"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens79
    • September 2013
    • 200

    "Tvättstugan"

    Kul!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Hur ser jag att jag fått ett par av scalarerna, förutom då förstås att de leker , är de det de som inte bråkar eller vad skall jag titta efter?

      Hittar ingen bra film heller så jag vet inte.. Detta är ju helt nytt för mig och det är mycket spänning i karet och jag vill inte att de skall fara illa av att de går lite "trångt" och fajtas, fajtas i liten mån är ok men inte så att de far illa...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Hur ser jag att jag fått ett par av scalarerna, förutom då förstås att de leker , är de det de som inte bråkar eller vad skall jag titta efter?

        Hittar ingen bra film heller så jag vet inte.. Detta är ju helt nytt för mig och det är mycket spänning i karet och jag vill inte att de skall fara illa av att de går lite "trångt" och fajtas, fajtas i liten mån är ok men inte så att de far illa...
        Fajtas alla?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Njae, det är det inte utan främst en som blir "mobbad" och två andra som fajtas mest...
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            De som bråkar är troligen två hannar som gör upp rangordningen, och eftersom karet inte är världens största kan de inte komma så långt ifrån varandra innan bråket kommer igång igen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Nä, karet är verkligen inte det största men jag får hoppas att det går vägen och att jag ser om det verkar lugna sig eller att jag ser att det blir ett par, jag vet ju inte ens om det är olika kön på dessa men jag håller tummisarna hårt för att det skall vara det. Den "mobbade" har jag flyttat idag till karet bredvid, gick snabbt och lätt
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Hur ser man tydligast om det skulle vara så att det är på väg att bildas ett par förutom då att de leker, tjafsar de och puffar på varandra eller låter de bara varandra vara och håller sams, hoppas ni fattar vad jag menar...
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  "Tvättstugan"

                  Även paret kan bråka med varandra, så innan en lek kan det vara svårt att se skillnaden. Sedan kan man ofta ana sig till könen, ungefär som med diskus efter en tid.
                  En lösning är även att man gissar ett par av dina, och funkar inte det så kan man hoppas att ett par kommit till här hemma isf.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Även paret kan bråka med varandra, så innan en lek kan det vara svårt att se skillnaden. Sedan kan man ofta ana sig till könen, ungefär som med diskus efter en tid.
                    En lösning är även att man gissar ett par av dina, och funkar inte det så kan man hoppas att ett par kommit till här hemma isf.
                    Känns skönt att veta, tack! Då är det bara vara och får jag se vad som händer, de har ju precis kommit mer tillrätta så det tar nog några veckor till innan det händer så mycket mer än att de hävdar sig mot varandra
                    Senast redigerad av PiaJo; 08 October 2013, 18:54.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Hur lång tid i förväg kommer äggröret ut på honan på typ Laetacaror innan det är dags?

                      Eller så är hon rejält skitnödig..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Fick liten film på Laetacara thayeri-paret

                        på ena ser man lekröret på honan, tror det är det iallafall


                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ja jädrar vad jag får motion just nu, upp och ner mellan köket och tvättstugan... Försöker laga mat samtidigt som jag håller på att kolla är de lägger en stor romkaka film kommer senare på själva läggandet, har inte sett hannen befrukta rommen men han cirklar runt henne så det gör han nog strax... Åter till maten...
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Sådärja, nu fick jag en liten filmsnutt på dem med och jag har sett hannen befrukta så nu håller jag tummarna för att det blir nåt men jag är otroligt glad iallafall för att för en vecka sen så trodde jag att de skulle stryka med.



                            (när jag kommer åt datorn sen så skall jag lägga in länkarna ordentligt)
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Fina grejer, det där, Pia!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ja, det är kul nu vet jag att jag har ett par iallafall
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...