1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Fick sålt Satanopercorna i fredags så nu är det 18st corydoras och 5 L-malar i karet... ser ganska tomt ut måste jag säga, inte ofta man ser mer än 5st corrysar samtidgt...

    Efter att kollat runt lite och insett att Brown Bullhead inte skulle vara tvär enkel att få tag i så övergav jag planerna. Kanske något man får testa på i framtiden eller så blir det ännu en av alla arter av fisk man aldrig kommer hinna testa i livet.

    Bestämde mig i stället för att återgå till de tidigare planerna med malar och det blev i stället Pimelodus albofascia. Så har beställt sådana nu som kommer på onsdag och då blir det inte lika tomt i karet längre eftersom de inte behöver växa sig stora i något annat kar innan utan kan flytta in direkt.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      I dag kom mina malar jag beställt. De såg riktigt fina ut med hela och fina spröt och väldigt aktiva rackare, kul att se fiskar som åker runt hela tiden när man är van vid L-malar som man ser en gång i månaden.

      Fisken heter Pimelodus albofascia och är en större variant av Pimelodus pictus som är ganska vanlig. Medans pictusen blir ca 15cm så blir denna varianten närmare 25cm.

      Senast redigerad av AffeAlien; 13 March 2013, 12:32.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        Som den velpelle jag är så slutade det med att jag köpte en Silver Arowana i alla fall, är nog en av min absolut favvo fiskar i hur den blänker och sitt graciösa sätt att ta sig fram på.

        Mitt exemplar äter pellets redan och är ca 15-16cm lång redan nu. Hoppas på få se den runt 50cm innan jag tvingas göra mig av med karet.

        En bild finns här
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • billy.g
          • February 2011
          • 45

          Härligt med en aro i karet blir lite mera liv då när dom glider runt runt... Får hem 3st om 2 veckor ska bli riktigt roligt att få lite fart i karet
          Hoppas också du får se den när den vuxit till sig då dom syns ordentligt
          www.Rovfisk.se

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            Arowanan växer och blir snyggare!
            Annars händer det inte alls mycket, ganska låg nivå på akvariefronten just nu och mycket annat som händer i livet.

            Bild på skrället.

            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              Arowanan har ju som sagt varit en favvo länge men ett kar med bara en arowana i är inte jätte roligt. Därför har jag börjat leta efter lite kamrater till den som inte blir mat.

              Så efter att tittat på lite allt möjligt så börjar jag falla tillbaka mot ciklider igen, de är ju bara för härligt med lite sånt beteende.

              Släktet jag tittat på är Cichla och då framför allt Cichla orinocensis och Cichla kelberi . En grupp på kanske 5st hade varit riktigt roligt, stora hungriga och ciklidiga. Ska tydligen vara rätt snälla mot andra fiskar, som de inte kan äte då, men tjivas i gruppen precis som ciklider ska vara.

              akvarieteknik har en hel del cichlor hemma så blir kanske att beställa några.

              citerar en text som en som "Ettfettbranamn" skrev i någon tråd som beskriver dessa på ett roligt sätt.

              Ursprungligen postat av Ettfettbranamn
              detta är en tolkning, inte fakta.

              Inledning:

              När du köper cichla är det första du ska tänka på att du köper en ciklid, men bara för det ska du inte tro att du köpt en ciklid. Det du gjort är att du köpt muskler som driver en mun. En väldigt stor mun. det är vad alla cichla har gemensamt.

              Det finns väldigt många arter av cichla, de hybridiserar i det vilda, bor på otillgängliga ställen, finns i massvis med färger/teckningar pga bifloder etc vilket gör det omöjligt att säga hur många. Alla kommer från sydamerika och ska därför ha temperatur och vatten därefter även om de finns i Florida och på många andra ställen där vattnet tillåter. De är Amazonas svar på vår Abborre, de är en mycket uppskattad sportfisk. De jagar allt som är mindre än dem själva och är duktiga på det.

              De drag de delar med övriga ciklider är att de är föds i kullar om cirka 1000 miljoner, alla utom 3 går åt, de börjar fladdra med gälarna för att hota, måste testa alla fiskar som kommer ner i karet. De kar som de inte delar med cikliderna är att de faktiskt är tillräckligt häftiga för att man inte ska tröttna på dem och vilja nacka dem. De är som unga, dumma hundar i karet, dummast, först och starkast vinner.


              Barnuppfostran:

              småcichlor är väldigt sköra varelser (vilket uppvägs av att de är odödliga som stora) och vill ha massvis med mat 3-4ggr per dag, relativt varmt vatten och lider av svår hybris, dvs, de sväljer ofta ihjäl sig. låt dem ha lite utrymme, inte för att de nödvändigtvis behöver det utan på grund av sättet du bör mata småcichlor. Det är knepigare att hålla stabila värden i ett litet kar. De dubblar sin storlek varje månad första tiden tills de når typ 15, efter det går det bara makalöst fort upp till 25 där de börjar växa jättefort upp till 35 Efter det är det som vilken monsterfisk som helst.


