

      Även min tidigaste Cabomba några dagar nerslängd bland loppisväxerna(bruneriet i plastbacken..Är infekterad nertill trots att den växer bra av något brunt "klägg"

      Vad är det?

      I övrigt inga förändringar på teststickorna..Ingen nitrit, ingen nitrat...

      Skopade även in på test 3-4 liter bokblad (behöver kokning + flera minuter efter det för att sjunka och bli av med tevattnet!)

      Får seee..lite tveksam om det är snyggt..
      Senast redigerad av Hemi; 08 March 2014, 18:22.

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #78
        Måste säga att jag pendlar mellan hopp och förtvivlan ;-)

        Något stämmer inte. Kastade ut den vittluddiga roten , luktade ruttet om den när jag lyfte den. Rättvände även den andra, såg tokigt ut innan. Har även lite grann av vad jag tror är penselalger på några av de äldre loppisväxterna. Klart en tabbe att köpa dem och dessutom förvara dem i plastback länge så att de gick ner sig. Skulle ha kastat dem..Helt klart är det mycket mull för att vara nystartat. Tog även upp och kastade merparten av boklöven..Har annars matat fiskarna mycket sparsamt

        Även skumt med Cabomban som i.o.f.s. växer på höjden, tydlig skillnad varje dag..MEN ljusnar och växer för fort, blir för klen.

        Vad fattas? näring?

        Rensade även ut och kastade merparten av flytväxterna som brett ut sig alldeles för mycket..iofs hade jag hoppats och räknat med det..

        Provar att öka ljuset några dagar till 4 x 54 w är det fel?

        Vattenvärdena är annars bra..och firrarna trivs..
        Senast redigerad av Hemi; 10 March 2014, 19:57.

        Kommentar

        • Hemi
          • February 2013
          • 180

          #79
          Ingen som vet? Har sökt på nätet men blir inte klar på vad som brister?

          All Cabomba växer bra, syns tydligt varje dag.. kanske för bra tippar mellan 1-2 cm/dag men blir lång och klen och ljusgrön, längre avstånd mellan bladparen..Vad fattas? Kan väl knappast vara ljuset i.o.m att den drar iväg?

          Som enda växt kan tilläggas de andra verkar stå stilla..Bortsett från flytväxterna förstås som växer som fan..Typ dubbelt upp varje en vecka..
          Senast redigerad av Hemi; 11 March 2014, 19:47.

          Kommentar

          • Hemi
            • February 2013
            • 180

            #80
            Ja här händer det inte mycket, det hela lunkar på. Fortfarande är Vallisnerian risig en del blad vissnar..Trist att beskåda..fast tror att det kommit lite nya skott/utlöpare och rent av att någon har växt.

            Blev less på min första Cabombaruska blev vek när den närmade sig ytan och brunt klegg nertill (som den hade från början) Kastade ut den...sparade i.o.f.s några skott. En hel del mull (mängder)som kom upp när jag lossade den från botten, fullt i hela burken..men det la sig snabbt.Tjackade 10 slingor till härom dagen och placerade på samma plats. Har redan tagit sig. De två andra C.-dungarna växer bra även den som jag placerade i skuggigare läge. Orolig dock att de blir för tunna. Blir inte klok på varför det kan vara så? därför min tidigare fråga om det.

            Lite på kul köpte jag 10 slingor vattenpest den behöver ju oxå ljus bra test om den tar sig bra..Har testat några timmar då och då med även de främre rören tända men vågar inte riktigt. Såå..kör fortfarande bara 2x 54 w/11 timmar och trots glaspest på täckglasen och en hel del skuggande flytväxter fortfarande trots att jag tvingades kasta typ 80 % härom dagen )växer ju C. bra..Tror att det är min effektiva reflektorramp som gör det..

            I övrigt köpte jag i går även 4 st. bolivianer 3-4 cm långa bleka och lite oroliga fortfarande.

            Inga förändringar i vattenvärdena, inget utslag vare sig nitrit eller nitat på teststickorna. Rödmunnarna mår bättre än någonsin, fantastiska fiskar full rulle hela tiden, snacka om energi!!..ska tjacka fler..

            I helgen har burken varit igång 4 veckor..
            Senast redigerad av Hemi; 13 March 2014, 21:18.

