"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Javisst är det härligt, så kul att ha dessa nu, äntligen!
    Japp, jag skippar dessa, intresserad efter en ytterst kort ordväxling med Anders så bestämdes det så fick det bli dessa istället och att jag sätter dom i var sitt kar, så nu går ett par i 220 liters med ett par apor, malar och tetror och det andra paret går med sex små schackbrädesciklider och några malar, tror det blir bra

    de är väldigt aktiva redan och smakar på det mesta i karet såsom växter och diverse andra fiskar, helst ottosar verkar mest intressant att få smaka på och det är tur för dem att de är snabba
    hannarna har börjat visa upp sig för honorna och tala om att "här är jag och jag är snygg" och honorna "svimmar" lite såsom Apistogramma honorna gör så de är mycket intressanta att studera får inte gjort nåt härhemma
    Aha, du har delat upp dom - det blir säkert toppen!
    Jag tror att dom är nyfikna, och helt enkelt bara kollar in de mindre fiskarna, därav det lite närgångna beteendet.
    Ja, det här är verkligen intressanta ciklider, med ett annorlunda beteende än vad vi vanligtvis ser hos de vanligare arter vi har. Du kommer att ha många, långa spännande stunder framför burkarna framgent!
    Kul som bara den att du har skaffat I. adoketa! Skall bli kul att se lite bilder och filmer på dom senare!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jo, de är mest nyfikna när de kikar vad för mer intressant det finns, de gick ju själva med bara adoketor i ett kar så de de har nog inte fått så mycket annan fiskstimulans, om man nu kan säga så..
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Jag delade upp dem för jag är rädd att det blir för mycket ciklider i ett kar och att det blir bråk istället.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Jo, de är mest nyfikna när de kikar vad för mer intressant det finns, de gick ju själva med bara adoketor i ett kar så de de har nog inte fått så mycket annan fiskstimulans, om man nu kan säga så..
          Det tror jag också! Jag har inte sett att de skulle vara aggressiva, eller ge sig på mindre fiskar - men det är ju en annan sak när de leker, då blir dom ju som andra ciklider, jagar undan o.s.v.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Jag delade upp dem för jag är rädd att det blir för mycket ciklider i ett kar och att det blir bråk istället.
            Visst, det är bara att kolla in hur det utvecklar sig!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Visst, det är bara att kolla in hur det utvecklar sig!
              japp! Känner att det är bättre att köra så "safe" det går till att börja med, vill ju inte att de slår ihjäl varandra det första de gör
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Hittade lite goa grenar i blombutiken, de är ca 100-120 cm långa och tjocka och greniga så dessa kan blir perfekt att inreda ett kar med senare
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Pia! När de "drar igång" lite senare, så vore det så fränt om du kunde filma "stå-på-huvudet-beteendet". Finns inte så många filmer på detta, men du brukar ju ha kameran nära till hands - så jag hoppas du kan få till en redigt fet film på det!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Hittade lite goa grenar i blombutiken, de är ca 100-120 cm långa och tjocka och greniga så dessa kan blir perfekt att inreda ett kar med senare
                    Ah, Ormhassel! Det blir toppen att inreda med!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Pia! När de "drar igång" lite senare, så vore det så fränt om du kunde filma "stå-på-huvudet-beteendet". Finns inte så många filmer på detta, men du brukar ju ha kameran nära till hands - så jag hoppas du kan få till en redigt fet film på det!
                      skall nog se om jag kan få med detta bild eller film, med dina filmer är helt fantastiska, kan du inte slänga upp dessa och den då fina texten du skrev till mig om adoketorna, pleeeseeee

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ah, Ormhassel! Det blir toppen att inreda med!
                      dessa skall jag bara hitta någonstans att blötlägga först sen skall de i i nåt lämpligt kar
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        skall nog se om jag kan få med detta bild eller film, med dina filmer är helt fantastiska, kan du inte slänga upp dessa och den då fina texten du skrev till mig om adoketorna, pleeeseeee


                        dessa skall jag bara hitta någonstans att blötlägga först sen skall de i i nåt lämpligt kar
                        Tänker du på PM:et som jag skickade till dig, när du var på gång att köpa adoketa-gruppen i lördags? I så fall, här:

                        "När du kollar in adoketorna, och sitter hemma senare och kikar på dom, så kommer du märka att dessa ciklider är lite annorlunda än de vi är vana vid - framför allt deras kroppshållning och rörelsemönster.
                        De lägger gärna ner fenorna mot kroppen och har ett "krypande" simsätt stundtals, detta kan få dom att se lite "krassliga" ut - du vet som när vi ser en fisk som håller in fenorna och vi tycker den ser sjuk ut.
                        Rent generellt håller de fenorna nära kroppen, så bli inte orolig över detta - det skall (tydligen) vara så.
                        Jag blev lite spak när jag såg detta på mina, men jag kollade upp det på nätet och det är normalt.
                        När de visar upp sig för varandra, speciellt en hane inför en hona - simmar och står han på huvudet - lodrätt rakt upp och ner. Det är främst hanarna som gör på detta vis.
                        Färgteckningen kan bli väldigt ljus vid upphetsning, nästan helt beige, alltså tvärtom vad man förväntar sig."

                        Slänger in det tre lekfilmerna - jag tror det är dessa du menar.
                        Hanen "står på huvudet" en liten stund i (tror jag) pt. 2-filmen. Man hade ju hoppats att få filma detta lite mer ingående, men jag hade inte kameran framme när det hände andra gåmger...





                        På tal om Ormhassel; jag tog precis ett foto ut genom rutan...
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 December 2014, 13:18.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Mats, vad är detn där vita skiten som ligger på backen?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Mats, vad är detn där vita skiten som ligger på backen?
                            Hahaa! Det är en variant vi brukar kalla Hisings-mögel!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Det ska bli skoj att följa dina nya Pia

                              Härliga filmer som vanligt Mats

                              Anders, det där vita som du ser heter snö och är manna från himlen - blir som mycket ljusare och vackrare ute. Du måste bara lära dig att njuta av detta vita vackra

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Det ska bli skoj att följa dina nya Pia

                                Härliga filmer som vanligt Mats

                                Anders, det där vita som du ser heter snö och är manna från himlen - blir som mycket ljusare och vackrare ute. Du måste bara lära dig att njuta av detta vita vackra

                                //Inger
                                tack Inger!

                                Jag tror Anders fördrar en vit sandstrand istället
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...