1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    Håller helt med dig i allt du säger AffeAlien!! När det kommer till den där grymma malen så tror jag nog att den kan tycka att den kommit till ett smörgås bord om den får komma hem till dig
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      I dag har jag lånat hem ett macro objektiv av en arbetskamrat för att testa om det är något jag vill ha.
      Än så länge inser jag att jag måste öva mer för att få riktigt bra bilder. Svåraste är att få bra skärpdjup på bilderna.

      Slänger upp några bilder






      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Bra bilder

        Det är rätt fränt att du snart kan bjuda in polarna på sportfiske i vardagsrummet
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          Sv: 1001 Liter SA/jordätare

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Bra bilder

          Det är rätt fränt att du snart kan bjuda in polarna på sportfiske i vardagsrummet
          Tackar!

          Hade faktiskt varit riktigt roligt att testa fiska dessa fiskar i det vilda. De lär ju kämpa som satan!

          Polarna får nöja sig med att mata dem och bli nerstänkta med vatten utan förvarning


          Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Potentiellt dyra fiskeolyckor.. :/

            Ser riktigt jävla bra ut.. zullien är fantastisk..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Potentiellt dyra fiskeolyckor.. :/

              Ser riktigt jävla bra ut.. zullien är fantastisk..
              Jo fiska här i karet hade inte varit nå skoj, hade fått alla fiskar på en krok också så fort jag slängt i nått ätbart. Sen lite onödigt dyrt kanske.

              Tackar, tror nog jag kommer köpa ett eget macro men blir i så fall ett 90mm detta 105mm som jag lånat var inte riktigt som jag ville ha det.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                Försöker ju som sagt bli vän med både kamera och objektiv men action bilder var inte min starka sida.
                Försökte ta lite bilder när jag matade men det var lättare sagt än gjort.

                Någon som har lite tips för action bilder?


                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Nu vill jag ha rapport på din Royal Pleco. Hur verkar den nu när du har haft den ett tag? Synlig? Skitar ner massor?

                  Var nämligen på Aquaria idag och lyckades se en i deras stora damm mer rockor och arowanor och fick ökat sug igen...
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Nu vill jag ha rapport på din Royal Pleco. Hur verkar den nu när du har haft den ett tag? Synlig? Skitar ner massor?

                    Var nämligen på Aquaria idag och lyckades se en i deras stora damm mer rockor och arowanor och fick ökat sug igen...
                    Det jag kan säga direkt är att med rockor kan du inte ha mycket inredning för de gör illa sig på mycket och har inga problem att flytta knytnävsstora stenar och det är ju ingen höjdare i en glasburk.

                    Annars är jag mycket nöjd med L191 (royal plecon) ser den väldigt ofta ligger inte under saker och trycker hela dagarna utan rör sig gärna runt mellan rötterna och äter. Den har inte rört bakgrunden det minsta men alla rötter är rena och fina.
                    Nackdelen är väll att den bajsar mycket, men hos mig fastnar allt i ett hörn, där cirkulationen vänder, så suger snabbt upp det värsta vid vattenbyten.
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Rockor är ju inte aktuellt som det ser ut nu, det va mer din Pleco jag tänkte på.

                      Kul att den syns och är "social", då får det nog bli minst en sån vid tillfälle (men visst va det väl L190 du hade, för den hade väl röda ögon?).
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        Sv: 1001 Liter SA/jordätare

                        Du har helt rätt det var L190 vi kom fram till att jag hade.
                        Tycker du ska slå till på en eller 2 st
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

                          Här har det inte hänt mycket på ett tag... Efter att arowanan dog så har jag tappat sugen lite på rovfiskar. Det var arowanan jag egentligen ville ha tror jag, kommer kanske ha en sådan en dag igen men då blir det i ett kar där jag kan ha den som vuxen.

                          Så nu när jag fått tag i en av mina drömfiska Satanoperca daemon så går planen tillbaka till vad detta var från början. Ett renodlat SA kar med ciklider och malar. Har hunnit prova saltvatten och Tanganyika emellan och faktiskt känna efter vad jag gillar bäst och det faller alltid tillbaka till de större cikliderna från Sydamerika, speciellt jordätarna ligger mig nära hjärtat.

                          Just nu går S.Daemon på uppväxt i mitt 220L så rovfiskarna kommer få bo kvar hos mig tills efter årsskiftet i alla fall innan S.daemon ska få flytta över till 1000L men jag kände att något mer än 8st jordätare ville jag ha i 1000L så tittade runt lite och tänkte först på diskus men eftersom DaRe gjorde den kombon kände jag att jag inte ville härmas. Men hittade en annan plattfisk som inte är lika färgglad och det blev Uaru.

                          Funnits vildfångade på Glasers lista ett längre tag men priset varit lite dyrt med tanke på storleken så jag har tvekat länge. Sedan är det inte många som tar hem från dem så en resa till bromma hade troligtvis varit nödvändig. Men så nu i veckan tänkte jag titta på listan igen bara för att peppa mig själv lite eller nått... Då visade det sig att Akvarieteknik hade hemma Uarusar för en tredjedel av priset glaser tog. Säkert odlade för det stod inget om vildfångade men det spelar mig mindre roll faktiskt. Så jag åkte in på lokala Djurmagazinet och beställde 8st småttingar på 3-4cm. Till en början kommer de få gå i 220L med S.Daemon så även de får växa på sig sedan flyttar de med när rovfiskarna flyttat ut.

                          När rovfiskarna är borta kommer det göras om lite i inredningen på akvariet också, har sett likadant ut sedan jag startade det i stort sett så kan vara kul med lite förändring, sedan får man försöka anpassa scapen efter växtlöshet eftersom Uarusarna troligtvis kommer äta upp alla växter. Tänker försöka med lite anubis och liknande till att börja med så får vi se hur det går.

                          Den tilltänka fisklistan i 1000L blir i alla fall som följer
                          8st Satanoperca daemon
                          8st Uaru amphiacanthoides .
                          Malarna har jag redan de flesa... kan bli någon till.
                          4x ancistrus
                          1x L-081 golden nugget
                          1x L-015
                          1x L-190
                          2x L-200 "Highfin"
                          3x pimelodus albofasciatus
                          Mvh Alf

                          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Sv: 1001 Liter SA/jordätare

                            Blir nog riktigt bra det där

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Du vet vem du ska höra av dig till när cichlorna ska flytta.. Tror dock ditt kar i den tilltänkta uppsättningen blir riktigt bra..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • AffeAlien
                                • December 2011
                                • 655

                                Sv: 1001 Liter SA/jordätare

                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                Du vet vem du ska höra av dig till när cichlorna ska flytta.. Tror dock ditt kar i den tilltänkta uppsättningen blir riktigt bra..
                                Du hade väll ingen bil... ska du ta dem på tåget?

                                Ja det blir lite mer stillsamt i karet och mdd lite tur kanske man får lek på något.
                                Även om azulen och ocellarisen putsade en sten och visade upp sig för varandra i dag. Men sen blev det inget mer med det, räknar inte med nått från dem heller eftersom det inte är så jättevanligt i fångenskap.

                                Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
                                Mvh Alf

                                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                                Kommentar

                                Arbetssätt...