projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    jag tog av skotten och planterade dom i varsin egen liten kruka kollade på YT om hur man skulle göra, visserligen sa alla att skotten ska vara minst 1/3 av moderplantans storlek men jag chansar. bättre att kanske förlora en för att dne var för liten än att förlora båda pga ohyra samt att riskera andra växter.

    innan idag kunde jag inte hitta geckon. jag letade runt överallt men sen när jag skulle kolla en sak på lysrampen såg jag att hon hade tryckt sig in mellan bakgrunden, bakrutan och nättaket! jag som tyckte att jag tätat den springan tillräckligt bra med sillicon och mossa. men icke! jaja, hon är ute nu iallafall

    en sak jag börjar bli lite orolig för är att hon har bajsat 4 gånger men inte ätit ännu. hon vågar nog inte gå ner i syrsburken så jag har kagt syrsor precis framför henne men hon tar dom inte. hon äter heller inte av frukten utan bara smakar lite. hon dricker dock som en galning. var gång jag duschar henne lite dricker hon upp alla vattendroppar.
    ska nog köpa några bananflugor och försöka med dom. vill inte ha syrsor lösa i burken för jag har läst att syrsor kan bita ödlan.

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      hon äter när hon vill, ödlor kan va jäkligt krångliga å få igång när man flyttat dom. men du behöver inte oroa dig än på ett tag. har du något foder som inte lever så ge hon det å låt det ligga i terrariet ett tag. till slut så äter hon. och försök att störa hon så lite som möjligt det är väldigt blyga djur de där
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        ja troligen är det så
        man blir bara ganska förvånad när hon vägrar att ta syrsorna, en annan i terrariet bredvid skulle slukat dom fort som tusan!

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          nu äre ju som så att skäggagamer är mer eller mindre kända för att vara rena kompostmaskiner
          när farsan matar småormarna å det blir ett gäng pinkisar över så slänger han bara in dom till "doris"
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            ja, jädrar. "efterlämningarna" är enorma. vill inte ens tänka på hur mycket det hade blivit för en människa om man ser procentuellt

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              hahaha omg vilken bild ja fick i huvet nu. lite som i jurrasic park filmen
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                du verkar ju ha lite koll på blommor. har du någon tips på någon blomma/växt som kan planteras och stå helt i vatten men växa ovanför? typ som sådan bambu pinnar man kan köpa http://static.freepik.com/free-photo...al_3325100.jpg

                tänkte ja skulle plantera lite sådana växter i mitt lilla lowtech projekt
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  kolla på djuraffärernas dammavdelning nu när det börjar bli vår. det finns någon typ av "gräs" som ser lite ut som bambu som man kan plantera i dammen men som har bladen åvanför vattnet.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    kom på att det finns en butik i grannstaden som pysslar med växter, dammar, fiskar å allt möjligt sånt
                    så där lär det ju finnas någonting
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      var och skulle köpa bananflugor idag men dom hade inga hemma det blev en burk minisyrsor istället.
                      dom hade dock en riktig raritet hemma, fijileguan! en ljusgrön och vit/ljus fläckig ödla på 60 cm kanske. hur cool och gullig som helst
                      priset var lika stort som att dom hade en hemma

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        say what? en sådan har ja inte sett på många år. sjuukt fina djur.
                        öö, hur många nollor va de på priset?
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          det var en 3:a och sen fyra nollor vet inte vad dom "brukar" kosta men det tycker jag är mycket pengar.

                          syrsorna vra billiga iallfall. när jag vände på äggkartongen så var där säkert 100 syrsor. det blir väl runt 40-50 öre styck. storleken var väl dubbelt till tredubbelt så stora som "pinheads". andra affärer tar 1 kr styck för dom.

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            hmm ganska humant pris ändå.
                            men ja hade för mig att dessa va A-listade å inte fick importeras å säljas. men ja kanske minns fel. fina är dom allafall
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              det ska jag kolla upp. om dom är A-listade måste det väl vara en som är uppfödd i fångenskap? jag tror inte den var fullvuxen för den var bara ca 60cm.

                              gick och kollade terrariet precis och såg en liten gecko som hängde ner från ett blad och tittande ner på syrsorna i burken. hon såg riktigt fundersam ut, ska jag våga gå ner där, eller ska jag fortsätta vara hungrig??

                              jag har gjort en ny syrsburk. tog en "Festis" flaska som jag tog bottendelen från. jag klippte av flaskan ca 5 cm åvanför botten. sen satte jag ståltråd runt den så den går att hänga på en gren.
                              sen för att göra det så tydligt för ödlan som möjligt täckte jag hela med vit maskeringstejp på utsidan. då måste syrsorna som är svarta synas bättre
                              det ser ut som det fungerat för hon satt som sagt och glodde på syrsorna nu

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                hmm, den där leguanen blir väll mindre än en vanlig så att säga. runt metern tror jag.
                                alltså, det är ju inte jätte lätt att kläcka leguan ägg, men vist den kan absolut vara född i fångenskap, men om djuraffären har den inne så kan man väll anta allafall att det inte är olagligt att handla med dom.

                                du ska inte oroa dig så mycke för de där me maten, hon äter när hon vill de är inte så himla mycke man kan göra annars, mer än å pröva olika foder. de är ju liksom lättare å tvångsmata en 4meters pyton än en ödla på 20cm haha
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...