Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Så gärna, men en sak i taget nu. Det som är mest bråttom är att få upp en ny SA-burk, och det som hindrar mig just nu är att möbelfrågan inte är löst än. Jag har en bänk som funkar, men karet kommer att stå i sovrummet och egentligen behöver jag använda platsen för förvaring, så någon form av linneskåp som håller för 500kg hade varit önskvärt...Kommentar
-
Äh, spelar boll! Folk som är intresserade kan ju kolla på andra forum där fokus ligger på t-ciklider.Kommentar
-
Inte mer med det!
Kommentar
-
Så gärna, men en sak i taget nu. Det som är mest bråttom är att få upp en ny SA-burk, och det som hindrar mig just nu är att möbelfrågan inte är löst än. Jag har en bänk som funkar, men karet kommer att stå i sovrummet och egentligen behöver jag använda platsen för förvaring, så någon form av linneskåp som håller för 500kg hade varit önskvärt...Kommentar
-
Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Vill du peka lite åt rätt håll? Tråden är ju rätt så lång liksom...
Det blir ett standard 310L (125x50x50).Kommentar
-
Phoouh, jag är på plattan nu - men jag skall leta upp plejset i tråden där ikea-stuffet är fotograferat så får du se - senare, OK?Kommentar
-
Kommentar
-
Eftersom denna tråd ensamt lyckats väcka min nyfikenhet på Tanganyika, håller jag inte med. Men man måste ju tycka det är kul att visa själv också.Kommentar
-
Ja det där va inget dåligt kar men han har sjabblat med djupet tycker jag, när det var färdigt så såg det platt ut... Ditt kommer bli mycket häftigare Mats och dessutom mycket livfullare och roligare inredning Det verkar va nåt med stora kar och fillingar så ja antar att det är en oskriven lag (du är väl laglydig Mats?), köksrutiga dessutom, den killen kan inte få ligga mycket
Nu till det här med inredningen i det där karet som jag länkade till tidigare. Om, mot all förmodan, trådskaparen i den tråd jag länkade till tidigare skulle se, höra om eller till och med läsa i denna tråd (vilket är högs osannolikt), och känna att jag på något vis "kritiserar" hans inredning - så är det faktiskt inte alls på det viset, utan jag har all respekt för hur han gjort, men har några åsikter om densamma.
När man har förutsättningar i form av ett gigantiskt kar att förhålla sig storleksmässigt, miljö kontra inredning och fisk, och väljer att inte på något vis förhålla sig på något relevant vis alls; alltså att i ett stort kar sätta in stora fiskar som tar lika mycket plats som, låt oss säga; fem påfågelsciklider i ett 150-literskar, så börjar funderingarna gå...
När man nu säger (eller skriver) detta så kommer man givetvis att dra till sig (om, återigen, dessa överhuvudtaget läser den här tråden - troligtvis inte, som tur är) monsterfiskentusiaster som kommer att vilja döda en långsamt... Eller fort!
Precis lika fel som jag tycker att det är att i ett stort kar sätta in stor fisk, lika galet tycker jag det är att inreda "stort" i ett stort kar.
Detta kan vi studera i den tråd jag länkade till tidigare, och nu kommer vi till inredningen och "djupet" i det karet. Djupet är enastående, rent måttmässigt, men personen har valt att välja enorma stenar som omintetgör karets pontential och gör karet, faktiskt, till ett vanligt 200-literskar klätt med vanlig knytnävesstor sten...
Detta har med utsnitt och förhållande att göra... Men det har också helt och hållet att göra med vilka fiskar man vill hålla, vilken storlek det är på dessa o.s.v. Inte så mycket på vad man vill åstadkomma visuellt.
Jag kommer givetvis att gå en helt annan väg, inredningsmässigt.
Kommentar
-
Det kommer en massa fina experter på Tanganyikaområdet i sinom tid, här på forumet, så nu får dessa föra traditionen vidare.Kommentar
Kommentar