Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Man kan undra om dessa yngel har något som gör att Skararerna helt enkelt inte tycker om dem. Annars vore de borta oavsett hur mycket föräldrarna försvarar dem. Skalarer jagar även när det är mörkt, inte kolsvart, men mörkt.
    Det stämmer bra att scalarer klipper, i stort sett, allt som är lagom stort och inte rör sig alltför snabbt.
    Jag har sett mina F1 Manacapuro Red Back när de tar Kolglödsyngel. Sättet att jaga är "stealthigt" och de står stilla och väntar in bytet för att komma helt nära och så suger de bara in offret i munnen.
    Sajicaynglen är i ständig rörelse, oftast inte i de övre regionerna av karet, och bjuder inte på några bra chanser att smyga nära inpå. Hade scalarerna kunnat är jag övertygad om att de gärna skulle äta sajicayngel.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Lite lördagsgodis!

      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
















      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1273.jpg
Visningar: 193
Storlek: 444,4 KB
ID: 2370070

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1274.jpg
Visningar: 186
Storlek: 433,1 KB
ID: 2370071

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1277.jpg
Visningar: 168
Storlek: 457,2 KB
ID: 2370072

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1281.jpg
Visningar: 174
Storlek: 434,7 KB
ID: 2370073

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Det stämmer bra att scalarer klipper, i stort sett, allt som är lagom stort och inte rör sig alltför snabbt.
        Jag har sett mina F1 Manacapuro Red Back när de tar Kolglödsyngel. Sättet att jaga är "stealthigt" och de står stilla och väntar in bytet för att komma helt nära och så suger de bara in offret i munnen.
        Sajicaynglen är i ständig rörelse, oftast inte i de övre regionerna av karet, och bjuder inte på några bra chanser att smyga nära inpå. Hade scalarerna kunnat är jag övertygad om att de gärna skulle äta sajicayngel.
        Fina bilder på ett fint kar

        Inte i de övre regionerna? Säg det till mitt par, de drar med sig ynglen överalt De har bl.a varit uppe i javan som växer strax under ytan. Just nu har de varit dumma nog att ta med ynglen till en del av karet dit de förpassade de övriga invånarna (rätt långt ner på den stora roten jag la i häromsistens), så nu har de en del jagande att göra. Men ditt kar är väl större än mitt, så de behöver väl inte ta dem till ytan, de har väl nog med ställen att besöka ändå. On a side note, så verkar äntligen mina Pelvicachromis taeniatus leka nu.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Shepard

          Inte i de övre regionerna? Säg det till mitt par, de drar med sig ynglen överalt De har bl.a varit uppe i javan som växer strax under ytan. Just nu har de varit dumma nog att ta med ynglen till en del av karet dit de förpassade de övriga invånarna (rätt långt ner på den stora roten jag la i häromsistens), så nu har de en del jagande att göra. On a side note, så verkar äntligen mina Pelvicachromis taeniatus leka nu.
          Jodå, visst är de i övre regionerna - och överallt - inga problem (finns bilder och filmer på detta längre bak i tråden), men vad jag menar är att ynglen inte står stilla i de övre regionerna länge nog för att scalarerna skall kunna "stealthsuga" dom.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Jo, att de ständigt flänger omkring för att hitta mat åt ynglen, och förvirra yngeljägare har jag märkt De är aldrig på samma ställe nästa gång man tittar till dem.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Shepard
              Jo, att de ständigt flänger omkring för att hitta mat åt ynglen, och förvirra yngeljägare har jag märkt De är aldrig på samma ställe nästa gång man tittar till dem.
              Konstant rörelse.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Lite lördagsgodis!

                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
















                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1273.jpg
Visningar: 193
Storlek: 444,4 KB
ID: 2370070

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1274.jpg
Visningar: 186
Storlek: 433,1 KB
ID: 2370071

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1277.jpg
Visningar: 168
Storlek: 457,2 KB
ID: 2370072

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1281.jpg
Visningar: 174
Storlek: 434,7 KB
ID: 2370073
                Tack för detta lördagsgodiset
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Tack för detta lördagsgodiset
                  Det vet du, Pia!
                  Det gäller att att uppdatera lite då och då, nu när Zoopet fullkomligt kokar av trådar knôkfulla av bilder och filmer på intressanta projekt med ciklider, inredning och grejer.

                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 April 2017, 04:40.

                  Kommentar

                  • digitalkameran
                    • April 2017
                    • 46

                    Jättekul tråd! Hade velat se en bild på hela stugan hur den ser ut med alla akvarier. Finns det upplagt? Fick ont i fingret efter att ha bläddrat ett tiotal sidor

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av digitalkameran
                      Jättekul tråd! Hade velat se en bild på hela stugan hur den ser ut med alla akvarier. Finns det upplagt? Fick ont i fingret efter att ha bläddrat ett tiotal sidor
                      Jag är rädd att du kommer att ha fortsatt ont i fingret. Allt finns dokumenterat från början av tråden och framåt.
                      Det här är en lång tråd. Nu för tiden kan man nog kalla tråden för en, mer eller mindre, död relik... Det är inte så många som kollar in den längre - men du skall känna dig välkommen att kika in (det är jag glad för att du gör).
                      Som sagt, det finns hur många bilder och filmer som helst att kolla in, på stugan, alla karen, de olika projekten o.s.v.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Shepard - det där om att ynglen ibland uppehåller sig i de övre regionerna...
                        (hanen, på en av bilderna har ätit en vansinnig mängd levande vattenloppor, därav hans feta mage).

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1283.jpg
Visningar: 172
Storlek: 325,7 KB
ID: 2370085

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1284.jpg
Visningar: 178
Storlek: 309,1 KB
ID: 2370086

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1285.jpg
Visningar: 202
Storlek: 299,5 KB
ID: 2370087

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Mmm, det där är så vackert... Älskar naturfärger, brunt och grönt i en härlig kombination, och i djungeln är det liv och rörelse, två små fenförsedda juveler som håller intensiv koll på sin avkomma. Är vi inte oerhört lyckosamma som åtminstone kan ha kopior av levande konstverk i våra hem, när nu originalen är utom räckhåll?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • digitalkameran
                            • April 2017
                            • 46

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Jag är rädd att du kommer att ha fortsatt ont i fingret. Allt finns dokumenterat från början av tråden och framåt.
                            Det här är en lång tråd. Nu för tiden kan man nog kalla tråden för en, mer eller mindre, död relik... Det är inte så många som kollar in den längre - men du skall känna dig välkommen att kika in (det är jag glad för att du gör).
                            Som sagt, det finns hur många bilder och filmer som helst att kolla in, på stugan, alla karen, de olika projekten o.s.v.
                            Sidan 87 hittade jag bilder på hela stugan!

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Lördagsgodiset var mycket uppskattat! Mycket vackert!

                              /Johan
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Så här ser det ut idag, familjen sajica lever och mår bra, än så länge.
                                Bifogade filer
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...