"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Ursprungligen postat av PiaJo
    ... jag gör om detta karet (105 l ) till ett växtkar. Vi pratade om att jag skulle föröka ge mig på lite svårare växter och då tror jag inte att Anders menar vallesneria typ så detta får grunnas på med, vad vill jag ha, vad kommer jag klara av.. det är många frågor nu
    Detta har jag aldrig haft innan så det är verkligen okänd terräng!

    Jag skall få bort nuvarnade fiskar under julledigheten och börja starta upp detta nya då, det är lite som behövs inhandlas såsom nya lysrör, reflektorer, stenar ( dragonstone) mm mm. Sen skall jag lära hur jag fixar med mäsk mm.

    Detta kommer att bli en spännande resa!
    Skojjigt!!! Jag ser fram emot att få följa detta. Det kommer garanterat att gå jättebra! Ska du ha några invånare, typ räkor, eller tänker du ett rent växtkar?
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Härligt Pia!
      Jag är övertygad om att du får till ett fantastiskt växtkar - ös på!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Knax
        Skojjigt!!! Jag ser fram emot att få följa detta. Det kommer garanterat att gå jättebra! Ska du ha några invånare, typ räkor, eller tänker du ett rent växtkar?

        ja, nåt litet men vet inte vad än, har mina aningar om vad jag vill ha men inte färdigtänkt ännu
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Härligt Pia!
          Jag är övertygad om att du får till ett fantastiskt växtkar - ös på!

          jo, vi kan ju hoppas iallafall vi alla är barn i början och jag har inte ens hunnit lära mig att krypa så.. vi tar ett steg i taget
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            Mäsk tyckte jag var lite för jobbigt.

            Sätta ny sats med jämna mellanrum, som alltid fallerade på någon dag eller två eller tre pga andra aktiviteter.

            "Riktig" Co2 anläggning med flaska (sodastream eller brandsläckare) är ju ganska kostsam.

            Här är en variant som är klart billigare än en komplett anläggning, och enklare att hantera.

            If you liked this video, you will LOVE my book: http://thekingofdiy.comfollow me on facebook: http://facebook.com/uarujoeyAnother method for DIY co2: https:/...
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              WOOOAHHHHH.........ooopppsss.

              Fel länk.

              Bättre med denna.

              Get the ultimate DIY book ► http://thekingofdiy.comFollow me ► http://facebook.com/uarujoeyHow to build a CO2 reactor for aquarium plants with a method usin...
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Det här med växter löser du lätt. Det är bara att göra rätt från början. Ska du ha svåra som i svåra växter eller ska det vara lite mer utmanande än vad det är nu? Du kan skapa en fin växtmiljö utan en massa teknik egentligen. Det finns mängder med stängelväxter och lägre växter som klarar sig gott med bottennäring.

                Om ambitionerna är lite högre än så och du vill ha ett väldigt planterat och grönt akvarium så kommer tekniken in men det är absolut ingenting som du behöver vara ett dugg osäker inför. Mitt råd är att låta bli mäsk i alla fall. Resten kommer med tiden.

                Du vet var det finns växter sedan kompis, jag har mycket roligt som vanliga handlare bara kan drömma om
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  Mäsk tyckte jag var lite för jobbigt.

                  Sätta ny sats med jämna mellanrum, som alltid fallerade på någon dag eller två eller tre pga andra aktiviteter.

                  "Riktig" Co2 anläggning med flaska (sodastream eller brandsläckare) är ju ganska kostsam.

                  Här är en variant som är klart billigare än en komplett anläggning, och enklare att hantera.
                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  WOOOAHHHHH.........ooopppsss.

                  Fel länk.

                  Bättre med denna.

                  https://www.youtube.com/watch?v=1JzvfHO31Ug
                  Får kolla på detta, vill ha det simpelt till en början.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Det här med växter löser du lätt. Det är bara att göra rätt från början. Ska du ha svåra som i svåra växter eller ska det vara lite mer utmanande än vad det är nu? Du kan skapa en fin växtmiljö utan en massa teknik egentligen. Det finns mängder med stängelväxter och lägre växter som klarar sig gott med bottennäring.

                    Om ambitionerna är lite högre än så och du vill ha ett väldigt planterat och grönt akvarium så kommer tekniken in men det är absolut ingenting som du behöver vara ett dugg osäker inför. Mitt råd är att låta bli mäsk i alla fall. Resten kommer med tiden.

                    Du vet var det finns växter sedan kompis, jag har mycket roligt som vanliga handlare bara kan drömma om
                    Vill ha det ganska basic men hyfsat mycket växter, det är svårt att säga för det som är för mig mycket växter är kanske pyttelite för en annan men vill ha det lite svårare för att det skall bli lite av en utmaning..
                    Jag kommer att köra med sanden jag har och dragonstone vet en växt jag vill ha och det är pinnifatida. Det är skitfin enligt mig.
                    Jag har en två-rörs ramp och skall köpa nya rör och reflektorer till denna och vad jag fattade på Anders så räcker detta ljuset även om jag nu kör mäsk.

                    Tackar även för erbjudandet, kan mycket väl komma ett pm senare
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Får kolla på detta, vill ha det simpelt till en början.

                      Ur den aspekten är det väl isf en riktig anläggning som är bäst.....sköter sig själv ju.....bara att byta flaska med jämna mellanrum...

                      Lite som att köpa sig fri från jobbet..... :-)

                      Vilket de flesta gör i andra delar av livet.....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                        Ur den aspekten är det väl isf en riktig anläggning som är bäst.....sköter sig själv ju.....bara att byta flaska med jämna mellanrum...

                        Lite som att köpa sig fri från jobbet..... :-)

                        Vilket de flesta gör i andra delar av livet.....
                        jo, men innan jag lägger ut för mycket pengar så vill jag testa med något som inte är gördyrt till att börja med, måste ju veta att jag tycker detta är roligt. Sen vet man aldrig vart man hamnar om det är nåt som är kul!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Vill ha det ganska basic men hyfsat mycket växter, det är svårt att säga för det som är för mig mycket växter är kanske pyttelite för en annan men vill ha det lite svårare för att det skall bli lite av en utmaning..
                          Jag kommer att köra med sanden jag har och dragonstone vet en växt jag vill ha och det är pinnifatida. Det är skitfin enligt mig.
                          Jag har en två-rörs ramp och skall köpa nya rör och reflektorer till denna och vad jag fattade på Anders så räcker detta ljuset även om jag nu kör mäsk.

                          Tackar även för erbjudandet, kan mycket väl komma ett pm senare

                          Om du plockar ur sanden så finns det en jättebra bottennäring från Tropica. Det är en form av lera som man lägger under hela botten. Då blir det mycket enklare och jag vill påstå att det i princip är en nödvändighet för att få det ok.

                          Bra växtval har du redan reflekterat över. Arten i fråga växer fast på allt.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Om du plockar ur sanden så finns det en jättebra bottennäring från Tropica. Det är en form av lera som man lägger under hela botten. Då blir det mycket enklare och jag vill påstå att det i princip är en nödvändighet för att få det ok.

                            Bra växtval har du redan reflekterat över. Arten i fråga växer fast på allt.
                            ok! får googla lite på det..
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Skall kolla vad det är för nåt jag har i garaget, Anders köpte nåt lerkule-liknande som jag har hemma nu.. skulle vara bra för räkor om jag inte minns fel..
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Hittade en bild...
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av PiaJo; 07 December 2015, 12:31.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...