projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    efter lite funderande tror jag att jag skippar nätet för då kan ju växternas rötter komma ner till det extra vattnet bland leccan om dom vill. ska man ta upp någon växt blir det nog lättare om växternas rötter är fria och inte intrasslade i nätet. det är ju ganska svårt att få ut en växt ur en kruka som har rötterna genom hålen i krukans botten.

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      man kan ju ha nät mest för att rena vattnet från jord, men som du säger så kan de ju bli lite lurigt me växternas rötter.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        då man har kanske nät när dreneringen sitter ihop med vattendelen? min vattendel är för sig själv så den enda jord som kommer ner där är det som faller ner från bakgrunden och växterna på den.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          leccan är på plats. jag har även satt in pumpen och foggern för att kunna se hur jag ska gömma sladdarna. först tänkte jag att det var smartast att dra sladdarna under jorden bort mot det högra hörnet och sen upp inne i hörnan. sen kom jag på att det smartaste och mest osynliga nog var att bara dra sladdarna rakt upp. första biten döljs av roten som står i vattendelen, mitten döljs av grenen som kommer ut från bakgrunden och det sista döljer jag genom att sätta en bit kork framför sladdarna. på så vis kan jag enkelt ta ut något om det skulle behövas. det blir ju svårare om sladdarna är nedgrävda.

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            Ursprungligen postat av freddi36
            då man har kanske nät när dreneringen sitter ihop med vattendelen? min vattendel är för sig själv så den enda jord som kommer ner där är det som faller ner från bakgrunden och växterna på den.
            exakt så ja. a just de, du har ju separat vattendel så då spelar de ingen roll
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              håller precis på att palntera det sista av det jag har
              det var jädra svårt att få till det bra så som jag ville men det gick väl till slut. den ena roten på bilden åvan tog jag bort. den ena behöll jag och jag satte även in den stora grenen igen. det blev (som MrH sa) för "fjuttigt" och bara konstigt.
              bilder kommer när allt är klart såhär långt

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                såhär blev det nu. tycker väl jag fått till det någorlunda iallafall

                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,0 KB
ID: 2139751Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 232,7 KB
ID: 2139752Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,7 KB
ID: 2139753Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,8 KB
ID: 2139754Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 021.jpg
Visningar: 2
Storlek: 196,1 KB
ID: 2139755

                ska maila personen som sålde bromelior i annonsen på reptisite.se. h*n sålde såkallade "fireball" bromelior, dvs precis de jag vill ha
                här är en bild på fireballs: https://almostedenplants.com/shoppin...all'%20(2).jpg

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  nu kan dom bara få ringa från affären och säga att dom hittat en hane som dom kan ta hem

                  Kommentar

                  • alfreds
                    • January 2009
                    • 293

                    Det ser väldigt fint ut!
                    Med vänlig hälsning
                    Alfred
                    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      tackar!

                      nu är vattenfallet och foggern också inkopplade och igång ska börja med att ha foggern på en gång på morgonen och en på kvällen. vattenfallet ska vara igång när foggern är igång för att sprida "foggen" ut i terrariet. vattenfallet ska även vara igång från 16 till ca 21. foggern är igång på kvällen vid 20.

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        ser riktigt bra ut det där.
                        men om man får komma med ett litet finger och en personlig åsikt....
                        jag tycker att det skär sig lite med den där grenen, den är snygg och passar absolut men det är fel material.
                        om du tittar så ser du ju regnskog i terrariet, mossor, bark, växter, jord på väggarna osv... väldigt luddigt å lummigt å ojämt å så. sen tittar du på grenen, alldeles blank å rak och har inte alls samma struktur som i resten av burken så det blir å skära sig.
                        det jag tror skulle va de ultimata vore en gren som har bark, från exempelvis äppelträd, då får du samma otydliga struktur på grenen som i resten av terrariet.
                        men det är bara en personlig inblick från min sida.

                        terrariet har mer än väl godkänt i design i vilket fall ändå
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          tack
                          hmm, nu när du säger det så.. ska se vad jag kan hitta för andra grenar.

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            synd att du inte bor i närheten, tog ner ett äppelträd hos farsan idag å jäkla va mycke fina grenar de fanns där sparade en hel hög för kommande akvarium å terrarium
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              för övrigt, riktigt fint val av växter, ser riktigt bra ut.
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                tackar, det är dock lite som saknas. du ser den tomma krukan på bakgrunden. i den ska jag ha någon bromelia. jag fick tag i killen som sålde och han sa att han var i malmö ganska ofta och kunde ta med sig. ska bara hitta en tid som passar

                                nu ser jag det riktigt tydligt, det där med att grenen är "fel". tänkte inte på det innan. imorgon ska jag ringa till min mormor och fråga om hon har klippt något på sina äppelträd. hon har många, har jag tur kanske hon även klippt på sina vindruvor.

                                förövrigt så har killen från djuraffären inte hört av sig ännu. ska ge honom nästa vecka också sen åker jag dit till affären igen och frågar lite mer. om allt flyter på bra så kanske jag kan ta hem den som fanns i affären så den får "bo in sig" lite innan den andra kommer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...