Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag har glömt av i vilken tråd det frågades om Amanoräkor, där trådskaparen var lite orolig över att räkorna kanske hade dött, men troligtvis hade hittat ömsade skal.
    Tog ett par bilder på ett ömsat Amanoräkskal som hade hamnat nära frontrutan. Det är lätt att tro att det är en död räka - men, såhär kan det alltså se ut.
    Kanske hittar den som ursprungligen hade ställt frågan hit till tråden..? Tveksamt - men här är ändå två bilder.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2270.jpg
Visningar: 216
Storlek: 373,9 KB
ID: 2379143

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2273.jpg
Visningar: 204
Storlek: 306,6 KB
ID: 2379144

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ja, de ser verkligen döda ut. Tror det är det förhållandet att även ”spröten”
      är med som gör att det ser ut som en död räka och inte bara ett skal. När mina Amanos ömsar brukar det ofta bli som två delar av skalet. Då är det lättare att se att det bara är skal.

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        Tack Mats, jag tror du tänker på mig och oron jag uttryckte i början av min projekttråd.

        Precis som du säger så var det nog 100% skal jag hittade, har hittat ett fåtal som var såhär välbehållna men det var just bara skal. Dock har de flesta jag hittat varit brutna/trasiga som Nando beskriver. Hittade dock en död räka, den var helt röd om hela huvudet så det var lätt att urskilja en som var död på riktigt mot ett skal även för mig nu! Grymt fina bilder!

        Jag delade med mig av en del färgfulla bilder på mina fiskar för första gången i min projekttråd idag om du vill se!

        Tack så mycket för omtanken

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mrfabbe
          Tack Mats, jag tror du tänker på mig och oron jag uttryckte i början av min projekttråd.
          Precis som du säger så var det nog 100% skal jag hittade, har hittat ett fåtal som var såhär välbehållna men det var just bara skal. Dock har de flesta jag hittat varit brutna/trasiga som Nando beskriver. Hittade dock en död räka, den var helt röd om hela huvudet så det var lätt att urskilja en som var död på riktigt mot ett skal även för mig nu! Grymt fina bilder!
          Jag delade med mig av en del färgfulla bilder på mina fiskar för första gången i min projekttråd idag om du vill se!
          Tack så mycket för omtanken
          Halloj!
          Ja, för fasen! Det var ju du - nu kommer jag ihåg.
          Jag såg det där skalet och tog några bilder och tänkte; vem var det nu som hade funderingar kring sina räkor..? Ibland är man ju helt väck. Sorry!
          Såg bilderna på ditt fina kar - ser kanonfint ut!


          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Här är en till med funderingar på amanoräkor. Jag har förstått att det inte kan utvecklas räklingar i sötvatten men släpper amanon ändå rommen som vanligt om de nu får rom? Har ett par stora honor som går med rom och undrar vad som kommer hända. Det blir väl god mat för de övriga invånarna förmodligen.

            Kommentar

            • Mrfabbe
              • November 2017
              • 140

              Ursprungligen postat av Nando
              Här är en till med funderingar på amanoräkor. Jag har förstått att det inte kan utvecklas räklingar i sötvatten men släpper amanon ändå rommen som vanligt om de nu får rom? Har ett par stora honor som går med rom och undrar vad som kommer hända. Det blir väl god mat för de övriga invånarna förmodligen.
              Hej Nando, jag är ju relativt ny på det här men känner mig trots det befogad att svara på din fråga. Jag läste en engelsk guide på Amano odling, där skriver de att du överlag OFTAST får ett fåtal överlevande även i sötvatten. Men att det i jämförelse mot vad du får på en kull där du saltat vattnet lite är så oerhört stor att ingen allvarlig eller lyckosam odling kan ske i sötvatten. Vissa individer får mer ägg som överlever i sötvatten än andra vilket tyder på att avkomman hos vissa räkor verkar vara mer beständig mot just sötvatten, de skrev också att de kan bli så att de få ''räklingar'' som faktiskt överlever i sötvatten alla just kommer från samma hona medan alla de andra honorna förlorar hela sina kullar vilket också tyder på det. Så du kan absolut ha tur och få avkomma eller så kan du ha otur och inga överlever. Men om du ger dig ut på google kommer du märka att det är rätt många som ställer just frågan: Jag har fått små amanos men har inte saltat vattnet, hur kommer det sig?

