"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Kan man ha ett eller två par paletter i ett 220 liters?
    Du skulle nog kunna ha två par i ditt 220-liters, men då lär det ju inte bli så mycket utrymme över för annat.
    Jag försökte ha två par i ett 75-liters en gång, det var däremot inte så lyckat...

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ok, jag hade inte tänkt att ha ett par eller max två i karet ändå så då verkar det ju lugnt med två par om jag känner för det några lyktögon får säkert plats de med, de brukar hålla sig på toppen och cikliderna är mer bottenfiskar.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ja, det är ju framförallt mellan- och bottenskiktet som jag menar kommer bli "upptaget", men när afrikanerna väl börjar leka kan de bli rätt så förbannade på ytskiktsfiskar med...
        När jag bara hade ett yngelvårdande par i 75-literskaret så fick övrig fisk nöja sig med att hålla till i övre, främre, vänstra hörnet!
        Det gick ju, men såg rätt så tramsigt ut...

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Tack, då räcker det nog med ett par så att det inte blir problem, men det återstår att se om det ens blir sånna fast jag är bra sugen
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Det går inte med två par paletter i ett 220, och inte någon annan bottenlevande ciklid heller, tyvärr. Paletterna är för dominerande, skulle det vara ett 540 så kanske...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Då får det bli ett par riktigt finingar och lite lyktögon på toppen, blir nog bra
              Senast redigerad av PiaJo; 28 June 2013, 07:07.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Pia, har du samma macroobjektiv som mig - ett EFS 60 mm? Kan säga, att jag inte är riktigt överens med mitt - skakigt värre!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Jag har detta, ett 100 mm http://www.netonnet.se/art/foto/obje...o/155006.5241/
                  supernöjd med detta det har skakreducering
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Pia, har du samma macroobjektiv som mig - ett EFS 60 mm? Kan säga, att jag inte är riktigt överens med mitt - skakigt värre!

                    //Inger
                    du kör väl med blixt nu? Det underlättar ju att få skarpare bilder
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      du kör väl med blixt nu? Det underlättar ju att få skarpare bilder
                      Brukar sällan/aldrig använda blixt - ids inte plocka fram den. Ett annat problem som jag har, är att fotot i kameran är väldigt bra (antar, att det inte har med blixt att göra) - sen när jag laddar upp dom i datorn är dom himla suddiga - sen blir dom alldeles för stora (i datorn) Antar, att jag inte kommit på hur jag ska ställa in kameran. Vad har du för inställningar med macrot - iso- antal o.s.v.?
                      Har inte du ett macroobjektiv med skakningsstabilisering - har liksom för mig det.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • fragster
                        • January 2013
                        • 50

                        Går i macrotankar även jag och har kollat in denna:
                        Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


                        Billigare och verkar rätt vasst ändå. 70mm tror jag blir lite mer användbart med.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Brukar sällan/aldrig använda blixt - ids inte plocka fram den. Ett annat problem som jag har, är att fotot i kameran är väldigt bra (antar, att det inte har med blixt att göra) - sen när jag laddar upp dom i datorn är dom himla suddiga - sen blir dom alldeles för stora (i datorn) Antar, att jag inte kommit på hur jag ska ställa in kameran. Vad har du för inställningar med macrot - iso- antal o.s.v.?
                          Har inte du ett macroobjektiv med skakningsstabilisering - har liksom för mig det.

                          //Inger
                          du har väl samma blixt som jag? En http://www.netonnet.se/art/foto/blix...3/116863.4574/
                          Detta har bildstabilisering och detta finkar mycket bra.
                          Blixten sitter alltid på, tar sällan av den. Jag upplever också att bilderna ser bättre ur i kameran men sen när man laddar upp dem i datorn så ser man hur de verkligen ser ut
                          jag gör det enkelt för mig, kör till 90% med autoläge på kameran och blixt på. Bilderna blir stora med jag beskär dem i paint innan jag laddar upp dem tex. här i tråden.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            du har väl samma blixt som jag? En http://www.netonnet.se/art/foto/blix...3/116863.4574/
                            Detta har bildstabilisering och detta finkar mycket bra.
                            Blixten sitter alltid på, tar sällan av den. Jag upplever också att bilderna ser bättre ur i kameran men sen när man laddar upp dem i datorn så ser man hur de verkligen ser ut
                            jag gör det enkelt för mig, kör till 90% med autoläge på kameran och blixt på. Bilderna blir stora med jag beskär dem i paint innan jag laddar upp dem tex. här i tråden.
                            Ja, det är samma blixt, men jag har inte skakreducering på mitt macro, vilket jag skulle behöva i högsta grad.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              "Tvättstugan"

                              På många kameror kan du ju ha en snabbare tid än den tid 1/60 sek som är standard. På min Nikon kan jag välja att ha snabbare tider och komplettera med blixten. Blir bilden suddig med blixt trots att skärpan ligger rätt tror jag tiden är lite för lång. Brukar ta på 1/200. Men å andra sidan du har ju vunnit fototävlingar med dina "suddiga" bilder.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                På många kameror kan du ju ha en snabbare tid än den tid 1/60 sek som är standard. På min Nikon kan jag välja att ha snabbare tider och komplettera med blixten. Blir bilden suddig med blixt trots att skärpan ligger rätt tror jag tiden är lite för lång. Brukar ta på 1/200. Men å andra sidan du har ju vunnit fototävlingar med dina "suddiga" bilder.
                                Bluewing, man behöver inget macro för att fota discusar. Det är dom där inställningar, som jag inte har speciellt mycket koll på, när jag använder macrot.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...