Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Om någon skulle vara intresserad så kommer här lite data om mitt sump-experiment.

    Karet har:
    5 st Cupido Ciklider
    25~ st Corydoras
    5 st L201

    315 Liter + 100 Liter sump.

    Just nu hatar jag två gånger om dagne och då ungefär 0,5 ml NLS Cichlid Formula, 0,5 ml Bassleer och en NLS H2O Wafer per matning.

    För två veckor sen bytte jag 30% vatten, och två veckor innan dess typ bytte jag 30%.

    Just nu ingen ammo, ingen nitrit, och 1-5 i nitrat. Och då har inte sumpens växter kommit igång ordentligt än, + att halva karet ska täckas med flytväxter så det kommer bli minst 5x mer växter i karet sen än vad det är nu som växer snabbt och äter nitrat.

    Känns som att mitt mål ändå kommer uppnås, dvs att jag inte ska behöva byta vatten mer än vääääääääldigt sällan. Det ska visserligen i lite till fiskar i framtiden, typ 5 cupido till. Men ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Detta foder är nåt man kanske skulle testa, kul att variera kosten och inte bara ge Artemia typ..
    Det är ett sinnessjukt omtyckt foder, tyvärr jobbigare att få tag på.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Gav Cupidosarna frystorkade blackworms idag första gången. Ingen direkt chock att det var 10/10 och rena godisen för dem också. Alla fiskar verkligen avgudar det.
    Detta foder är nåt man kanske skulle testa, kul att variera kosten och inte bara ge Artemia typ..

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Dagens höjdpunkt är här igen! Kent med nytt videoklipp!

    Häftiga fejkade rötter o stenar i olika storlekar just inkomna! Kolla in dessa...."måste ha"- faktor på samtliga! Nästa film laddas upp i augusti efter lite...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Gav Cupidosarna frystorkade blackworms idag första gången. Ingen direkt chock att det var 10/10 och rena godisen för dem också. Alla fiskar verkligen avgudar det.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Har fixat lite Amazon Frogbit nu som ligger i sumpen och får växa till sig. Hoppas den kommer växa rätt bra när den är i vattneytan precis under dennerle scapers-lampan. Får väl ligga där någon månad eller något sen kanske jag har tillräckligt för att flytta upp det till karet ovan.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Mysis är ju perfekt eftersom det sjunker direkt! Annars kör jag Hikari Discus Bio Gold vid de enstaka tillfällen de får torrfoder. Det funkar fint tycker jag!
    Ja det sjuka är att de älskar tetrabitsen som diskusarna äter, blir som vilda. Men som du säger jag borde införskaffa lite mysis. Dom är lagom stora bitar också.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag vet att jag har lite frysta mygglarver, artemia, cyclops, tubifex, vilket de äter gott av de flesta. Men nu på senare tid har jag försökt att inte ge dem något annat för att de ska lära sig äta NLS. Det går sakta men säkert framåt men inte snabbt...

    De gillar ju även frystorkad mat men den är lite anoying ibland då den flyter väldigt mkt. :-)
    Mysis är ju perfekt eftersom det sjunker nästan direkt! Annars kör jag Hikari Discus Bio Gold vid de enstaka tillfällen de får torrfoder. Det funkar fint tycker jag!
    Om man skvalpar runt det i något litet kärl med vatten så sjunker det direkt också!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Köp fryst mysis till dina cupidos, så skall du få se på käka!

    https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1735729
    Jag vet att jag har lite frysta mygglarver, artemia, cyclops, tubifex, vilket de äter gott av de flesta. Men nu på senare tid har jag försökt att inte ge dem något annat för att de ska lära sig äta NLS. Det går sakta men säkert framåt men inte snabbt...

    De gillar ju även frystorkad mat men den är lite anoying ibland då den flyter väldigt mkt. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Verkar som att Cupidosarna hellre silar sand efter fodret som är till Corysarna än att äta NLS cichlid formula. Lite besviken på det fodret än så länge. Kvalité säkert jättebra men om inte fisken äter skiten så spelar det ju inte så stor roll.
    Köp fryst mysis till dina cupidos, så skall du få se på käka!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    OT: För exakt 30 dagar sen köpte jag en telefon på elgiganten för 4285 kr. Idag sänkte de priset med 795 kr. Jag åkte dit och fick 795 kr tillbaka, snabbt och enkelt. Fantastiskt. Tur att de sänkte priset på exakt sista dagen av min prisgaranti. :P

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Haha ja det är väl lite så att de är B-lag. Men det finns många tetror som kräver mycket uppmärksamhet för att de ska visa sin fulla prakt. Men man kämpar sällan lika mycket för de stackars tetrorna.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Jag får väl knuffa upp en gammal tråd jag startade.



    Den verkar ha somnat in, jag har inga kar kvar så någon behöver "vaka" över de här små stackarna som bara ses som ett B-lag i våra akvarier.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Upptäckte Citrontetra idag. Inte sett innan, vetifan hur jag missat. Fina fiskar.
    Ja de är fina. Har också kollat lite på dem. Har bara ingenstans att stoppa i dem.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Verkar som att Cupidosarna hellre silar sand efter fodret som är till Corysarna än att äta NLS cichlid formula. Lite besviken på det fodret än så länge. Kvalité säkert jättebra men om inte fisken äter skiten så spelar det ju inte så stor roll.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...