Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Karl Holm
    Täckglaset är bäst att ha till när du ska bort några dagar för att dämpa avdunstningen, men annars gör du bäst i att köra öppet för att få ner så mycket ljus som möjligt.
    Tack, ungefär den slutsatsen jag också dragit. Om man bortser från hoppande fiskar men det har faktiskt aldrig hänt mig.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Märkligt sjukdomsförlopp på denna firren förövrigt.

      Plötsligt och hastigt får den en kula på magen, förstoppning tänker jag, men det verkar det inte vara.

      Då magen är lite bullig (och om det inte är förstoppning för inget kommer ut med epsomsalt) så tänker jag direkt något bakteriellt, men fisken är inte mörk, ögonen är klara vilket talar emot det en aning.

      Däremot så skiter fisken ut en hel del vit sörja (vilket kan tyda på slembildning av bakteriella anledningar eller parasiter, tex flagelater).

      Vitskit? Parasiter? Flagelater? Kanske man tänker då, men då är den svullna magen ologisk för det brukar oftast vara så att magen töms och blir platt?

      Har kört cloramin T för att rensa allting externt på fisken, multicura används nu då jag hoppas det kanske kan tränga in mer internt på fisken, kan även pröva starkare antibakteriella medel nu under veckan om jag vill, typ JBL Furanol.

      Annars vet jag inte, som sista utväg om ingenting hjälper kanske det bara är att lyfta värmen till 35 grader och hoppas på det bästa. Vet inte vad mer jag kan göra. Känns som att det är en cointoss hur detta slutar.

      Eventuellt blev det någon skada i samband med strömavbrottet och filterkraschen som jag helt enkelt inte kan göra något åt...
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Tänder jag ljuset börjar den faktiskt nyfiket simma runt det tomma karet och kika på mig när jag kör upp fejset i rutan osv. Men när det är mörkt står den mest och bara tittar i en kant. Tror jag höjer värmen och håller tummarna. Jag vill gärna få igång ämnesomsättningen nu och få i den mat igen...

        Jag kan ju köra antibakteriellt samtidigt som jag höjer värmen visserligen för att ta kål på eventuellt sånna angrepp.

        Samtidigt hatar jag att göra flera saker samtidigt då man aldrig vet vad som hjälpte om något väl händer, men det har gått så pass lång tid nu känns det som att jag inte har all tid i världne längre.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Har satt till http://www.jbl.de/en/aquatics-freshw...ranol-plus-250 till karet nu. Ska hålla fisken under bevakning kommande dagarna och helgen då jag kommer jobba hemifrån. Känns som min sista chans.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Fortsätter med tumhållning. Hoppas det går bra.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Har även börjat fundera på om en liten ommöblering i pölen.. Typ lite mer åt triangelstil-hållet från ena sidan, egentlgien mest för att i ena kanten kunna ha en större lite mer öppen bottenyta så inte maten sticker och gömmer sig i massa skrymslen för snabbt... Men det är lite bökigt också och jobbigt.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Får nog säga att jag tappade mycket av hoppet idag för fisken. Troligtvis var det en bakterieinfektion som en följd av filterkraschen som snabbt startade problemet. Tog tyvärr några dagar innan jag kunde få tag på stark antibakteriell medicin så att den helt enkelt sattes in för sent för att kunna vända på det. Detta i kombination med feldiagnos i början då det såg väldigt mycket ut som en vanlig förstoppning.

                Hur som helst, oavsett hur det går får man försöka lära av sina misstag och dela med sig av dem så även andra kanske kan dra lärdom av det. Tror fiskens öde kommer avgöras imorgon eller övermorgon, blir det ingen vändning och det blir värre härifrån får jag nog försöka göra slut på lidandet. Jag har extremt jäkla svårt för att avliva fiskar men ibland får man ta sig i kragen för fiskens bästa.

                Blev ett jävligt dystert inlägg det här, hoppas fortfarande på ett mirakel men jag har börjat vänja mig vid tanken på att förlora en av mina finaste fiskar. :/ Och nu lutar även tankarna på att köpa en riktigt jäkla tjock UPS som kan bära filtret ett tag om något liknande händer igen och även något GSM-system som kan varna.
                350L Diskus

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Ja och på något sätt är det värre med stora fiskar än med små. Men de kan ju inte berätta vad som är fel och fisk är ju en av få djurarter man inte tar till veterinären när de är sjuka, så det blir ju mer eller mindre kvalificerade gissningar. Man kan bara höra sitt bästa.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Skulle vilja ha ett bättre karantänskar att ha som backup, använde ju denna gången nya dennerlepölen, men normalt sett har jag ett gammalt 80litersish med böjdframruta och standardmått typ men det är inte så himla bra heller. Skulle behöva en 125-kub eller något att ha i nödlägen, med aluram så det är lite mer tåligt. Får väl tumma ur och åka till glasamästarn och köpa ett. : -)
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Får nog säga att jag tappade mycket av hoppet idag för fisken. Troligtvis var det en bakterieinfektion som en följd av filterkraschen som snabbt startade problemet. Tog tyvärr några dagar innan jag kunde få tag på stark antibakteriell medicin så att den helt enkelt sattes in för sent för att kunna vända på det. Detta i kombination med feldiagnos i början då det såg väldigt mycket ut som en vanlig förstoppning.

                      Hur som helst, oavsett hur det går får man försöka lära av sina misstag och dela med sig av dem så även andra kanske kan dra lärdom av det. Tror fiskens öde kommer avgöras imorgon eller övermorgon, blir det ingen vändning och det blir värre härifrån får jag nog försöka göra slut på lidandet. Jag har extremt jäkla svårt för att avliva fiskar men ibland får man ta sig i kragen för fiskens bästa.

                      Blev ett jävligt dystert inlägg det här, hoppas fortfarande på ett mirakel men jag har börjat vänja mig vid tanken på att förlora en av mina finaste fiskar. :/ Och nu lutar även tankarna på att köpa en riktigt jäkla tjock UPS som kan bära filtret ett tag om något liknande händer igen och även något GSM-system som kan varna.
                      Håller fortsatt tummarna!!
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Vad kör du i ditt Dennerle?

                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Har ju inte börjat använda det än men jag har egen 6kg tub och kit från aquaristic som jag kommer använda.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            En jäkligt dum och basic fråga som jag inte vet varför jag inte funderat mer på innan. Hur som helst, mätte nitrat nu, bytte vatten i onsdags senast. Hade 10 ppm nitrat vilket är fine.

                            Hur som helst, vad är det för fler ämnen som "förorenar" vattnet än nitrat? För det kan ju inte bara vara nitrat som tillförs i karet och som behöver tas bort via vattenbyten. Isåfall hade man ju kunnat skita i vattenbyte sålänge nitratnivåerna är låga (och ammo/nitrit såklart men dom är på noll).

                            Så ja, vad är det mer som byggs upp som irriterar fiskarna och bidrar till sämre vattenkvalité? Eller är det bara nitrat man behöver oroa sig för?

                            End of stupid question. :-)
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              En bild.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1411838620923.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,3 KB
ID: 2163687

                              Blev skitdåligt med mobilen.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                En bild.

                                [ATTACH]71455[/ATTACH]

                                Blev skitdåligt med mobilen.
                                Skogen skulle varit rätt tyst om bara de mest skönsjungande fåglarna sjöng

                                Jag tycker det är bra att man delar med sig oavsett, det ger mer levande forum

                                Bilder i forumtrådar är guld.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...