            Kommentar

            • Hemi
              • February 2013
              • 180

              #81
              Lyckades faktiskt ladda upp några bilder på ställning och ramp sent omsider:

              Enkel och stark av skivor i det här fallet 21 mm snickeriplyfa; http://imgur.com/0Q3ZQyD,roNr1rV


              Här med dörrar i:

              http://imgur.com/m0FCQJw

              Enkelt sågade ut samma frontskiva: http://imgur.com/phUr3yO

              Lite väggfärg på:


              http://imgur.com/TyCHBI6

              Glidskenor av plast under för lätt förflyttning på golvet:

              http://imgur.com/wtoMqTT

              70 cm hög, Eheim pro 3 får lätt plats men används inte :


              http://imgur.com/3Vl41Lr


              Del av uppriktning av ställning till absolut plan och inte skev : http://imgur.com/KQignoh,vIzrW81

              Början till rampen: http://imgur.com/yVa8v7s


              Invändigt spegelklädd
              men måsevingereflektorerna inte än monterade: http://imgur.com/7eWNLsE

              Främre del av ramp som är monterad till bakre med gångjärn: http://imgur.com/AnX6OOs

              Första tändtest med lånerör sladdarna och drivdona ännu bara lösa (nu är det naturligtvis inte så )

              :
              http://imgur.com/bChKjZm


              Del av ramp, drivdonen monterade i bakre separat låda.:


              http://imgur.com/f4R6Jnz


              Blev ju lite konstigt med länkarna texten markerades/gick ihop med dem men för intresserade är det nog inga problem..Bara imgur som gäller..typ..
              Senast redigerad av Hemi; 17 March 2014, 18:33.

              Kommentar

              • Hemi
                • February 2013
                • 180

                #82
                I övrigt får jag väl fortsätta mina privata funderingar..Burken och firrarna knallar på allt går sin gång..Cabomban växer fint med 2x 54 w ..Lite konstigt att jag på mina teststickor inte fått något utslag på vare sig nitrit eller nitrat men å andra sidan..firrarna mår bra...Algerna håller en mycket låg profil..

                Blir ju inte mer övertygad om att den numera närmast tvångsmässiga fixeringen vid eviga vattenbyten varje vecka är riktig när jag läser här på Zoopet att en känd akvarist (minns inte hans namn/nick ) kört många burkar med om jag minns rätt totalt 75 kg fisk utan att byta en droppe vatten under lång tid...Endast förlitar sig på filter, utrensning av växter och därmed avfallsprodukter ur vattnet..

                Frågan är..är eviga, täta vattenbyten lösningen eller problemet? Tydligen dör firrarna som flugor i parti och minut vid vattenbytena..

                Är jag dum nu ? :-)

                Annars reagerar jag på att vattnet blivit klarare i burken..iofs lätt färgat av rötter och löv..Om det beror på någon typ av mognad eller den nyligen planterade vattenpesten , som tydligen har den funktionen..har jag ingen aning om.

                Något filter kan det kan de inte bero på i.o.m att jag har inget..;-)

                Inga vattenbyten..ingen tillsats överhuvudtaget..
                Senast redigerad av Hemi; 17 March 2014, 20:47.

                Kommentar

                • Hemi
                  • February 2013
                  • 180

                  #83
                  Hmm...köpte 11 rödmunnar till i dag i.o.f.s. ganska fina...Har nu totalt 16..ångar mig nästan. Det var riktigt kul när jag bara hade 5 lite mer skilda individer liksom..mycket mer självständiga. 10 totalt hade varit mer lagom i 720 l. Men fantastiska fiskar!

                  Nåja nu blir det bara ett litet gäng scalarer till annars blir det överbefolkat..fisksump..

                  Kanske någon art till..Kan man ha några Killis eller kanske halvnäbbar tro? Eller skulle det inte funka alls ?

                  I övrigt ingen förändring alls på teststickorna vad det gäller vattenvärdena..Ingen nitrit..5 veckor..
                  Senast redigerad av Hemi; 25 March 2014, 18:25.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #84
                    Att de var mer "självständiga" innan var nog för att de var för få för att de skulle få utlopp för sitt naturliga stimbeteende antar jag. Nu trivs de nog bättre, när de är några fler Ett stort stim (minst 20-30) rödmunnar är en fin syn.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      #85
                      Jo men tyckte det var kul att se en så typisk stimfisk bara 5 individer i en ganska stort akvarium med få fiskar i övrigt. De stimmade ofta drog järnet fram och tillbaks i burken eller letade mat tillsammans men lika ofta "gick" de och pysslade med sitt, snokade runt i skilda områden..verkade helt trygga och nöjda..Helt avspända..

