Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ååh, tack skall du ha, Inger!
    Jag tror det skall fixa sig trots allt - vet en kille här i stan som har. Har han gett mig ett 540, tror jag att några vallisar också kan slinka hit.

    .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Hmm... Nja, någon egentlig lösning har jag inte. Man kan ju släppa i maten på några olika ställen och på så sätt avleda uppmärksamheten.
      Sedan beror det lite på vilken typ av mat det handlar om. Torrfoder brukar, som du säger, gå åt nästan omedelbart, medan många andra foder som fryst Artemia och liknande sprider sig på ett annat sätt i vattnet.
      På vår-sommar-hösthalvåret brukar jag mestadels ge levande foder (har en liten damm i trädgården och där är det fullt av godis).
      Mycket av maten, mer än vad man tror, hamnar ändå i bottenregionen och fiskarna som uppehåller sig där brukar få i sig det de behöver.

      Men, som sagt, prova att dra i maten på olika ställen och i några omgångar - så kanske det bilr mer jämnfördelat.
      Tack för tipset!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja... Det gör la inget med en liten filmsnutt också...

        https://www.youtube.com/watch?v=wggeLJ5xTow

        Ser fantastiskt bra ut! Gillar det mycket..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ser fantastiskt bra ut! Gillar det mycket..
          Otroligt kul att höra, Pia!
          Vet inte om du minns det specifika tillfället, men det var i den där affären i Tyskland där vi köpte balar med Catappablad.
          Där fanns ett ganska högt kar med Altum, och en väldigt speciell inredning.
          Du och jag stod en ganska lång stund framför detta kar och liksom förundrades över hur enkel inredningen - med endast lodräta trädstammar - var, och hur effektivt detta skapade en fantastisk skogskänsla.
          För att kunna hantera fiskarna hade de endast satt ner två-tre lodräta stammar, fastskruvade i en tjock plexiglasskiva som dessutom tjänstgjorde som täckglas.
          Bottenregionen var friställd och saknade helt inredning förutom sand och massor av nötskal, Catappablad och annat organiskt material.
          Vi snackade om att man skulle vilja efterlikna detta kar men maximera skogskänslan genom att möta upp med inredning runt de lodräta trädstammarna som strävade uppåt och liksom ”föll” runtomkring. Detta för att få en mer autentisk, översvämmad skogsmiljö.
          Det är det tyska karet som har stått för mycket inspiration när jag satte inredningen till 540-burken.

          Det skall bli oerhört spännande att få höra vad du tycker om karet när du ser det i verkligheten - för det kan jag lova dig, är något annat än vad som syns på bilder och filmer.

          Att sätta in 50 stycken Aplocheilichthys Normani var en riktig hit, och jag fyller antagligen på med 50 stycken till.
          Jag kommer att trycka till med ungefär 100 stycken Kolglödstetror också.

          Nästa steg blir att försöka få tag på Monoselenium tenetium (tror jag den heter) och sätta utmed bakgrunden, och på så sätt skapa en lummig bakre fond.

          Senare så skall ett bra gäng corys i baljan också. Jag är grymt sugen på den där svarta Venezuela-varianten.

          Kan bli bra, det här.
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 January 2016, 11:59.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Jag tänkte göra en liten comeback här på forumet, och naturligtvis börjar jag med att läsa igenom stugtråden. Det var tydligen ett klokt beslut, jäsingen vad snyggt ditt 540 har blivit!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jag tänkte göra en liten comeback här på forumet, och naturligtvis börjar jag med att läsa igenom stugtråden. Det var tydligen ett klokt beslut, jäsingen vad snyggt ditt 540 har blivit!
              Gott att se dig!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Otroligt kul att höra, Pia!
                Vet inte om du minns det specifika tillfället, men det var i den där affären i Tyskland där vi köpte balar med Catappablad.
                Där fanns ett ganska högt kar med Altum, och en väldigt speciell inredning.
                Du och jag stod en ganska lång stund framför detta kar och liksom förundrades över hur enkel inredningen - med endast lodräta trädstammar - var, och hur effektivt detta skapade en fantastisk skogskänsla.
                För att kunna hantera fiskarna hade de endast satt ner två-tre lodräta stammar, fastskruvade i en tjock plexiglasskiva som dessutom tjänstgjorde som täckglas.
                Bottenregionen var friställd och saknade helt inredning förutom sand och massor av nötskal, Catappablad och annat organiskt material.
                Vi snackade om att man skulle vilja efterlikna detta kar men maximera skogskänslan genom att möta upp med inredning runt de lodräta trädstammarna som strävade uppåt och liksom ”föll” runtomkring. Detta för att få en mer autentisk, översvämmad skogsmiljö.
                Det är det tyska karet som har stått för mycket inspiration när jag satte inredningen till 540-burken.

                Det skall bli oerhört spännande att få höra vad du tycker om karet när du ser det i verkligheten - för det kan jag lova dig, är något annat än vad som syns på bilder och filmer.