              Nu vet jag inte specifikt hur många generationer dina eller mina Amanoräkor är odlade och ifall de ev skulle hållas i rent sötvatten emellan lek perioderna. Men om så är fallet är ju även det en möjlighet att evolutionen och mänsklig hjälp med tiden tar fram Amanoräkor som är helt anpassade att både leva och förökas i rent sötvatten. Hoppas du känner dig lite klokare efter mitt kanske alldeles för långa svar

              Edit: Glömde även tillägga att räkorna triggas till lek av salt i vattnet, iallafall hos stora odlare så använder de salt som trigger, bör gälla det samma för oss, så bara att du har fått igång det är ju ett gott tecken

              Grattis!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ursprungligen postat av Mrfabbe

                Hej Nando, jag är ju relativt ny på det här men känner mig trots det befogad att svara på din fråga. Jag läste en engelsk guide på Amano odling, där skriver de att du överlag OFTAST får ett fåtal överlevande även i sötvatten. Men att det i jämförelse mot vad du får på en kull där du saltat vattnet lite är så oerhört stor att ingen allvarlig eller lyckosam odling kan ske i sötvatten. Vissa individer får mer ägg som överlever i sötvatten än andra vilket tyder på att avkomman hos vissa räkor verkar vara mer beständig mot just sötvatten, de skrev också att de kan bli så att de få ''räklingar'' som faktiskt överlever i sötvatten alla just kommer från samma hona medan alla de andra honorna förlorar hela sina kullar vilket också tyder på det. Så du kan absolut ha tur och få avkomma eller så kan du ha otur och inga överlever. Men om du ger dig ut på google kommer du märka att det är rätt många som ställer just frågan: Jag har fått små amanos men har inte saltat vattnet, hur kommer det sig?

                Nu vet jag inte specifikt hur många generationer dina eller mina Amanoräkor är odlade och ifall de ev skulle hållas i rent sötvatten emellan lek perioderna. Men om så är fallet är ju även det en möjlighet att evolutionen och mänsklig hjälp med tiden tar fram Amanoräkor som är helt anpassade att både leva och förökas i rent sötvatten. Hoppas du känner dig lite klokare efter mitt kanske alldeles för långa svar

                Edit: Glömde även tillägga att räkorna triggas till lek av salt i vattnet, iallafall hos stora odlare så använder de salt som trigger, bör gälla det samma för oss, så bara att du har fått igång det är ju ett gott tecken

                Grattis!
                Tack Mrfabbe för ett utförligt svar! Då hoppas jag på det bästa nu. Vore ju sött om några små klarade sig! Jag gillar verkligen mina räkor.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Woouaah!
                  En spelledig helg. Passar fint, för ikväll är det På Spåret på dumburken och imorgon skall jag riktigt skräck-freak-mysa till Melodifestivalen, eller vad det nu heter.
                  Men, innan det drar jag in två bilder som jag tog för en stund sedan.
                  Ibland flyter det omkring små skott av Javaormbunke och Anubias som lossnat. Jag brukar låta dom fara omkring i karet ett tag, kanske sätter dom sig på något bra ställe?
                  En javastängel har etablerat sig uppe vid det strömmande vattnet vid EHEIM-utblåset. Jag skulle ta ur stängeln men upptäckte att den hade satt sig, så den får sitta kvar.
                  Ett litet Anubiasskott har kilat in sig vid en gren och tycks trivas där. Den får också sitta kvar.
                  Nä, nu skall jag läsa alla sköna trådar som är uppdaterade idag.
                  Had det gôtt sålänge!


