Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Förstår vad du menar gällande gavlarna och blir riktigt varm om hjärtat att få höra att ett eget kar inspirerat
    Gavlarna är oftast utmaningen för mig. Just att inredningen av naturliga skäl kan se avhuggen ut.
    Dina kar inspirerar verkligen!
    Gavlarna är ju ett fysiskt faktum och de sitter där de sitter. I många fall tänker man inte på dom, men i vissa andra fall så märks de lite mer.
    Kollar man på bilderna i inlägg nr. 11 048, så tycker jag att de där plana ytorna måste fintas bort på nå'n vänster, åtminstone delvis.
    Växter placerade helt nära glasen är ju ett bra sätt att via glasets speglande egenskaper trolla bort var själva glaset befinner sig (sicken jävla bucklig mening... puooh). Det ser med andra ord ut som att växterna man placerar där blir dubbelt så många.
    Jag hade redan innan funderat på att sätta Java på vänstersidan, så såg jag Jättevalisnerian i ditt kar, Johnny - så var högersidans dilemma löst!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Dina kar inspirerar verkligen!
      Gavlarna är ju ett fysiskt faktum och de sitter där de sitter. I många fall tänker man inte på dom, men i vissa andra fall så märks de lite mer.
      Kollar man på bilderna i inlägg nr. 11 048, så tycker jag att de där plana ytorna måste fintas bort på nå'n vänster, åtminstone delvis.
      Växter placerade helt nära glasen är ju ett bra sätt att via glasets speglande egenskaper trolla bort var själva glaset befinner sig (sicken jävla bucklig mening... puooh). Det ser med andra ord ut som att växterna man placerar där blir dubbelt så många.
      Jag hade redan innan funderat på att sätta Java på vänstersidan, så såg jag Jättevalisnerian i ditt kar, Johnny - så var högersidans dilemma löst!
      Lustigt hur saker man sett men inte förstått förändras när man förstår (apropå buckliga meningar). Har aldrig insett att det är just dessa speglingar som skapar rymden åt sidorna förut. Nu inser jag också varför samma diskuskar ser så brett ut åt vänster och sedan som en avhuggen stubbe på höger sida. Här ska banne mig speglas!!!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Lustigt hur saker man sett men inte förstått förändras när man förstår (apropå buckliga meningar). Har aldrig insett att det är just dessa speglingar som skapar rymden åt sidorna förut. Nu inser jag också varför samma diskuskar ser så brett ut åt vänster och sedan som en avhuggen stubbe på höger sida. Här ska banne mig speglas!!!
        Haha!
        Ja, det e' la härligt när man liksom "vaknar upp" på det där sättet.
        Jag vet att vi för många år sedan i en annan av mina trådar (SA 960-liter) diskuterade just gavlarna, och hur man på olika vis kan trolla bort det där trista, avhuggna utseendet som ibland blir påfallande.
        Växter är ju hyfsat lätta att labba med, men värre blir det när man ger sig på grenar, pinnar och rötter.
        Är man lite fiffig och sätter "trädetaljer" som strävar åt flera håll (tänk på att i en spegelbild bryts riktningen) kan man faktiskt få det att se ut som om dessa går tvärs igenom glaset.
        Ett lättare sätt att inreda gavlar med mer raka pinnnar, grenar och rötter är att placera dom lodrätt, vilket i spegelbilden kan ge ett riktigt övertygande djup i sidled.
        Många som inreder med Bamburör gör på detta sätt.

        Det skall bli spännande att få se vad du hittar på, Johnny!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Så här, ungefär.
          Sedan gör det ju inget med nyss hemkomna 50 stycken Normans och 30 stycken Kolglödstetror...

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0876.jpg
Visningar: 221
Storlek: 128,7 KB
ID: 2349565

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0878.jpg
Visningar: 239
Storlek: 124,0 KB
ID: 2349566

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0884.jpg
Visningar: 252
Storlek: 91,4 KB
ID: 2349567

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja... Det gör la inget med en liten filmsnutt också...

