"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Neontetra8
    Hur gör man ett inlägg???
    Ursprungligen postat av Neontetra8
    Hur gör man ett inlägg på zoopet? Eller måste man vara "GOLD member"
    Precis det du har gjort nu
    det räcker att vara registrerad på forumet för att kunna göra inlägg men vill du lägga upp bilder direkt utan att länka från någon annan sida så behöver du vara guldis
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Neontetra8
      • July 2014
      • 11

      Nej alltså hur man startar en tråd eller vad det nu heter!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Aha
        högst upp på sidan så står forum och bloggar där går du in och väljer forumets huvudsida, där kan du se vilka kategorier det finns och sen klickar du på den som passar och då ser du uppe i hörnet "posta nytt ämne"
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Neontetra8
          • July 2014
          • 11

          Stort tack för hjälpen!!!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Visst kan man ha björkgrenar i akvariet?

            Vi har sågat ner björk och det finns en massa bra grenar som man självklart fick idéer på
            tänkte ha lite olika grovlekar på de yttersta grenarna som jag "stoppar" rakt ner i sanden och som når vattenytan så att det ser ut som att de kommer från ovan och bildar ett grenverk eller vad man nu skall säga, så svårt att beskriva hur jag tänker och menar ..
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              Det måste bli en bild på detta när det är klart! Torkar du grenen eller lägger i den direkt? Har hört att det kan avges oljor och växter som inte är bra om inte grenen är ordentligt torr? Det kanske bara är barrträd?
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Jag tänkte mig nåt sånt här typ... men så här är min vision fast i mycket mycket mindre skala
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Här kommer bilden jag hittade på nätet, lånade den lite för att visa.
                  Bifogade filer
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Björk går hur fint som helst!
                    Du kan köra med en sekatör eller grövre grenkilppare - kör ner grenen (eller den del du vill använda) och klipp nerifrån, om du vill att grenändarna skall vara nerstuckna i sanden, som på bilden du visade - eller bara montera ovanifrån om du vill att grenarna skall se hängande ut. Du kan även bygga till med andra rötter bakom grenverken för att faktiskt få: djup - tro det eller ej.
                    Om det skall vara grenverk som bryter ytan, tänk på att du kan använda flera och bunta, så blir det en tätare effekt.
                    Torrinred först så blir allt mycket lättare!
                    (Hassel, på mina bilder)
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Åh mats, precis detta jag hade i bakhuvet
                      jag tänkte ta flera olika tjocklekar och former på grenarna och bygga lite närmare frontrutan med och ända in mot btn så att det känns lite djupare än det är om jag kan få till detta..och ev. lägga lite andra rötter i bakkant mot btn så att man inte ser sandens avslut mot bakgrunden.. typ..

                      grenarna måste torka ordentligt under vintern, björken sågades ner igår, så det blir nog dags till våren att göra antingen detta ena 220 karet eller 150 liters karet så
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Åh mats, precis detta jag hade i bakhuvet
                        jag tänkte ta flera olika tjocklekar och former på grenarna och bygga lite närmare frontrutan med och ända in mot btn så att det känns lite djupare än det är om jag kan få till detta..och ev. lägga lite andra rötter i bakkant mot btn så att man inte ser sandens avslut mot bakgrunden.. typ..

                        grenarna måste torka ordentligt under vintern, björken sågades ner igår, så det blir nog dags till våren att göra antingen detta ena 220 karet eller 150 liters karet så
                        Bra! Du klippte det exakt med idén om att få bort övergången mellan sand och bakgrund - precis det jag menade!
                        Kan man få en övergång där, som inte blir "låd"-liknande, utan så placerad att ögat inte fattar vad en grej slutar och den andra tar vid - så bildas ett "djup". Bakgrunden kommer att verka längre bak än vad den är.

                        Det här blir ju, med dina skills, äckligt spännande att få se!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          jag kan redan se visionen innanför ögonlocken
                          hoppas jag lyckas bara, tänkte ta till vara en av de tjockare grenarna.. tror jag att kan vara "braattha"
                          Har en massa sten i garaget med som jag kan lägga baktill för att inte bara köra rötter för att få till djupet och variationen.
                          I detta fallet så är det tacksamt att ha en snedställd bakgrund på ena kortsidan för då kan jag bygga lite snett utifrån den och få ett visst "flöde" i inredningen. Låter bra i skrift och teiorin men det gäller att få till det med
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            jag kan redan se visionen innanför ögonlocken
                            hoppas jag lyckas bara, tänkte ta till vara en av de tjockare grenarna.. tror jag att kan vara "braattha"
                            Har en massa sten i garaget med som jag kan lägga baktill för att inte bara köra rötter för att få till djupet och variationen.
                            I detta fallet så är det tacksamt att ha en snedställd bakgrund på ena kortsidan för då kan jag bygga lite snett utifrån den och få ett visst "flöde" i inredningen. Låter bra i skrift och teiorin men det gäller att få till det med
                            Du kommer att få till det!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Du kommer att få till det!
                              ja, på ett eller annat sätt...

                              tänk att det är ett litet kar men lite löv, småsten på sanden och en gäng med fjärilar eller nåt som får röra sig bland rötterna, tycker det där lät lite trevlig
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Synd att det är för litet för Flagg-ciklider...
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...