"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Just bottenmaterialet är något jag också tänkt på men faktum är att det kar där föräldrarna (dvs mitt fd par) gått är just ett växtkar med soil och det verkar ju ha fungerat utmärkt eftersom de fått två kullar. Tror inte heller att de grävt upp växter etc i det karet.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ah, så bra Kör på det men ha inte mer än ett par och skulle du märka att det inte funkar så kan du ju pytsa över dem till ditt stora kar.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj Pia!
        Hoppas du har det riktigt mysigt denna fjärde advent (såg den härliga bilden på FB).

        En liten undran bara; fixade det till sig med resten de där fiskarna som plötsligt dog, knall och fall?

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Pia!
          Hoppas du har det riktigt mysigt denna fjärde advent (såg den härliga bilden på FB).

          En liten undran bara; fixade det till sig med resten de där fiskarna som plötsligt dog, knall och fall?
          Har haft en riktigt mysig dag, började med att uppdatera mig på starwars-filmerna för att jag se den nya i julhelgen, sen bar det av till svärmor på fika och nu hemkommen och håller på att faktiskt tvätta i tvättstugan

          Tog ett röj i karen imorse och det var välbehövligt.. De har fått lite extra TLC med ansning av växter mm.
          Det gick inte bra med just de fiskarna men ynglen har klarat sig och inget annat har dött så det var knepigt men Anders trodde att det kunde vara filtret, var länge sen jag hade gjort rent det men nu är det gjort och allt flyter på.
          Det paret jag hade kvar i ett annat kar har jag tagit bort idag... hannen hade HiH och såg ut att ha lite svamp så han var inte fräsch alls, honan tog jag bort med för hon växte inte som hon skulle, hon var en tredjedel av hannen och var för "kort" i formen så kännes som hon inte skulle rätta till sig och vill inte ha framtida yngel från henne iallafall. Så nu går en hanne och två honor av macmasteri i karet och dessa är i lektagen
          Bra att de får lite lugn och ro så nu håller jag tummarna att de får till det, karet är perfekt för dem. Det är starkt svartvattenfärgat och har slängt i löv idag så de har att pilla med.

          Nu går det 9 st yngel av guianacara i 220 karet, de får växa till sig så får vi se vad som kommer i det karet i julhelgen

          Fjärilarna leker och funkar kanon i gruppen, är en fröjd att se dem
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo

            Har haft en riktigt mysig dag, började med att uppdatera mig på starwars-filmerna för att jag se den nya i julhelgen, sen bar det av till svärmor på fika och nu hemkommen och håller på att faktiskt tvätta i tvättstugan

            Tog ett röj i karen imorse och det var välbehövligt.. De har fått lite extra TLC med ansning av växter mm.
            Det gick inte bra med just de fiskarna men ynglen har klarat sig och inget annat har dött så det var knepigt men Anders trodde att det kunde vara filtret, var länge sen jag hade gjort rent det men nu är det gjort och allt flyter på.
            Det paret jag hade kvar i ett annat kar har jag tagit bort idag... hannen hade HiH och såg ut att ha lite svamp så han var inte fräsch alls, honan tog jag bort med för hon växte inte som hon skulle, hon var en tredjedel av hannen och var för "kort" i formen så kännes som hon inte skulle rätta till sig och vill inte ha framtida yngel från henne iallafall. Så nu går en hanne och två honor av macmasteri i karet och dessa är i lektagen
            Bra att de får lite lugn och ro så nu håller jag tummarna att de får till det, karet är perfekt för dem. Det är starkt svartvattenfärgat och har slängt i löv idag så de har att pilla med.

            Nu går det 9 st yngel av guianacara i 220 karet, de får växa till sig så får vi se vad som kommer i det karet i julhelgen

            Fjärilarna leker och funkar kanon i gruppen, är en fröjd att se dem
            Hmm... OK!
            Ja, jag var ju lite inne på filtret där i något tidigare inlägg också - men, huvudsaken är att det är ordning och reda nu!

            Då ser vi fram emot nya sköna uppdateringar, med bilder och filmer!

            Ha en alldeles förträfflig Julhelg Pia!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Precis.. Det var ju det som kanske hände med dina diskus..
              Klart det kommer bilder sen och Ja, jag skall ha en ljuvlig ledighet en lång sån med
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av PiaJo

                Har haft en riktigt mysig dag, började med att uppdatera mig på starwars-filmerna för att jag se den nya i julhelgen, sen bar det av till svärmor på fika och nu hemkommen och håller på att faktiskt tvätta i tvättstugan

                Tog ett röj i karen imorse och det var välbehövligt.. De har fått lite extra TLC med ansning av växter mm.
                Det gick inte bra med just de fiskarna men ynglen har klarat sig och inget annat har dött så det var knepigt men Anders trodde att det kunde vara filtret, var länge sen jag hade gjort rent det men nu är det gjort och allt flyter på.
                Det paret jag hade kvar i ett annat kar har jag tagit bort idag... hannen hade HiH och såg ut att ha lite svamp så han var inte fräsch alls, honan tog jag bort med för hon växte inte som hon skulle, hon var en tredjedel av hannen och var för "kort" i formen så kännes som hon inte skulle rätta till sig och vill inte ha framtida yngel från henne iallafall. Så nu går en hanne och två honor av macmasteri i karet och dessa är i lektagen
                Bra att de får lite lugn och ro så nu håller jag tummarna att de får till det, karet är perfekt för dem. Det är starkt svartvattenfärgat och har slängt i löv idag så de har att pilla med.

                Nu går det 9 st yngel av guianacara i 220 karet, de får växa till sig så får vi se vad som kommer i det karet i julhelgen

                Fjärilarna leker och funkar kanon i gruppen, är en fröjd att se dem
                Låter helmysigt Pia. Härligt att det börjar balansera sig igen
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  ja, nu puttrar det på och ser fram emot att hitta en annan sorts fisk till 220 karet Lutar åt en laetacara eller schackbräden, får se vad jag hittar när jag skall göra mitt affärsrejs efter nyår
                  skall ju troligtvis köpa Co2 grejer mm för att starta upp växtkaret
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Låter spännande att få höra hur du upplever det att att satsa ordentligt på växter. Kul att du landade så bra med dina schackbräden att du blir nyfiken igen.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ja, det skall bli så kul med ett växtkar och det är ju nåt nytt för mig
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Spännande Pia . Vet en som sa för ett antal år sedan "att det är för mickligt det här med Co2 och hela köret" .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          Det var nog jag, för nu är det Pias tur att mickla
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Spännande Pia . Vet en som sa för ett antal år sedan "att det är för mickligt det här med Co2 och hela köret" .

                            //Inger
                            Precis Inger, det kan nog ha varit jag som nämnt detta med förutom Christian..
                            Men det står fast att det är lite joxigt och därför har jag tagit in experthjälpen och Gobben får installerar det hela åt mig
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Precis Inger, det kan nog ha varit jag som nämnt detta med förutom Christian..
                              Men det står fast att det är lite joxigt och därför har jag tagit in experthjälpen och Gobben får installerar det hela åt mig

                              Ja, den där experhjälpen förstår jag bestämt vem det är, han fick ta emot mycket tokigt på distans från mig/oss Han har en ängels tålamod som tur är .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ja, vi måste prata om samma ängel, känner igen precis de där...
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...