Tänker lite på en sak som Kjell tog upp när jag var där på ett synnerligen trevligt besök. Detta med att värma vattnet. Hur tänker du lösa det hela? Bottenvärme med slingor? Ett batteri "vanliga" doppvärmare? Eller någon form av genomströmningsvärmare på¨utsidan?
Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Ja... det är ju ett mycket större kar än vad man är van vid, men jag tror inte det blir några större problem - jag fick ju upp 960-karet i 30°C med en doppvärmare. Sedan skall alltså det nya karet isoleras i regelverket, så får man bara igång temperaturen så stannar den nog där hyfsat bra. Det får lösa sig, helt enkelt.Kommentar
-
Tror att det kan bli värmeeffektivt med en träburk dessutom ytterliggare isolerad mellan reglarna. Viktigt är nog med att inte har stor avdunstning vilken är given främst vid hög temperatur. Någon form av korrugerad plast var tydligen påtänkt som "täckglas" ?
Lite synd vore ju att sätta på långfillingarna men glömma mössan ;-)
Annars är det ju varmt i vattnet söderut utanför Halland och Falkenberg p.g.a grundplatån utanför kusten ...ofta 22-24 grader mätt som mest de sista åren 27,5 . Badar ofta där..Fast inte denna helg... ;-)Senast redigerad av Hemi; 19 March 2014, 20:31.Kommentar
-
Apropå det där med mössa så görs det ju isolerade genomskinliga tak till altaner som är fyllda med luft. Skulle detta inte kunna fungera som ett isolerande täckglas?Kommentar
-
Fördelen i sammanhanget är ju då att en mössa förefaller vara ett tämligen oförargligt plagg att komplettera med ute i snödrivorna, i jämförelse med långfillingar som man råkat glömma att kränga på sig innan man gav sig ut!
Johnny kan säkert förklara det där mer ingående med tanke på var han för stunden råkar befinna sig!Kommentar
-
Tror att det kan bli värmeeffektivt med en träburk dessutom ytterliggare isolerad mellan reglarna. Viktigt är nog med att inte har stor avdunstning vilken är given främst vid hög temperatur. Någon form av korrugerad plast var tydligen påtänkt som "täckglas" ?
Lite synd vore ju att sätta på långfillingarna men glömma mössan ;-)
Annars är det ju varmt i vattnet söderut utanför Halland och Falkenberg p.g.a grundplatån utanför kusten ...ofta 22-24 grader mätt som mest de sista åren 27,5 . Badar ofta där..Fast inte denna helg... ;-)
Öppet kar är nog inte att tänka på med tanke på avdunstningen.
Kommentar
-
Vad som är bra med korrugerat är att det avdunstande vattnet fint och käckt rinner tillbaka via "dalarna" ner i karet.Kommentar
Kommentar