                      Men de nya har förvånansvärt snabbt funnits sig tillrätta hängt på de "gamla" och färgat ut..Tog bara någon timme..
                      Senast redigerad av Hemi; 25 March 2014, 19:26.

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        #86
                        Hmm..förstår faktiskt inte hur mina fyra små bolivianer (typ 4- 5 cm) ska få i sig något käk..Rödmunnarna snor ju åt sig minst några matbitar mest fryst artemia per sekund. Blixtsnabba. Bolivianerna hinner knappt reagera på att det är käk på g.

                        Måste nog övergå till lite större käk. Har iofs 5 olika sorters frysmat även Mysis..Men så här i början törs jag inte pyttsa i så mycket men matar nu två gånger per dag..

                        Misstänker att få fiskar t.e.x de nämda Bolivianerna när de blir större... Ancistrusen om de nu är två kön eller de kommande Scalarerna skulle kunna försvara sina yngel mot de blixtsnabba rödmunnarna..

                        Skulle bli helt ställda?
                        Senast redigerad av Hemi; 26 March 2014, 20:41.

                        Kommentar

                        • Hemi
                          • February 2013
                          • 180

                          #87
                          Asså..har ett litet problem som sagt.. förstår inte hur Bolivianerna ska få i sig tillräckligt med käk utan att övermata Rödmunnarna.

                          Och när väl de förstnämda registerar att det finns lite mat på botten ..de går ju aldrig länge upp än 15 cm över den så sätter de igång och spänner sig mot varandra..biter fast i varandras munnar och brottas o.s.v..Medans då rödmunnarna käkar upp även den..Då har jag ändå stängt av cirkulationen tillfälligt för att någon klump tinad Artemia eller Mysis ska nå botten annars snabbas den blixtsnabbt upp av dem..

                          Förstår i.o.f.s sig att Rödmunnarna behöver mer käk i.o.m att de simmar många km/dag jämfört med Bolivianernas något 100-tal m. Matar nu 2-3 ggr per dag och ändå skulle jag tippa att flera av Bolivianerna inte får i sig mat varje dag och de det får är någon munsbit och knappt det..

                          Lite rädd för att övermata med tanke på nitrit (vilket jag aldrig tidigare har gjort). Hur gör ni andra som har blixtsnabba oerhört observanta Rödmunnar och tröga, sega Bolivianer med taskig koll?..

                          Kan väl tillägga att i mitt fall de båda arterna är ungefär lika långa..
                          Senast redigerad av Hemi; 30 March 2014, 20:14.

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            #88
                            Ja svar på mina undringar lyser med sin frånvaro ;-)

                            Lite deppigt här förstår faktiskt inte varför en av mina små ancistrus plötsligt var död? Helt obegripligt. Alla andra firrar verkar må bra.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #89
                              Trist med fiskdöd. Speciellt när det är obegripligt. Oftast så tänker man ju att något i karet ska vara fel. Men fiskar får ju också sjukdomar som inte alls beror på akvariets status.
                              När det gäller det där med matningen så har jag noll pejl. Ofta så måste ju arterna synka med varandra gällande tempo och det blir kanske lite disharmoni med en mix mellan sävligt och överljudsfart som det blir mellan dessa arter. Det enda jag kan tänka mig själv om jag bara ska spåna med mig är väl "farthinder" i form av växtgrupper som är fylliga och finbladiga med lite space under för Bolivianerna? Men som sagt. Jag vet inte vad jag pratar om egentligen utan tänker högt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #90
                                Det där problemet hade jag också, och det är verkligen svårt...
                                Jag hade ett tag 20 rödmunnar med bolivianerna men sålde tetrorna eftersom de kalasade på ciklidernas yngel varje gång de började simma.

                                Jag matade alltid med ett smått, flytande foder så tetrorna var fullt upptagna med det och först då släppte jag i sjunkande foder. Vill du ha något sjunkande torrfoder så kan jag rekommendera diskusgranulat D50+ tror jag det heter, skall kolla när jag kommer hem imorgon.
                                Typ 50% protein, endast från blötdjur och vegetabilier! Inget slaktavfall och sådant trams som fördärvar vattnet.
                                Dessutom innehåller det massor av vitaminer, spirulina och sådant där rött färgämne från räkskal (vad det heter nu igen), så röda och gula färger framhävs fint!

                                Kan vara lite segt att få dem att fatta att det är mat i början om de är lite bortskämda, men de fattar snart och det är inte rödmunnarnas favorit...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...