Diskus & annat
Kollaps
X
-
Lämna en kommentar:
-
-
Det kan absolut bli för höga halter av nitrat i samband med gödning och precis som Einarsson skriver så är vissa fiskarter känsligare än andra för detta. Just därför gäller det att hitta den optimala doseringen av tex PMDD i kombination med ljustimmar, CO2 och vattenbyten.Lämna en kommentar:
-
Avlivade förövrigt min fisk nu som varit dålig så länge. Har inte simblåsan läkt på 2-3 veckor så kommer den inte göra det heller, plus att den inte käkade och började bli utarmad. Jättetråkigt men en del av hobbyn.Lämna en kommentar:
-
Gödning är ju ett annat ämne och en balansgång men ja, växterna vill ha nitrat för att växa och tar binder det och tar bort det ur karet, men samtidigt finns det känsliga fiskar som diskus som inte vill ha några nitrathalter alls i princip.Lämna en kommentar:
-
Aha, sorry, inser du har koll, men ändå, med jämna vattenbyte , kan det bli för höga halter då med tanke på att hur man ska dosera med PMDD och det är ok?Lämna en kommentar:
-
Nitrat är mat för växter iaf. Men för höga mängder nitrat är inte bra för fiskarna heller. Jag funderar på övriga spårämnen, om de har någon faktor utöver nitrat.Lämna en kommentar:
-
En jäkligt dum och basic fråga som jag inte vet varför jag inte funderat mer på innan. Hur som helst, mätte nitrat nu, bytte vatten i onsdags senast. Hade 10 ppm nitrat vilket är fine.
Hur som helst, vad är det för fler ämnen som "förorenar" vattnet än nitrat? För det kan ju inte bara vara nitrat som tillförs i karet och som behöver tas bort via vattenbyten. Isåfall hade man ju kunnat skita i vattenbyte sålänge nitratnivåerna är låga (och ammo/nitrit såklart men dom är på noll).
Så ja, vad är det mer som byggs upp som irriterar fiskarna och bidrar till sämre vattenkvalité? Eller är det bara nitrat man behöver oroa sig för?
End of stupid question. :-)Lämna en kommentar:
-
-
En jäkligt dum och basic fråga som jag inte vet varför jag inte funderat mer på innan. Hur som helst, mätte nitrat nu, bytte vatten i onsdags senast. Hade 10 ppm nitrat vilket är fine.
Hur som helst, vad är det för fler ämnen som "förorenar" vattnet än nitrat? För det kan ju inte bara vara nitrat som tillförs i karet och som behöver tas bort via vattenbyten. Isåfall hade man ju kunnat skita i vattenbyte sålänge nitratnivåerna är låga (och ammo/nitrit såklart men dom är på noll).
Så ja, vad är det mer som byggs upp som irriterar fiskarna och bidrar till sämre vattenkvalité? Eller är det bara nitrat man behöver oroa sig för?
End of stupid question. :-)Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Vad kör du i ditt Dennerle?
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: