Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Det var absolut inte så jag menade. Och jag kan lova dig att det är många som följer tråden.
    Klart man vill se hur kolonin utvecklar sig.

    Men det andra blir ju helt klart mer intressant för stunden när det är klart.
    Hängde bara på dig där men menade inte att jag aldrig mer vill se hur prinsessorna har det
    Jodå, klart jag kommer att skriva om hur kolonien utvecklar sig, lite då och då.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Snäckskalslekare är alltid intressanta att kolla på - ös på!
      Så gärna, men en sak i taget nu. Det som är mest bråttom är att få upp en ny SA-burk, och det som hindrar mig just nu är att möbelfrågan inte är löst än. Jag har en bänk som funkar, men karet kommer att stå i sovrummet och egentligen behöver jag använda platsen för förvaring, så någon form av linneskåp som håller för 500kg hade varit önskvärt...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        kan hålla med och det är synd att de inte är mer "intressanta" eller vad man skall säga för de är otroligt vackra många av dem och har ett intressant och komplext beteende.
        Äh, spelar boll! Folk som är intresserade kan ju kolla på andra forum där fokus ligger på t-ciklider.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Äh, spelar boll! Folk som är intresserade kan ju kolla på andra forum där fokus ligger på t-ciklider.
          Japp! Och sen går allt i vågor..
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ok. Så filmar man sitt kar tillräckligt många gånger så blir det inte intressant? Hmmm ....
            Det där blir bekymmersamt för vissa trådar
            Ja, Johnny, det är bekymmersamt för denna tråden i vilket fall som helst. Det är enkel matte; Tanganyika (i den form jag visar upp ämnet i) är inte så kul - så då släpper man skiten, helt enkelt!
            Inte mer med det!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Så gärna, men en sak i taget nu. Det som är mest bråttom är att få upp en ny SA-burk, och det som hindrar mig just nu är att möbelfrågan inte är löst än. Jag har en bänk som funkar, men karet kommer att stå i sovrummet och egentligen behöver jag använda platsen för förvaring, så någon form av linneskåp som håller för 500kg hade varit önskvärt...
              Ikea... Där finns massor av stöddiga skåp att ställa kar på. Kolla lite längre bak i denna tråd!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Jepp, Ikea har riktigt bra "akvariemöbler" Det blir 2i1lösning
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja det där va inget dåligt kar men han har sjabblat med djupet tycker jag, när det var färdigt så såg det platt ut... Ditt kommer bli mycket häftigare Mats och dessutom mycket livfullare och roligare inredning Det verkar va nåt med stora kar och fillingar så ja antar att det är en oskriven lag (du är väl laglydig Mats?), köksrutiga dessutom, den killen kan inte få ligga mycket
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ikea... Där finns massor av stöddiga skåp att ställa kar på. Kolla lite längre bak i denna tråd!
                    Tänkte ha ett 75L på en "Malm"-byrå en gång, så jag ringde och frågade vad eländet håller för, men man kunde tyvärr inte svara på detta...
                    Vill du peka lite åt rätt håll? Tråden är ju rätt så lång liksom...
                    Det blir ett standard 310L (125x50x50).

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Tänkte ha ett 75L på en "Malm"-byrå en gång, så jag ringde och frågade vad eländet håller för, men man kunde tyvärr inte svara på detta...
                      Vill du peka lite åt rätt håll? Tråden är ju rätt så lång liksom...
                      Det blir ett standard 310L (125x50x50).
                      Phoouh, jag är på plattan nu - men jag skall leta upp plejset i tråden där ikea-stuffet är fotograferat så får du se - senare, OK?

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ingen brådska med det! Ligg du kvar och mys med din platta!
                        Jag åker till Holmens marknad och kollar imorgon då jag fått för mig att gamla möbler är stabilare...

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Ingen brådska med det! Ligg du kvar och mys med din platta!
                          Jag åker till Holmens marknad och kollar imorgon då jag fått för mig att gamla möbler är stabilare...
                          Sanning med modifikation... Ikeagrejerna är verkligen stabila. Woods, my man, jag återkommer, ok?

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, Johnny, det är bekymmersamt för denna tråden i vilket fall som helst. Det är enkel matte; Tanganyika (i den form jag visar upp ämnet i) är inte så kul - så då släpper man skiten, helt enkelt!
                            Inte mer med det!
                            Eftersom denna tråd ensamt lyckats väcka min nyfikenhet på Tanganyika, håller jag inte med. Men man måste ju tycka det är kul att visa själv också.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ja det där va inget dåligt kar men han har sjabblat med djupet tycker jag, när det var färdigt så såg det platt ut... Ditt kommer bli mycket häftigare Mats och dessutom mycket livfullare och roligare inredning Det verkar va nåt med stora kar och fillingar så ja antar att det är en oskriven lag (du är väl laglydig Mats?), köksrutiga dessutom, den killen kan inte få ligga mycket
                              Köksrutiga, randiga, prickiga eller med kanin & björn-motiv på kallingarna har inte spelat så stor för min del, måste jag säga. Det är när kalsongerna har avlägsnats helt som jag, för egen del, har upplevt mest action.

                              Nu till det här med inredningen i det där karet som jag länkade till tidigare. Om, mot all förmodan, trådskaparen i den tråd jag länkade till tidigare skulle se, höra om eller till och med läsa i denna tråd (vilket är högs osannolikt), och känna att jag på något vis "kritiserar" hans inredning - så är det faktiskt inte alls på det viset, utan jag har all respekt för hur han gjort, men har några åsikter om densamma.

                              När man har förutsättningar i form av ett gigantiskt kar att förhålla sig storleksmässigt, miljö kontra inredning och fisk, och väljer att inte på något vis förhålla sig på något relevant vis alls; alltså att i ett stort kar sätta in stora fiskar som tar lika mycket plats som, låt oss säga; fem påfågelsciklider i ett 150-literskar, så börjar funderingarna gå...
                              När man nu säger (eller skriver) detta så kommer man givetvis att dra till sig (om, återigen, dessa överhuvudtaget läser den här tråden - troligtvis inte, som tur är) monsterfiskentusiaster som kommer att vilja döda en långsamt... Eller fort!
                              Precis lika fel som jag tycker att det är att i ett stort kar sätta in stor fisk, lika galet tycker jag det är att inreda "stort" i ett stort kar.
                              Detta kan vi studera i den tråd jag länkade till tidigare, och nu kommer vi till inredningen och "djupet" i det karet. Djupet är enastående, rent måttmässigt, men personen har valt att välja enorma stenar som omintetgör karets pontential och gör karet, faktiskt, till ett vanligt 200-literskar klätt med vanlig knytnävesstor sten...
                              Detta har med utsnitt och förhållande att göra... Men det har också helt och hållet att göra med vilka fiskar man vill hålla, vilken storlek det är på dessa o.s.v. Inte så mycket på vad man vill åstadkomma visuellt.
                              Jag kommer givetvis att gå en helt annan väg, inredningsmässigt.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Eftersom denna tråd ensamt lyckats väcka min nyfikenhet på Tanganyika, håller jag inte med. Men man måste ju tycka det är kul att visa själv också.
                                Jag älskar att visa bilder och filmer på mina kar, jag kan hålla på hur mycket och länge som helst, - men nu är det helt uppenbart att intresset för detta kar (540-tanganyika) svalnat betydligt, eller faktiskt avstannat helt, så då tycker jag att det kan vara nog med uppdateringar. Det kommer annat kul från mig, längre fram, även om det inte är Tanganyikarelaterat.
                                Det kommer en massa fina experter på Tanganyikaområdet i sinom tid, här på forumet, så nu får dessa föra traditionen vidare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...