"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    "Tvättstugan"

    Jag tror att de här F2 är odlade hos Jörgen och att ni kan se föräldrarna där också. Tror att det är så. Har inte riktigt full koll på detta, brukar ju ha span på andra plattfiskar när jag är där


    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
    Discus for life

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av ansjo
      Jepp, jag hakar gärna på!
      Tack Mats !
      Tack, jag behöver all hjälp jag kan få för jag har redan fjärilar i magen

      Ursprungligen postat av lofstrog
      Jag tror att de här F2 är odlade hos Jörgen och att ni kan se föräldrarna där också. Tror att det är så. Har inte riktigt full koll på detta, brukar ju ha span på andra plattfiskar när jag är där


      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
      du är förlåten det är inte fy skam att titta på dessa vackra fiskar
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        You slavedriver you - klart jag lägger in dina redbacks igen!
        Bild nr 2 är min favorit för jag gillar när de har fina ränder
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          "Tvättstugan"

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Bild nr 2 är min favorit för jag gillar när de har fina ränder
          Ränderna är ju ett tecken på hur sinnesstämningen är hos fisken. Är allt frid och fröjd och fisken mår bra så blir ränderna oftast lite svagare. Är det däremot revirstridighetet eller parbildning på gång kan både färg och ränder bli starkare och mer distinkta. Mår fisken dåligt eller är stressad så kan den uppvisa mycket starka ränder men oftast sämre färgteckning.

          Med detta säger jag inte emot dig, jag gillar också bra ränder men jag vill att de är starka och tydliga av rätt anledning


          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
          Discus for life

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av lofstrog
            Ränderna är ju ett tecken på hur sinnesstämningen är hos fisken. Är allt frid och fröjd och fisken mår bra så blir ränderna oftast lite svagare. Är det däremot revirstridighetet eller parbildning på gång kan både färg och ränder bli starkare och mer distinkta. Mår fisken dåligt eller är stressad så kan den uppvisa mycket starka ränder men oftast sämre färgteckning.

            Med detta säger jag inte emot dig, jag gillar också bra ränder men jag vill att de är starka och tydliga av rätt anledning


            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
            aha, trodde det var tvärtom.. Vill ju med att ränderna skall vara av rätt anledning, ränderna är ju en bra måttstock på fisken mår

            Hoppas att fisken kommer att må bra hos mig när jag väl köper dem men samtidigt hoppas jag att "ränderna aldrig går ur"
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              "Tvättstugan"

              Ränderna går aldrig ur Pia Det kan du vara säker på


              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
              Discus for life

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Lätt att se på de flesta diskusar, de som må bra brukar ha inga/svaga ränder. Gäller dock inte alla sorter då vissa sorters diskus inte har så synliga ränder.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Jag har sett discus med starka ränder som är vildfångade(?) och dessas ränder verkar inte blekna fast de ser ut att må bra? Kan det vara sånna därav heckel (?) ?
                  ni får förlåta min okunnighet men jag är inte så insatt i diskusar än, men jag försöker lära mig
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    "Tvättstugan"

                    Det här verkar bli ett kul utbyte av tankar

                    Heckel är en typ av diskus där normalt tre av dess ränder är extra framträdande. Dessa tre ränder är nästan alltid framträdande men de skiftar i tydlighet utefter humör, rang inom gruppen osv. Dess övriga ränder skiftar också i tydlighet av samma anledningar med den skillnaden att det kan vara i princip osynliga. Detta kan göra att en Heckel kan uppvisa mer eller mindre starka band men tre av dessa band nästan alltid är mer markerade än övriga.

                    I Rio Ica finns det en brun(?) discustyp som har ett mer markerat mittre band.
                    Även vid andra fångstplatser kan vissa individer av brun Discus uppvisa starkare mittre band. Detta verkar vara mera en naturlig variation inom gruppen. Dessa diskusar av Ica-typ är ganska eftertraktade och sorteras därför ut och säljs till klart högre pris.

                    En liten utvikning åter till ämnet.

                    Anledningen till att en Discus har markerade band eller inte kan ha många olika orsaker men framförallt använder diskusen banden till att signalera till övriga medlemmar i gruppen. Det kan vara olika saker som signaleras tex rangordning eller fara.
                    Rangordningen i en grupp diskusar kan man fastställa nästan enbart genom att studera bandens markering. När ingen yttre fara oroar gruppen har alfa-hanen mycket svaga eller inga band alls markerade medan övriga individer har mer eller mindre färgade band allt efter sin plats i rangordningen.
                    Detta, precis som du var inne på, har ju inget alls med att göra om diskusen mår bra eller inte bara naturliga signaler om mer eller mindre underkastelse.

                    Andra orsaker som signaleras med bandens markering kan vara de jag beskrev tidigare.

                    Ok, oj, oj, nu blev det en hel roman. Inte på något sätt uttömmande men lite av mina tankar kring diskusens signalerande med sina sk. stressbars.
                    Hoppas att det inte var alltför osammanhängande


                    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Och det är så kul att skriva lite längre rader på en ajfån...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        "Tvättstugan"

                        Intressant Roger!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          "Tvättstugan"

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Och det är så kul att skriva lite längre rader på en ajfån...
                          Får ta igen mig nu


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            "Tvättstugan"

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Intressant Roger!
                            Hoppas jag inte skrämde bort någon nu
                            Jag är bara en vanlig dödlig med mer eller mindre väl underbyggda tankar.


                            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Det här verkar bli ett kul utbyte av tankar

                              Heckel är en typ av diskus där normalt tre av dess ränder är extra framträdande. Dessa tre ränder är nästan alltid framträdande men de skiftar i tydlighet utefter humör, rang inom gruppen osv. Dess övriga ränder skiftar också i tydlighet av samma anledningar med den skillnaden att det kan vara i princip osynliga. Detta kan göra att en Heckel kan uppvisa mer eller mindre starka band men tre av dessa band nästan alltid är mer markerade än övriga.

                              I Rio Ica finns det en brun(?) discustyp som har ett mer markerat mittre band.
                              Även vid andra fångstplatser kan vissa individer av brun Discus uppvisa starkare mittre band. Detta verkar vara mera en naturlig variation inom gruppen. Dessa diskusar av Ica-typ är ganska eftertraktade och sorteras därför ut och säljs till klart högre pris.

                              En liten utvikning åter till ämnet.

                              Anledningen till att en Discus har markerade band eller inte kan ha många olika orsaker men framförallt använder diskusen banden till att signalera till övriga medlemmar i gruppen. Det kan vara olika saker som signaleras tex rangordning eller fara.
                              Rangordningen i en grupp diskusar kan man fastställa nästan enbart genom att studera bandens markering. När ingen yttre fara oroar gruppen har alfa-hanen mycket svaga eller inga band alls markerade medan övriga individer har mer eller mindre färgade band allt efter sin plats i rangordningen.
                              Detta, precis som du var inne på, har ju inget alls med att göra om diskusen mår bra eller inte bara naturliga signaler om mer eller mindre underkastelse.

                              Andra orsaker som signaleras med bandens markering kan vara de jag beskrev tidigare.

                              Ok, oj, oj, nu blev det en hel roman. Inte på något sätt uttömmande men lite av mina tankar kring diskusens signalerande med sina sk. stressbars.
                              Hoppas att det inte var alltför osammanhängande


                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              Tacker så mycket för denna "utläggningen" skall läsa och begrunda och sen kommer frågorna
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                "Tvättstugan"

                                Får se om jag har svaren eller andra duktiga här


                                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...