"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Förstår precis hur detta skulle se ut men några sådana grenar finns inte att köpa mig veterligen men det brukar vara safe att köra med grenar från naturen, de grenar du köper i affär är ju från naturen de med även om det inte är från samma natur och världsdel.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Tog en liten film idag på mitt jordätarekar
      https://www.youtube.com/watch?v=c0J8...gbN7o-izPd_JBw
      Dear god detta var magiskt. Citerar det för det behöver vara med på varje sida.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Kan man hyra in Pior på konsulttid för akvarieinredning? 1000 kr & ett flak öl (ingen Kung, lovar) per påbörjad timme?
        350L Diskus

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Gomorron och Tack!

          såg din fråga och här kommer mitt svar

          Jag har och kör med kvistar från syren, ek och några björk och det jag gör med dem är att torka dem lite och sen ner med dem i karet, ibland och jag har lite bråttom så torkar jag dem inte alls, med det är inget som man kanske rekommenderar men men jag vet inte själv vad det är för nåt som skulle kunna gå galet förutom att det kanske spricker ut bild på grenarna och allt har gått bra hittills

          om du har i några så ser jag inte att det skulle påverka nåt, däremot om du har i mycket som Mats har/hade i vissa kar så kan det dra ner Ph't lite och sen får man hålla koll på hur det ser ut och hur vattnet luktar så att det inte blir vajsing där.
          Hittade Hasselkvistar på Plantagen
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Suck..oj, vad det går bra just nu...

            Vi börjar med att cikliderna bara dör i mitt ena 220 kar, inkastenarna och tre apistogramma har dött det senaste och en tetra men dessa börjar bli gamla så de det kan vara detta, vad vet jag..
            trist är det och jag vet inte vad som är felet heller, ciklider bara börja flåsa och sen tackla av och det går snabbt inom nån dag så är de döda men alla malar lever och även tetrorna. o
            Sen får jag inte bort algblommingen på ytan heller, den vill verkligen inte ge sig efter diverse åtgärder som att jag har haft karet släckt i ca tre dygn och flera vattenbyten.

            I mitt 150 liters kar så jagas och fajtas det rejält bland mina bottentittare och att de fått en släng av vitaprick men det beror nog på att de är verkligen inte sams och de som jagas mest har börjat magra av rejält men så fort jag skall försöka fånga dem så gömmer de sig och jag får inte fatt på dem för att flytta dem till ett lugnar kar, resten av fiskarna verkar må prima trots medicin i karet.

            i mitt lilla apistogramma kar där ett par Apistogramma veijita går så tror jag inte att de är ett par utan två honor, så synd..men så är det ibland.

            Detta kommer att ge sig och jag kommer att göra allt i min makt att försöka lösa detta som strular men just nu känns det inte så kul men det kan ju ha med att göra att jag legat magsjuk i tre dagar... blähhhh...

            Men resten av fiskarna mår prima och speciellt mina juveler, de växer och frodas mina juveler är mina guianacarorna

            kommer en liten film på dessa om en stund, just då hade de fått en algtablett att käka på, det gillar dem. i slutet av filmen så kommer det en snutt på mina små nya malar som jag köpte i Tyskland, dessa gillar jag skarp
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Det löser sig snart, det skall jävlas lite ibland! Skall bli kul att se film på malarna!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Här kommer den lille filmen

                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Det löser sig snart, det skall jävlas lite ibland! Skall bli kul att se film på malarna!
                  ja då det gör det var bara tyvungen att skriva av mig lite..
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Malarna skrev jag... Ja, du vet - sitter här på jobbet och gonar upp mig för kvällens julfest (och det bådar gott kan jag säga).
                    Fin film!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Här kommer den lille filmen

                      https://www.youtube.com/watch?v=M0RanJiN-0g
                      Hoppsan den var nog inte riktigt klar.. men snart är den nog det :o
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        ja då det gör det var bara tyvungen att skriva av mig lite..
                        Visst! Men du är en erfaren akvarist och skiter inte ner dig för ett litet gupp i vägen - det här fixar du!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Visst! Men du är en erfaren akvarist och skiter inte ner dig för ett litet gupp i vägen - det här fixar du!
                          nää, så kan med utrycka det och det är sant!

                          jag har redan planerat ut vad jag kan tänka mig i det karet som strular värst men det får gå en månad eller nåt så det får "stabilisera sig" men jag funderar på Laetacara Dorsigera, en sex stycken som får gå där och lulla ett tag

                          tror du dessa hade trivts här? det tror jag ( de hängande kvistarna är numera borta för att minska ev orsak av algblomming )
                          Bifogade filer
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            nää, så kan med utrycka det och det är sant!

                            jag har redan planerat ut vad jag kan tänka mig i det karet som strular värst men det får gå en månad eller nåt så det får "stabilisera sig" men jag funderar på Laetacara Dorsigera, en sex stycken som får gå där och lulla ett tag

                            tror du dessa hade trivts här? det tror jag ( de hängande kvistarna är numera borta för att minska ev orsak av algblomming )
                            Det skulle säkert passa finfint med dorsigeror där! Ös på!
                            Varför skulle det bli algblomning av kvistarna..?

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det skulle säkert passa finfint med dorsigeror där! Ös på!
                              Varför skulle det bli algblomning av kvistarna..?
                              Ingen aning egentligen.. men jag plockade väl bort det som jag trodde kunde som skulle kunna orsaka detta, tycker det är konstigt att det kommer nu på vintern, brukar få en släng av detta i det karet som får lite solsken på sommaren.. nu är det ju becksvart jämt..
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Ingen aning egentligen.. men jag plockade väl bort det som jag trodde kunde som skulle kunna orsaka detta, tycker det är konstigt att det kommer nu på vintern, brukar få en släng av detta i det karet som får lite solsken på sommaren.. nu är det ju becksvart jämt..
                                Aha... OK!
                                Jag har ju pinnar, kvistar och rötter till förbannelse i burkarna - men inga alger... förutom lite som sätter sig på framrutan som är lätt att få väck!
                                Men, jaja - kör på din magfeeling, det brukar ju ge toppenresultat! Skall bli kul att se dorsigerorna (om det blir sådana) senare!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...