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja... Det gör la inget med en liten filmsnutt också...

              https://www.youtube.com/watch?v=wggeLJ5xTow
              Ser fantastiskt ut!
              Ett problem jag stötte på när jag hade en del tetror var att de skyggare fiskarna, t ex påfågelgoby och kakaduaciklid inte hann få så mycket mat. Jag fick mata mycket mer än jag ville för att de skulle få något i sig, medans tetrorna simmade runt som tunnor. Har du någon bra lösning?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Yadina
                Ser fantastiskt ut!
                Ett problem jag stötte på när jag hade en del tetror var att de skyggare fiskarna, t ex påfågelgoby och kakaduaciklid inte hann få så mycket mat. Jag fick mata mycket mer än jag ville för att de skulle få något i sig, medans tetrorna simmade runt som tunnor. Har du någon bra lösning?
                Hmm... Nja, någon egentlig lösning har jag inte. Man kan ju släppa i maten på några olika ställen och på så sätt avleda uppmärksamheten.
                Sedan beror det lite på vilken typ av mat det handlar om. Torrfoder brukar, som du säger, gå åt nästan omedelbart, medan många andra foder som fryst Artemia och liknande sprider sig på ett annat sätt i vattnet.
                På vår-sommar-hösthalvåret brukar jag mestadels ge levande foder (har en liten damm i trädgården och där är det fullt av godis).
                Mycket av maten, mer än vad man tror, hamnar ändå i bottenregionen och fiskarna som uppehåller sig där brukar få i sig det de behöver.

                Men, som sagt, prova att dra i maten på olika ställen och i några omgångar - så kanske det bilr mer jämnfördelat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Åh så harmoniskt och fridfullt i karet. Normans blev verkligen till sin rätt och deras silvrigt/stålblå kroppsfärg ger ju en härlig färgbrytning mot det grenbruna. Nog det första karet jag sett dem i där hela fisken, inte bara det lysande ögat blir ett rent lyft. Det blev helrätt. Javans grönska ger ju också fin dynamik i karet.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Åh så harmoniskt och fridfullt i karet. Normans blev verkligen till sin rätt och deras silvrigt/stålblå kroppsfärg ger ju en härlig färgbrytning mot det grenbruna. Nog det första karet jag sett dem i där hela fisken, inte bara det lysande ögat blir ett rent lyft. Det blev helrätt. Javans grönska ger ju också fin dynamik i karet.
                    Härligt att du diggar det, Johnny!

                    Nu är det ett jädrans platt lysrörsljus, så jag tror det kan bli riktigt flott senare när jag fått hem LED-puckarna. Skall dra till med 16 stycken och placera ut dessa lite random - tror det kommer att göra tricket.
                    Hitade ingen bra Jättevalisneria idag, så det fick bli en grön klick endast i vänsterkant denna gång, men det piffade verkligen upp!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Tror också LEDpuckarna ger guldkant på karet. Det är lustigt med just jättevallisneria att de är helt borta från affärerna i perioder.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Det gör la inget alls med en filsnutt ​. Som vanligt Mats så får du till DET, ser ut som hämtat från en biotop någonstans...

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tror också LEDpuckarna ger guldkant på karet. Det är lustigt med just jättevallisneria att de är helt borta från affärerna i perioder.
                          Japp, de hade på beställning sedan flera veckor - men just nu fanns ingen Jättevalisneria, bara den lilla låga sorten, men den hade jag ingen lust på.
                          LED-puckarna skall bara hit, så blir det spännande att se hur det tar sig ut - men jag tror som du, kommer att bli guldkant!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Det gör la inget alls med en filsnutt ​. Som vanligt Mats så får du till DET, ser ut som hämtat från en biotop någonstans...

                            //Inger
                            Klingar som renaste guld i mina öron att höra - eller rättare sagt, läsa... Karet börjar bli OK nu.
                            Gôtt att du gillar det, Inger!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Synd att det är vinter Mats, annars hade jag kunnat skicka massor av jättevallisar från regnbågskaret .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Synd att det är vinter Mats, annars hade jag kunnat skicka massor av jättevallisar från regnbågskaret .
                                //Inger
                                Ååh, tack skall du ha, Inger!
                                Jag tror det skall fixa sig trots allt - vet en kille här i stan som har. Har han gett mig ett 540, tror jag att några vallisar också kan slinka hit.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...