                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2278.jpg Visningar:	1 Storlek:	438.9 kB ID:     	2379421

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2280.jpg Visningar:	1 Storlek:	411.6 kB ID:     	2379422
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 February 2018, 19:35.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Härligt när växterna finner sin egen väg!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Härligt när växterna finner sin egen väg!
                      Ja, det är gôtt att se växterna göra sin grej - sakta men säkert. Karet blir liksom sitt eget väsen.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Mats, får jag fråga om din syn på en fundering jag har? Tycker att mitt Juwel Rio 240l är i bra balans vad gäller fiskar, växter och vatten. Övre halvan av akvariet är dock i princip tomt på fisk och jag funderar därför på att tillsätta någon sort som trivs långt upp. Stänktetra är ju ett alternativ. Har för mig att du skrev att dina flaggor (Mesonauta egregius?) höll sig relativt högt i karet. Stämmer det eller har jag rört ihop det med någon annan sort? Tror du i så fall att de skulle funka med bolivianer, rosentetror, corys och siameser? Jag vill inte ha för mycket fisk och som det är nu verkar alla ha tillräckligt med plats för att det inte ska bli stökigt, det är bara det där att överdelen är outnyttjad... Gillar inte bilbukar så de går bort. Ska försöka få in en bild på karet (om du inte misstycker) så blir det lättare att se om flaggorna skulle kunna trivas. Hojta till om detta blir för OT. I så fall tar jag bort inlägget!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Wow!
                          Efter en så hektiskt dag på Zoopet, så många tråduppdateringar, bilder och filmer, är det nästan synd att avbryta flödet...
                          Men jag dristar mig ändå till att dra in en liten film, som kan ligga och jäsa ett tag.


                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Filmen är magisk!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Mats, får jag fråga om din syn på en fundering jag har? Tycker att mitt Juwel Rio 240l är i bra balans vad gäller fiskar, växter och vatten. Övre halvan av akvariet är dock i princip tomt på fisk och jag funderar därför på att tillsätta någon sort som trivs långt upp. Stänktetra är ju ett alternativ. Har för mig att du skrev att dina flaggor (Mesonauta egregius?) höll sig relativt högt i karet. Stämmer det eller har jag rört ihop det med någon annan sort? Tror du i så fall att de skulle funka med bolivianer, rosentetror, corys och siameser? Jag vill inte ha för mycket fisk och som det är nu verkar alla ha tillräckligt med plats för att det inte ska bli stökigt, det är bara det där att överdelen är outnyttjad... Gillar inte bilbukar så de går bort. Ska försöka få in en bild på karet (om du inte misstycker) så blir det lättare att se om flaggorna skulle kunna trivas. Hojta till om detta blir för OT. I så fall tar jag bort inlägget!
                                Ingen OT-fara, ös på bara!
                                Ja, det skulle nog fungera fint med den blandning du funderar på, tänk dock på att flaggorna blir ganska storväxta med tid och kanske behöver lite mer spejs än 240-liter. Några lodrätt ställda pinnar och grenar skulle öka på eventuella flaggors trivsel.
                                Sedan är det lite vanskligt att tänka på att fiskarna går i bestämda "skikt", som jag ser att många gör här på forumet. Det är riktigt att olka fiskar håller sig i olika regioner i karet (Bilbukar håller sig mycket riktigt vid ytan), men se det som en sanning med modifikation.
                                Siameserna är väl de som jag personligen skulle fundera på att plocka ur. Dessa blir, efter den tid då de är små och äter vissa alger, stora, lata svin som inte gör någon annan (o)nytta än att äta de andra fiskarnas mat, och det med en jävla fart - men de är fina, och passar bra i riktigt stora kar.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 February 2018, 17:59.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...