Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Man kanske får kläcka lite artemia. Är ju ganska enkelt enda problemet med det är att luftpumpen och bubblandet för sånt oväsen...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Oerhört bra filmad urvacker fisk! De verkar vilja kunna simma in i slangen

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    En fin liten danio det där

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nu börjar de våga sig fram lite. De röda stora fenorna på hanarna är magiska.

    Denna videon var delaktig i att jag fastnade för dessa små liv.

    Senast redigerad av Einarsson; 12 October 2014, 17:51.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hällde ut lite nu, så jag inte lurar dig, det ser precis ut som vanliga artemiaägg i en vätska. Så det är nog inget speciellt. Den i videon verkar mycket coolare! Undrar var man får tag på den.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade

    Ursprungligen postat av ansjo
    Man brukar ven ofta tycka de ser usla ut, som ett u upp och ner. Detta försvinner när de blir större, och de är lite sådana i kroppsformen i början. Jag kommer ihåg för några år sedan när du kom på marknaden, tror faktiskt Kjell var en av de första som visade dem på bild och jäklar vad man tyckte de var snygga.
    Verkligen! De är nog rätt små de jag har nu. De största är nog 1,5 cm på sin höjd (och rätt smala fortfarande, vuxna är de ju rätt knubbiga). Så de kan allt växa lite till, jag hoppas verkligen att de ska nå sin maximala storlek, får försöka mata ofta men lite med varierad mat, typ artemiaägg, flingor, granulat om de inte är för stora, och även frystorkad tubifex borde vara perfekt för dessa små rackare då maskarna är skitsmå.

    Vet inte hur lång tid det tar för dem att bli vuxna dock. De är otroligt vacka när de är stora iaf.

    Ursprungligen postat av HWH
    Ja det är nog en av mina topp 5 på vackra fiskar. Men mina bara tryckte under en rot och dog inom ett par månader. Men funderar på att prova igen.

    Verkar ju smart med den där flaskan.
    Riktigt snygga är dom ja! Men de kan vara lite skygga som jag förstått, de vill ha mycket växter de kan gömma sig i.

    Flaskan påminner extremt mycket om detta; om det inte är i princip samma sak, vilket det antagligen är.



    Kanske är så att den prudukten har kläckta artemia som är packeterade i vätskan medan den jag hittade är ägg. Men enligt tillverkaren ska äggen innehålla minst lika mycket näring som de kläckta.

    Mitt frågetecken är ju som sagt om fisken ser och äter dom och det inte bara försvinner i karet.
    Senast redigerad av Einarsson; 12 October 2014, 16:55.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ja det är nog en av mina topp 5 på vackra fiskar. Men mina bara tryckte under en rot och dog inom ett par månader. Men funderar på att prova igen.

    Verkar ju smart med den där flaskan.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Man brukar ven ofta tycka de ser usla ut, som ett u upp och ner. Detta försvinner när de blir större, och de är lite sådana i kroppsformen i början. Jag kommer ihåg för några år sedan när du kom på marknaden, tror faktiskt Kjell var en av de första som visade dem på bild och jäklar vad man tyckte de var snygga.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Haha ja, köpte 20 st nu. Insåg snabbt nu att det är inte många, man ser ju knappt att de finns där. Men de kommer nog komma fram mer när de acklimatiserat sig samt växeterna har buskat ihop karet lite mer.

    Men får väl fylla på med fler galaxies också sen framöver.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Galaxyn är snygg! Ett stim på ett par hundra hade varit jäkligt fränt!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ser ut såhär:



    I princip, när man häller ut det så kommer det en droppe i taget och är som en guldig vätska, dvs det är massa små artemiaägg som kommer ut som småfisk, yngel etc kan äta.
    Inget jag prövat innan så får väl se hur det är.

    Just nu finns inget att mata då alla galaxies har gömt sig. 50 liter är plötsligt rätt mkt när det rör sig om så små fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Det där sista måste du förklara bättre

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Och dessuten är karln trevlig dom få.
    Instämmer!

    Blev en jäkla utflykt idag. Först rejsade jag ner till Kent i Nol och han plockade ut 20 galaxies åt mig som jag fick för endast 590 kr. Djurmagazinet skulle ha 55-60 kr st. Dvs sinnessjukt bra pris av Kent!

    Sen (med risk för att göra vissa här avundsjuka) tänkte jag på hemvägen "Nämen, kan väl svänga förbi Tony i Trollhättan också när man ändå där ute. Så sagt och gjort. Besökte honom en stund och hämtade med mig mer Aqua Kraut samt kikade in hans nya fiskar som precis kommit hem. Makalöst fin kvalité på dem. Ruggigt mycket och fina fiskar!

    Därefter tog jag en sväng förbi Jula och köpte på mig grejer för att sätta kolfilter på vattenbyteslangen så att jag minimerar risken att få med mig skit ifrån kranvattnet.

    Sen på chansning på djurmagazinet köpte jag även lite skalade artemiaägg i vätskebehållare så man kan "doppa" ut ägg som sjunker sakta i vattnet, tänkte att galaxys kanske är så pass små att de äter det. Får väl se. Det vore ju smidigt iaf om de äter det då det är näringsrikt samt enkelt att mata, variation i maten är ju aldrig fel.

    Så kan det gå.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Fan kent har sjukt mycket fina apisto. Farlig affär detta.
    Och dessuten är karln trevlig dom få.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Fan kent har sjukt mycket fina apisto. Farlig affär detta.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...