"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Mycket bra! Detta främjar paletternas instinkter, och de får lite "störfisk" att jobba med.
    Förbaskat kul att du plockade hem dessa Enigmatochromis lucanusi, som man ju inte ser var dag!
    Jo, det är kul Nåt som jag märker som är lite annorlunda mot mina apistogrammor är att hannen är mer aktiv i grävandet i grottan än vad ap-hannarna är Nu när corysarna kom i så fick hannen färg på fenorna och detta gjorde mig mer säker att jag gjorde rätt när jag köpte dem, de var ju inte billiga direkt men klart värda priset
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Popeye, finns det nåt man kan göra för att få bukt med detta? Salt och stora vattenbyten eller är det kört?
      Jag misstänker att tre av fem ciklider har fått detta iom att det var så äckligt vatten i påsen när de transporterades hem, det stank ur påsarna de äter och är aktiva som fasen men lite "flåsiga".
      Sen har ju 20 av 25 pennfiskar dött, jag har gjort två stora vattenbyten och försök få upp alla döingar men igår såg jag en av Laetacarena simmandes med en stjärtfena ut ur munnen så vissa har nog fått gå den vägen med..
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        Sv: "Tvättstugan"

        Vad jag har förstått av popeye så går det att få bukt med med bra vattenkvalite men det ska ta väldigt långt tid. Och jag har råkat ut för det en gång och jag fick avliva några fiskar men många klarade sig.
        Jag fick ett utbrott av popeye efter att jag hade haft väldigt dålig fart på en pump i en av mina filtermoduler så vattnet blev dåligt. Så din teori med dåligt vatten i påsen tror jag också är orsaken.

        Jättetråkigt att du har råkat ut för allt detta men det är nog bara att göra som du redan gör och se till att vattnet är bra och det där berömda tålamodet som man inte har i dessa lägen

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Japp, jag håller med Jesper. Jag har haft popeye på några stycken fiskar genom åren, oftast - trist nog - har fisken dött, men i några fall har skiten dragit sig tillbaka.
          Men, jag är inte "bra på sjukdomar", så jag kan egentligen inte tipsa dig om hur du skall gå tillväga - kör på dina fasta rutiner, så hoppas vi att det hela släpper!

          Paletterna är ju afrikaner och skiljer sig en hel del från Apistogramma. Hos paletterna är hanen mycket mer aktiv, och - åtminstone i de flesta akvariesammanhang - tycks paletternas beteende främjas av att de får "arbeta" med lite annan fisk som de kan mota bort. Det här är en vanlig anledning till varför paletter "somnar" när de går helt själva - något många inte riktigt tar in och har svårt för att acceptera.
          Gôtt att du har lite "rulle" med dessa, Pia!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Gud vad tråkigt med fiskarna. Kan dom ha blivit felförpackade på något sätt tro? Kanske samma som Anders råkade ut för. Hoppas, att det löser sig.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Vad jag har förstått av popeye så går det att få bukt med med bra vattenkvalite men det ska ta väldigt långt tid. Och jag har råkat ut för det en gång och jag fick avliva några fiskar men många klarade sig.
              Jag fick ett utbrott av popeye efter att jag hade haft väldigt dålig fart på en pump i en av mina filtermoduler så vattnet blev dåligt. Så din teori med dåligt vatten i påsen tror jag också är orsaken.

              Jättetråkigt att du har råkat ut för allt detta men det är nog bara att göra som du redan gör och se till att vattnet är bra och det där berömda tålamodet som man inte har i dessa lägen
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Japp, jag håller med Jesper. Jag har haft popeye på några stycken fiskar genom åren, oftast - trist nog - har fisken dött, men i några fall har skiten dragit sig tillbaka.
              Men, jag är inte "bra på sjukdomar", så jag kan egentligen inte tipsa dig om hur du skall gå tillväga - kör på dina fasta rutiner, så hoppas vi att det hela släpper!

              Paletterna är ju afrikaner och skiljer sig en hel del från Apistogramma. Hos paletterna är hanen mycket mer aktiv, och - åtminstone i de flesta akvariesammanhang - tycks paletternas beteende främjas av att de får "arbeta" med lite annan fisk som de kan mota bort. Det här är en vanlig anledning till varför paletter "somnar" när de går helt själva - något många inte riktigt tar in och har svårt för att acceptera.
              Gôtt att du har lite "rulle" med dessa, Pia!
              Jag kommer att köra lite oftare vattenbyten nu, typ varje dag för att vara "på säkra sidan" brukar ju inte göra detta men tror inte att det är fel i detta läget. Får se vart hän det barkar, det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt och för att låta lite negativ så tror jag inte att det går väl men hoppas verkligen att jag har fel.

