"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av freddi36
    Riktigt vackra!
    ja de är så fina och uppskattade hemma för dess "självlysande" ögon
    Dessa och mina aspidoras är nog de bästa impulsköpen jag gjort men om jag tänker efter så är nog dessa de enda riktiga impulsköpen jag gjort hittills
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Här kommer en bild på mina killisar- Norman´s Lyktögon
      de är mycket snabba så det var inte lätt att få till en bra bild och sen har de lockat fram mina pytterasboror, de har alltid varit skygga men nu känner de sig trygga så det är kul det med.
      Fina fiskar som bara är lätta att fota när de har hoppat ur akvariet - vilket de brukar göra
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Fina fiskar som bara är lätta att fota när de har hoppat ur akvariet - vilket de brukar göra
        Än så länge så har de varken hoppat ur karet eller över till bakgrunden/filtret...

        Jag har lagt en massa flytande hornsärv och frogbite så förhoppningsvis stoppar det dem från att hoppa ut.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Mina nya ungfödare är ena rackare på att hoppa dock, två har redan gjort dödshopp.... nu har jag förhoppningsvis säkrat så att de inte kan hoppa över till bakgrunden, inte snyggt men men funktion går före utseende i detta fallet
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Jag ger upp!
            Kan inte bestämma mig för vad och hur jag skall göra med mitt ena 220 kar.

            jag vill ena stunden byta till sandbotten men då måste jag modda om filterlösningen och det vet jag inte hur jag skall bära mig åt med och då ändrar jag mig och sen vill jag kanske en annan fisk inriktining men jag vette i fasen hur jag skall göra så jag får väl grunna lite till
            De fiskarna jag har nu är en apistohanne men han är lite risig och har en "böld" på magen som ser ut som den växer så jag får se hur länge han klarar sig och sen är det några corydoras, några röda häxmalar och 3 st LDA016 i karet så det finns utrymme för förnyelse.

            Om jag byter till sandbotten skulle jag gärna vilja ha: Biotodoma cupido , men jag vet inte om detta går eller om det är olämpligt att ha dessa med ett par apistogramma i såpass litet kar eller om jag heller skall satsa på några nyckelhål eller likande.

            Hjälp mig med input, jag är i stort behov av detta men det kommer troligtvis inte hända nåt förrän till hösten för nu till våren och sommaren vill jag bara att karen skall "gå och puttra" av sig själva mer eller mindre
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Hittade denna texten och det låter ju bra men frågan är om karet är för litet?

              "Lämpligt sällskap är i stället t.ex. medelstora tetror som dolkstickstetra (Hyphessobrycon erythrostigma) samt flera dvärgciklider som många Apistogramma. Man kan med fördel också hålla dem ihop med sydamerikanska malar som Corydoras och de flesta Loricariidae eftersom de brukar kunna freda sina ägg mot dem."
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Hittade denna texten och det låter ju bra men frågan är om karet är för litet?

                "Lämpligt sällskap är i stället t.ex. medelstora tetror som dolkstickstetra (Hyphessobrycon erythrostigma) samt flera dvärgciklider som många Apistogramma. Man kan med fördel också hålla dem ihop med sydamerikanska malar som Corydoras och de flesta Loricariidae eftersom de brukar kunna freda sina ägg mot dem."

                Är det Biotodoma cupido du funderar på om karet är för litet? Jag tror du skulle kunna köra med en liten grupp i det karet - och då tillsammans med ett lagom stim Dolkstickstetror - det vore väl helfränt. Kanske skulle du öppna upp inredningen något (har inte riktigt koll på vilket av dina kar du funderar på, dock).
                Kolla även in Biotodoma wavrini - den är jädrigt läcker också!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ja, om jag kan ha en grupp cupido och någon tetra på toppen och ev. ett par apistopar.

                  Det är detta karet jag tänkte göra om isåfall och öpnnar upp det så att det inte blir så mycket bottenbröte utan roten i högra hörnet får vara kvar för att dölja hörndelen men nån rotdel som går ut i det öppna och sen bara ha några stenar för att "liva" upp botten lite till vänster..

                  Kanske kan köpa ett ytterfilter men har kvar bottenfilterplattorna för att inte få in sand i filterhörnet... kan man ha ett ytterfilter i en back eller nåt för att minimera vattenskador vid ev. läckage?
                  Bifogade filer
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Kolla även in Biotodoma wavrini - den är jädrigt läcker också!
                    Riktigt läcker
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Ja, om jag kan ha en grupp cupido och någon tetra på toppen och ev. ett par apistopar.

                      Det är detta karet jag tänkte göra om isåfall och öpnnar upp det så att det inte blir så mycket bottenbröte utan roten i högra hörnet får vara kvar för att dölja hörndelen men nån rotdel som går ut i det öppna och sen bara ha några stenar för att "liva" upp botten lite till vänster..