                Att sätta in 50 stycken Aplocheilichthys Normani var en riktig hit, och jag fyller antagligen på med 50 stycken till.
                Jag kommer att trycka till med ungefär 100 stycken Kolglödstetror också.

                Nästa steg blir att försöka få tag på Monoselenium tenetium (tror jag den heter) och sätta utmed bakgrunden, och på så sätt skapa en lummig bakre fond.

                Senare så skall ett bra gäng corys i baljan också. Jag är grymt sugen på den där svarta Venezuela-varianten.

                Kan bli bra, det här.
                Det där karet och den stunden kommer jag aldrig att glömma, det var många inredningstankar som laddades upp i minnet. Förstår vart du fått inredningstanken ifrån och det är ju delvis det vanliga tänk med inspiration av detta magnifika karet på Panta-Rei
                Kommer så snart jag kan för att kolla in karet, längtar redan..

                Tror det blir perfa med ytterligare normani och kolglödstetra som får kryssa fram i grenverket och med corydoras på botten så blir det ett lugnt kar men ändå rörelse i och med att tetrorna och normani är så små.

                Och du skriver att "kan bli" bra det här... Skulle vilja säga att DET är bra det här 😃
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Jag tänkte göra en liten comeback här på forumet, och naturligtvis börjar jag med att läsa igenom stugtråden. Det var tydligen ett klokt beslut, jäsingen vad snyggt ditt 540 har blivit!
                  Fantastiskt kul att du är tillbaka!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo

                    Det där karet och den stunden kommer jag aldrig att glömma, det var många inredningstankar som laddades upp i minnet. Förstår vart du fått inredningstanken ifrån och det är ju delvis det vanliga tänk med inspiration av detta magnifika karet på Panta-Rei
                    Kommer så snart jag kan för att kolla in karet, längtar redan..

                    Tror det blir perfa med ytterligare normani och kolglödstetra som får kryssa fram i grenverket och med corydoras på botten så blir det ett lugnt kar men ändå rörelse i och med att tetrorna och normani är så små.

                    Och du skriver att "kan bli" bra det här... Skulle vilja säga att DET är bra det här 😃
                    Haha! OK, det är bra, men det skall bli bättre!

                    Förresten, vet du var man kan få tag på Monoselenium tenetium, så'n däringa "sötvattenstång"?

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Vet inte, tror inte Anders har kvar något men han var den förste jag tänkte på.. Han har haft vet jag.
                      Skall fundera lite, ver inte riktigt om den brukar finnas i utbudet i affärer. Lovar att hålla öron och ögonen öppna
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Jag tänkte göra en liten comeback här på forumet, och naturligtvis börjar jag med att läsa igenom stugtråden. Det var tydligen ett klokt beslut, jäsingen vad snyggt ditt 540 har blivit!
                        Woods! Har saknat dig! Roligt att höra dig igen 😊
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Vet inte, tror inte Anders har kvar något men han var den förste jag tänkte på.. Han har haft vet jag.
                          Skall fundera lite, ver inte riktigt om den brukar finnas i utbudet i affärer. Lovar att hålla öron och ögonen öppna
                          Kanon, Pia!
                          Jag skall snacka med Anders!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Det där karet och den stunden kommer jag aldrig att glömma, det var många inredningstankar som laddades upp i minnet. Förstår vart du fått inredningstanken ifrån och det är ju delvis det vanliga tänk med inspiration av detta magnifika karet på Panta-Rei
                            Kommer så snart jag kan för att kolla in karet, längtar redan..
                            Tror det blir perfa med ytterligare normani och kolglödstetra som får kryssa fram i grenverket och med corydoras på botten så blir det ett lugnt kar men ändå rörelse i och med att tetrorna och normani är så små.
                            Och du skriver att "kan bli" bra det här... Skulle vilja säga att DET är bra det här 😃
                            Tänk att jag skall ha så svårt att komma ihåg namnet; Panta-Rei - och jag mitt jädra hôvve hade inte med mig kameran då vi var där...
                            Det fanns ju givetvis ett antal andra helt exceptionella kar i den affären, till exempel det där häftiga forskaret och ett annat vrålstort SA-kar.

                            Tanken är att detta 540 skall bli ett lugnt kar, en burk man kan sitta framför och bara njuta.
                            Jag har funderingar på någon mindre ciklid i karet, men får se vad som dyker upp.
                            Helt oförhappandes så var jag i en zoobutik för några veckor sedan och såg ett alldeles formidabelt Cryptoheros sajica-par.
                            Det var många herrans år sedan jag hade denna ciklid, och blev faktiskt lite nostalgisk och sugen. Man skulle ju kunna ha ett par... kanske?
                            Jaja, nu är det bara att fylla på med småfisk och corys i lagom takt!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Sajica är ett utmärkt val tycker jag, gillar deras vackra blå ögon .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Det är nåt skumt med våra avatarer Mats, din bild kom upp fast det är mitt inlägg .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...