              Tankmates:

              Här har vi extremfall av "passar med allt de inte får in i munnen". De är inte aggressiva alls på samma sätt som många monsterfiskar men däremot är de verkligen som en flock hundar. De slåss med varandra för skojs skull och har skoj när de slåss men det är ovanligt med seriösa skador. Jag rekommendar en GRUPP cichla, dvs inte 3 eller 4. De figurerar i alla sorters kar, allt från p-bass/rtc/channa/clownkniv till p-bass/svindyra rockor/svindyra dats/tigrinus

              De är en perfekt mellan-nivåfisk för dig som vill ha färg och fart i karet. Om dats är en salongsberusad kvinnlig modell i en Porche Speedster 56a är P-bass en Volvo 240 med V8 och flames och en aprak norrlänning bakom ratten, Du kan ha jävligt kul med bägge men det är en fråga om vad du föredrar.


              Storlek/kar/matning:

              Alla p-bass blir stora, och är ännu större än de är pga sin hundighet, så fort det finns mat i närheten börjar alla vifta på svansen och sen är du genomblöt. En fisk på 45cm och 2kg som består av muskler, entusiasm och mun kan komma upp i häpnadsväckande hastigheter på ingen sträcka alls. För att verkligen hålla en grupp av de mindre arterna rekommenderar jag minst 200x80x60 dvs standard 960 och det är riktigt i underkant. De äter ALLT, men föredrar av någon anledning ofta att maten inte nuddat botten vilket är en välsignelse för allt annat i karet.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Efter den texten är det väl omöjligt att inte bli sugen på att skaffa cichlor, kom på mig med att snegla bort mot burken flera gånger
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • robidobban
                  • March 2009
                  • 652

                  1001 Liter SA/jordätare

                  Ett tips är att köpa cichlor som har lite storlek (15+), då slipper du allt jobb det är med att dra upp dom

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Efter den texten är det väl omöjligt att inte bli sugen på att skaffa cichlor, kom på mig med att snegla bort mot burken flera gånger
                    Hehe, nu är jag ju inte super förespråkaren för monsterfiskar utan jag är mer så att jag vill testa allt möjligt innan jag bestämmer mig vad jag vill hålla på med, Har ju även ett saltkar och leka med nu, därför jag testar dessa och du har ju också platsen. Så när du lessnar på tetror och scalarer går det alltid att byta.

                    Jag menar det går ju att köpa tillbaka fiskar om man ändrar sig. Testar man aldrig får man heller inte veta.
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Helt rätt inställning!
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        En kille i akvarieföreningen ska lägga ner sitt akvarium och ta paus från akvaristiken ett tag, han satsar på ormar just nu, så jag har turen att få köpa 3st cichlor av honom som är lite ovanligare sorter och till bra pris dessutom.
                        På söndag åker jag och hämtar dem och bjuder på en kvällsbild på arowanan så länge.

                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

                          Var och hämtade cichlorna i dag. Följde även med en Fei Feng och en L191 sedan fick jag en liten Dats också för han har försökt få mig att köpa dats länge och tror en liten ska övertyga mig om att det är den bästa fisken... vi får väll se.

                          Först lyckades jag få en bild på hela gänget, utom på malen som gömmer sig ännu.


                          Bild 2 är Cichla piquiti (Azul)


                          Bild 3 Cichla kelberi


                          Bild 4 Cichla ocellaris


                          Bild 5 Datnioides microlepis (Dats IT)


                          Bild 6 Fei Feng (Semaprochilodus taeniurus)
                          Mvh Alf

                          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Många snygga fiskar.
                            Jag skriver här också att jag vill ha full rapport om L191 då jag funderar på att skaffa en eller två men känner att det är svårt att hosta upp pengarna utan att ens ha sett fisken live ordentligt...
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • billy.g
                              • February 2011
                              • 45

                              Nu har du vad jag kallar ett Monster kar Älskar azulen's blåa färg.
                              Hoppas du är nöjd
                              www.Rovfisk.se

                              Kommentar

                              • AffeAlien
                                • December 2011
                                • 655

                                Ursprungligen postat av KristianE
                                Många snygga fiskar.
                                Jag skriver här också att jag vill ha full rapport om L191 då jag funderar på att skaffa en eller två men känner att det är svårt att hosta upp pengarna utan att ens ha sett fisken live ordentligt...
                                Har du vägarna förbi Uppsala nångång så kan du få komma och klappa den
                                Annars har de haft en bamsig en inne på Akvarielagret i bromma som man kan titta på.
                                Haha om du tycker en fisk för ~500kr är dyrt så kolla inte upp vad Cichlorna kostar.

                                Men jag lovar det kommer lite bilder även på Malen. Ska bara pusta rutor och så först.

                                Ursprungligen postat av billy.g
                                Nu har du vad jag kallar ett Monster kar Älskar azulen's blåa färg.
                                Hoppas du är nöjd
                                Jaa nu känns det alldeles lagom med fiskar faktiskt. Inte för trångt och inte för tomt. Riktigt nöjd måste jag säga.
                                Joo Azulen är riktigt härlig, inte allt för vanlig vad jag förstått heller.
                                Mvh Alf

                                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                                Kommentar

                                Arbetssätt...