              Jag gläds verklingen åt mina paletter, gillar dessa mycket och hoppas få se lite yngel


              Ursprungligen postat av Inger H
              Gud vad tråkigt med fiskarna. Kan dom ha blivit felförpackade på något sätt tro? Kanske samma som Anders råkade ut för. Hoppas, att det löser sig.

              //Inger
              Ja, det är lite tråkigt, jag tror att fiskarn blev matade precis innan de blev packade i påsarna och att de sket ut allt i påsen och på så sätt blev vattnet förorenat. Påsarna var i sig mycket väl packade så det var nog oturligt bara. Mina ciklider var singelpackade och tror att de som Anders hade var flera i varje påse?
              Senast redigerad av PiaJo; 04 October 2013, 08:54.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Nu är det inte lång tid kvar innan jag sätter mig framför nåt av karen och njuter av en iskall Walsumer Hell

                Ha det gott ni med så "ses" vi en annan dag i denna tråden
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Dina kar är riktigt snygga som vanligt Pia! Scalarerna var riktigt fina de med!

                  Har inte varit inne på ett tag så har typ 3månaders inlägg att läsa ikapp!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av freddi36
                    Dina kar är riktigt snygga som vanligt Pia! Scalarerna var riktigt fina de med!

                    Har inte varit inne på ett tag så har typ 3månaders inlägg att läsa ikapp!
                    Hej Freddi! det var ett tag sen och jag tänkte på dig häromdagen och undrade vart du tagit vägen.. men nu är du här och har några sidor att läsa ikapp Vi ses väl i Köpenhamn i slutet av denna månaden när Köge-mässan är?

                    Scalarerna är jag supernöjd med likaså mina nya guppysar och palettparet

                    här kommer en bild över min "tvättstuga" som jag precis sitter och njuter av, synd bara att alla karen inte är på samma ställe men det kommer hoppas jag... ( ni får bortse från tvätten och övriga grejer.. det gör jag )
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av PiaJo; 05 October 2013, 16:30.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      Ja det var ett tag sen! Saltsidan av hobbyn har tagit över lite. I sommars uppgraderade jag till ett större saltkar och det tog mitt intresse så sötvattenkaren blev lite lidande. Jag har två sötkar kvar, svartvattenbiotopen och mitt 240L SA (med två botior). Men jag börjar återfå intresset nu igen och ska köpa lite nytt till 240L karet..

                      Vi får väl se om vi träffas i Köge, men det ahde varit väldigt kul! Har inte tänkt på det faktiskt men träffade en "sötkompis" förra veckan som påminde mig om mässan. Ska ta reda på om jag inte kan komma dit, detta året var det väl iofs bara en dag?

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ok, då förstår jag vart hän du har tagit vägen vi åker ner på lördagen och går på Blå Planeten och någon butik och sen går vi på mässan på söndagen. Kolla om du kan hänga på och sen kan du ju anmäla dig i Väst-tråden, det hade varit kul att träffas!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Ja jag ska ta reda på det, måste ha chaufför men det ska nog gå att fixa

                          Blå planeten har jag varit på och kan rekommendera det mycket väl. Tyckte det var mycket trevligt och framförallt rent, snyggt och "modernt"

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av freddi36
                            Ja jag ska ta reda på det, måste ha chaufför men det ska nog gå att fixa

                            Blå planeten har jag varit på och kan rekommendera det mycket väl. Tyckte det var mycket trevligt och framförallt rent, snyggt och "modernt"
                            Trevligt! Skall bli så spännande att få komma dit
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Popeye, finns det nåt man kan göra för att få bukt med detta? Salt och stora vattenbyten eller är det kört?
                              Jag misstänker att tre av fem ciklider har fått detta iom att det var så äckligt vatten i påsen när de transporterades hem, det stank ur påsarna de äter och är aktiva som fasen men lite "flåsiga".
                              Sen har ju 20 av 25 pennfiskar dött, jag har gjort två stora vattenbyten och försök få upp alla döingar men igår såg jag en av Laetacarena simmandes med en stjärtfena ut ur munnen så vissa har nog fått gå den vägen med..
                              Jag har fyra kvar nu och vad jag kan se på dessa så har det inte blivit värre än iallafall.. Håller tummarna för att det inte blir värre och att det drar sig tillbaka
                              jag har även tre av tjugofem pennfiskar kvar så dessa sätts upp på letaefter-listan
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Sitter och tittar på dina kar, Pia och blir riktigt taggad att få ordning på mitt 180 med hysteriskt växande svärdsplantor. 75 cm blad i 55 cm akvarium är inte kul direkt. Ska kolla runt i stan nu på söndagen i söndagsöppna butiker efter färdigdränkt redmoore och växter. Har fått lite idéer genom att sitta och glo avundsjukt på dina kar. Men vi får se vad som finns. Din tråd är lite som ett vattenhål här i Zoopet ibland

                                Trist att behöva ta reda på massa infektioner när man skaffat fin fisk.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...