1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Största problemet med lysrören tror jag var att de inte nådde så djupt i karet. Lite för klent för 65cm vatten därför den stora skillnad med MH. Sedan var det lite klent med belysning innan tycker jag själv. 4x39w T5 rör var det innan. Nu är det 3x150w MH + 2x59W T5.
    Hade tänt runt 13 timmar med den gamla belysningen för jag ville kunna titta på fiskar i karet men det var tydligen för mycket nu så har sänkt till runt 11 timmar där sista timmen bara är lysrör.

    Jag har blandat PMDD i 1½ liters flaskor nu och körde tidigare enkel dos. Alltså 1DL vid varje vattenbyte men har nu börjat med dubbel dos efter algutbrottet.
    Torrdosera vet jag inte om jag gillar, tycker det brukar vara lite bökigt att få det och lösa sig i flaskorna ibland och massa fiskar som då ska åka på botten och sila pulvret är nog inget jag vill prova först i alla fall.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Ok, då förstår jag. Nästan 600W lyse gör väl sitt till kan jag tänka mig.

      Bra tanke där med lösningen, tänkte inte på att det kan vara lite svårlöst ibland...
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Vsen
        • June 2012
        • 333

        Måste fråga.
        Chokladcikliderna, hur upplever du att de är i grävandet och aggresiviteten?

        Skulle det kunna gå att hålla ett par i 375 med skalarer och lite annat eller blir de allt för aggresiva vid lek?

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          Ursprungligen postat av Vsen
          Måste fråga.
          Chokladcikliderna, hur upplever du att de är i grävandet och aggresiviteten?

          Skulle det kunna gå att hålla ett par i 375 med skalarer och lite annat eller blir de allt för aggresiva vid lek?
          Umeå ja.. där bodde dessa chokladisar innan de flyttade till mig. Anders har kvar 2 eller om det var 4st fortfarande.

          Får du tag i ett par så tror jag absolut du kan hålla dem tillsammans med scalarerna.
          Mina har lekt runt 5-6 gånger vid det här laget men inte lyckats med några frisimmare ännu tyvärr. Området de vaktar är dock inte speciellt stort tycker jag. Flaggcikliderna tar nästan halva karet när de lägger ägg och vaktar medan chokladcikliderna knappt tar en fjärdedel.
          Annars är det en grymt snäll fisk, bråkar med varandra lite granna som alla ciklider gör men rör inga andra fiskar. Både mina corysar och tetrorna har fått vara i lugn och ro.

          Gräver gör de efter ungifär 3-4 dagar när de har ägg för att de flyttar larverna dit när de bildas, tyvärr har mina inte fattat att de inte ska äta dem när de blir larver ännu men gräva grop kan dem.
          Mina har alltid lagt ägg på samma ställe så de har inte grävt någon annan stans i karet så på de viset kan du vara lugn. försök bara inte plantera någon där de har grävt sin grop för det kommer gräva upp det med all säkerhet. De gräver ner till botten i karet även fast jag har ca 5-10cm sand på vissa ställen.

          Skickar med en bild på sandslottet de brukar bygga när de leker.
          Bifogade filer
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • Vsen
            • June 2012
            • 333

            Ursprungligen postat av AffeAlien
            Umeå ja.. där bodde dessa chokladisar innan de flyttade till mig. Anders har kvar 2 eller om det var 4st fortfarande.

            Får du tag i ett par så tror jag absolut du kan hålla dem tillsammans med scalarerna.
            Mina har lekt runt 5-6 gånger vid det här laget men inte lyckats med några frisimmare ännu tyvärr. Området de vaktar är dock inte speciellt stort tycker jag. Flaggcikliderna tar nästan halva karet när de lägger ägg och vaktar medan chokladcikliderna knappt tar en fjärdedel.
            Annars är det en grymt snäll fisk, bråkar med varandra lite granna som alla ciklider gör men rör inga andra fiskar. Både mina corysar och tetrorna har fått vara i lugn och ro.

            Gräver gör de efter ungifär 3-4 dagar när de har ägg för att de flyttar larverna dit när de bildas, tyvärr har mina inte fattat att de inte ska äta dem när de blir larver ännu men gräva grop kan dem.
            Mina har alltid lagt ägg på samma ställe så de har inte grävt någon annan stans i karet så på de viset kan du vara lugn. försök bara inte plantera någon där de har grävt sin grop för det kommer gräva upp det med all säkerhet. De gräver ner till botten i karet även fast jag har ca 5-10cm sand på vissa ställen.

            Skickar med en bild på sandslottet de brukar bygga när de leker.
            Är just ett par som Anders har jag funderar på.
            Låter bra annars, får hälla i en säck sand till innan bara, 50kg blev i minsta laget för 375L.