                      Kanske kan köpa ett ytterfilter men har kvar bottenfilterplattorna för att inte få in sand i filterhörnet... kan man ha ett ytterfilter i en back eller nåt för att minimera vattenskador vid ev. läckage?
                      Jaaa... läckage? Jag har haft ytterfilter i 40 år och aldrig haft något läckage - det där tror jag inte du behöver bekymra dig över, easy pucks!

                      Du får rensa ur bottnen, som du säger, och använda finkornig sand och några jämna flata stenar. Rötterna kan du ju lyfta upp i karet och montera så att de sträcker sig mot vattenytan sitället (som lämnar fri bottenyta). Sedan sätter du mycket java och anubias på grenarna samt drar i en hel del flytväxter så att ljuset blir dunkelt. Kan bli ett riktigt fränt "mini-jordätar-kar" det där!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 March 2013, 09:50.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jaaa... läckage? Jag har haft ytterfilter i 40 år och aldrig haft något läckage - det där tror jag inte du behöver bekymta dig över, easy pucks!
                        Då skall jag hälsa Gobben detta

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Du får rensa ur bottnen, som du säger, och använda finkornig sand och några jämna flata stenar. Rötterna kan du ju lyfta upp i karet och montera så att de sträcker sig mot vattenytan sitället (som lämnar fri bottenyta). Sedan sätter du mycket java och anubias på grenarna samt drar i en hel del flytväxter så att ljuset blir dunkelt. Kan bli ett riktigt fränt "mini-jordätar-kar" det där!
                        Precis så tänkte jag göra med rötterna förutom den som skall vara kvar i hörnet för då kan jag dölja ytterfilter utblås/insuget


                        Tack för peppet, nu harjag lite att fundera och ta ställning över men det känns bra att få en förändring här hemma för jag har haft lite otur med lite fisk och cyano som jag brottas med men det ger sig, inget större att sörja över men behöver en förändring att se framemot.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Då skall jag hälsa Gobben detta
                          Precis så tänkte jag göra med rötterna förutom den som skall vara kvar i hörnet för då kan jag dölja ytterfilter utblås/insuget
                          Tack för peppet, nu harjag lite att fundera och ta ställning över men det känns bra att få en förändring här hemma för jag har haft lite otur med lite fisk och cyano som jag brottas med men det ger sig, inget större att sörja över men behöver en förändring att se framemot.
                          Det låter toppen Pia! Sedan kan du ju även fundera på att "vila" dig från Apistogramma i just detta kar - om du nu löper linan ut.
                          Här är två rätt sköna filmer;







                          "Biotodoma Cupido"Quelques petites vidéos pour essayer de vous faire découvrir un peu plus en détail, le comportement de mes 6 Biotodoma.Depuis leur arrivés...

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Oj så trevliga filmer ser att de har lite växter med och det kan nog bli bra om dessa kommer fram genom de hängade rötterna...skall jag fundera på att inte ha några malar eller vad tror du blir bäst? Ser att de har svärdbärare på den översta filmen och det skulle man kanske kunna ha istället för tetror?
                            Tror nog att det inte blir några apor i detta karet och jag känner starkt för att verkligen göra om karet men som sagt det blir inte förrän efter sommaren, måste ju ha nåt att se framemot till hösten
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Oj så trevliga filmer ser att de har lite växter med och det kan nog bli bra om dessa kommer fram genom de hängade rötterna...skall jag fundera på att inte ha några malar eller vad tror du blir bäst? Ser att de har svärdbärare på den översta filmen och det skulle man kanske kunna ha istället för tetror?
                              Tror nog att det inte blir några apor i detta karet och jag känner starkt för att verkligen göra om karet men som sagt det blir inte förrän efter sommaren, måste ju ha nåt att se framemot till hösten
                              Bra tänkt, Pia!
                              Som med allt annat inom akvaristiken så gäller det att gå på en inriktning - en linje när man börjar bli sugen på en speciell art, eller grupp arter.
                              Hade det varit jag skulle jag, som även du är inne på, skippa apor - och faktiskt köra med några levenadefödare - varför inte Svärdbärare? Jag tror i och för sig att en grupp exempelvis Dolkstickstetror skulle vara väldigt snyggt - men de kanske, i vissa fall, kan vara lite stirriga av sig.
                              Om du optimerar karet för B. cupido så tror jag att de kommer att blomma ut fint och du får mycket mer behållning av dom än om det blir en massa blandningar - som är så vanligt i många kar... Du har ju en fenomenal förmåga att ha få fskar i dina burkar, och liksom hålla dig till dessa - samma tänk i detta karet kommer att bli hur bra som helst!

                              Edit; Någon liten grupp med malar kan du nog ha.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                jag har oftast så lite fisk i karen att de kan kännas tomma men jag gillar det
                                Gillar inte stirriga fiskar så det gäller att välja noggrant om jag skall ha nått på toppen i karet... och mina häxmalar och corydoras kan säkert gå kvar med...

                                Åhh. nu känns det bra igen!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...