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              Tittade in i din tråd och du behöver ju inte mer sand för chokladciklidernas skull. Men tycker du det ser taskigt ut ska du självklart ha mer.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • Vsen
                • June 2012
                • 333

                Ursprungligen postat av AffeAlien
                Tittade in i din tråd och du behöver ju inte mer sand för chokladciklidernas skull. Men tycker du det ser taskigt ut ska du självklart ha mer.
                Mest för egen skull, har liggunderlag under sanden vilket ger mig cirka 2-3 cm sand i främre delen, lite i minsta laget att plantera i. 1/2 säck till skulle nog inte skada.

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  Jag har 125kg sand i mitt kar och då är botten 220x70 och det är ju inte enormt mycket större än din botten.
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • Vsen
                    • June 2012
                    • 333

                    Ser riktigt bra ut i övrigt!
                    Gillar helt klart ditt kar samt fisken där i.

                    Kommentar

                    • AffeAlien
                      • December 2011
                      • 655

                      Från början tänkte jag inte ha några Corydoras alls i karet för jag var rädd att de inte skulle finnas något att äta för dem med jordätarna också i karet. Men nu när de 3 överlevande metallpanasarmalarna jag hade flyttat över från de andra karet fortfarande mår bara prima enda sedan uppstarten av detta kar så var tiden kommen för lite vänner till dem.
                      Lokala djuraffären hade extrapris på Sterbai, 45kr styck, så jag slog till på 15st.
                      Lite skygga och gömmer sig fortfarande så har inga bilder ännu. Men nu efter 5-6 timmar i karet har en utbrytargrupp på 4st åkt runt och utforskat karet grundligt. Hoppas på alla 15 kommer åka runt som Metallpansarmalarna gör nu, i så fall kommer det bli en underbar syn i karet.
                      Mvh Alf

                      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Dude! Snyggt!

                        Har en fråga! Jag funderar också på ett projekt med slimline och göra små filterhörnor i ett av hörnen (eller kansek båda och kanske ha 2 ytterfilter, ett insug i varje ände för att få jämnvikt). Då för att ha en filtermatta-kloss bakom som ett extremt smidigt och effektivt förfilter, så rengör man det ibland och håller ytterfilterna rena, (kan även sätta värmare här bakom där vattnet strömmar förbi).

                        Detta blev en förbannat lång fråga men nu till den riktiga frågan; Hur gjorde du med utblåsen? Var sitter dom? Samma sak där skulle jag vilja ha ett utblås på varje sida av akvariet kanske för att få lite cirkulation på båda sidorna. Planen med karet är diskus också så utblåsen får inte skapa för strömt vatten heller.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • skoda-15
                          • August 2010
                          • 456

                          mycket snyggt kar
                          375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                          180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                          35 liters cocon kub med guppy och black molly

                          Kommentar

                          • AffeAlien
                            • December 2011
                            • 655

                            Sv: 1001 Liter SA/jordätare

                            Tack tack!

                            Angående insug och utblås så har jag 2 filter som sagt. Unimax 700 har 2 insug och 2 utblås så har ett på varje sida. Utblåsen är riktade från bakom slimlinen till mitten av framrutan. Det andra filtret är eheim 2080 och det har 2 insug och ett utblås. Utblåset är ett strilrör som sitter mitt på karets bakruta, längst upp under mittstaget, och blåser framåt. I mitt kar är inte detta alls för mycket för discus tror jag. Är inte speciellt strömt.

                            Angående filter framför så funkar det nog bra men du får bara mer att rengöra. Jag har rengjort unimax filtret en gång sedan karet startades och eheim filtret har jag inte rengjort ännu och det flödar på bra fortfarande. Men blir ju knappast sämre av det i alla fall.
                            Mvh Alf

                            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Okej då har du något liknande jag funderade på att göra. Låter bra, då är jag inte helt ute och cyklar. Tack tack. Smidigt att rengöra ett förfilter lite snabbt, bara lyfta ut, istället för att öppna ytterfilter osv.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • AffeAlien
                                • December 2011
                                • 655

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Okej då har du något liknande jag funderade på att göra. Låter bra, då är jag inte helt ute och cyklar. Tack tack. Smidigt att rengöra ett förfilter lite snabbt, bara lyfta ut, istället för att öppna ytterfilter osv.
                                Joo visst men rengöra ett ytterfilter 1 gång per halvår eller ännu mer sällan vet jag inte om det känns så besvärligt egentligen.
                                Du får nog rengöra "förfiltret" oftare än så och karet kommer se för jävligt ut varje gång du rör i dem, visserligen lägger det sig på någon timma eller så.

                                Men man kan ju aldrig få för mycket filter.
                                Mvh Alf

                                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                                Kommentar

                                Arbetssätt...