Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av olof b
    Jag har blandad erfarenhet av KNO3 tillsats för att komma åt cyano. Det har fungerat ibland men ibland inte alls. Vid ett tillfälle kom mer och mer cyano i mitt stora akvarium (600 l med en del direkt solljus). Jag gick över till att enbart göda med KNO3 men cyanon blev bara mer och mer.

    Slog ut den med algmedel avsett för cyano och det kom inte tillbaka. Rekomenderar starkt denna metod (bla i annan tråd), snabb och effektiv.

    Mvh

    Olof
    Halloj Olof!

    Visst! Funkar GT, algmedel avsett för cyano och andra medikamenter - så är det bara att köra på!
    Själv har jag använt mig av KNO3-metoden vid ett enda tillfälle, och det var när jag fick cyano i 960-karet. Dosen då var, på inrådan, ganska låg och spridd över lång tid - och den gången fungerade det hur fint som helst.

    De gånger jag tidigare har haft cyanoangrepp i mina burkar har jag inte fattat vad det har varit (trott att det varit alger...) och fått bort skiten över längre tid genom att tålamodigt "sköta" karet som jag brukar, altså; helt tillsatsfritt - inga medel what so ever i vattnet, inte böka runt, flytta inredning o.s.v. - låta karet vara ifred.

    Jag ser inte cyano som en sjukdom, utan som ett naturligt skeende i akvariets cykel. Det har för min del uppstått hyfsat tidigt i karets "liv" - just när det är godartade parametrar för cyano, vilken jag har fått för mig är en primitiv, men starkt livsduglig organism, som tar kommandot tidigt i cykeln och inte gärna släpper taget förrän man låter karet få en balans så att andra mer "goda" alger och organismer kan ta över processerna i karet och på det viset inte ge cyano några större livsbetingelser.

    Jag säger det igen; All Respekt till de akvarister som kan kemin och biologin så bra att de kan labba med olika preparat och själva skapa och upprätthålla förutsättningar där cyano inte ingår.

    Nu blev det ju inte så för din del, Olof, att cyanon kom tillbaka - men man hör väldigt ofta folk beskriva hur man "nukat" cyano - snabbt och effektivt - bara för att få tillbaka skiten efter några veckor, och ibland snabbare än så.
    Jag säger inte på något vis att den metod jag kör på är rätt eller allenarådande - det funkar för mig, och jag har sällan vare sig cyano eller sjukdomar i mina kar. Jag ser akvarium som små mini-världar, biotoper eller vad man nu skall kalla det..? Jag tycker också det är så himla tillfredställande när ett kar glider över i den där lugna, cyklade fasen då allt andas frid - och det enda sätt jag är kapabel att ordna detta är att låta karet, i stort sett själv, sköta om den processen.

    Men jag dissar inte på något sätt att använda olika preparat för att få bukt med vissa processer i karet - det är helt enkelt inte den väg jag går. Så, boys and girls - testa Olofs tips, de kan funka alldeles förträffligt i just era kar!

    Kul att ni är med och gaggar lite!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 March 2014, 18:47.

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Ja jag håller med Mats fullständigt! Fantastiskt kul att någon orkar prova den rätta vägen, andra (inklusive mig själv vill ju ha bort skiten så fort som möjligt. Däremot skulle jag aldrig köra i någon form av medel/kemikalie för att få bort det, du får ju bort cyanon men du får inte bort orsaken till den genom kemikalier och därmed kommer det oftast tillbaka. Vill man snabbt bli av med cyano så mörklägger jag ordentligt i 3 dygn och vips är cyanon borta. Det bevisar delvis att det du gjort Mats är rätt väg att gå.

      //Andreas

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Ja jag håller med Mats fullständigt! Fantastiskt kul att någon orkar prova den rätta vägen, andra (inklusive mig själv vill ju ha bort skiten så fort som möjligt. Däremot skulle jag aldrig köra i någon form av medel/kemikalie för att få bort det, du får ju bort cyanon men du får inte bort orsaken till den genom kemikalier och därmed kommer det oftast tillbaka. Vill man snabbt bli av med cyano så mörklägger jag ordentligt i 3 dygn och vips är cyanon borta. Det bevisar delvis att det du gjort Mats är rätt väg att gå. //Andreas
        Intuitivt är jag likadan - jag har också velat ha bort skiten fort som fan, men så får man lägga i handbromsen och liksom gå; Wooo, wooo - ptrooo... easy boy, easy now - there you go!
        Jag har mörklagt vid något tillfälle också - och det fungerar väldigt fint, speciellt om man tar det piano precis efter mörkläggningen och tillåter andra processer, än den cyanovänliga, att ta överhanden - och inte blåser på med fullt ljus... och kemikalier...

        Ja, Andreas, om jag går rätt väg - eller delvis rätt väg, kan vi inte riktigt veta - men det funkar, trots allt!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jahapp, det är väl dags för en liten uppdatering och lägesrapport, eller hur?
          Nu börjar grundreglingen ta form, men det är en bra bit kvar, alltså många fler bitar i regelkonstruktionen som återstår.
          Man kan dock skönja bottenkonturerna på det blivande karet vars innermått kommer att bli 200 x 150 x 100 cm.
          Regelverket består av ett så kallat Nivell-system, där det alltså sitter fötter som dels fördelar vikt och dels gör det lättare att ställa karet helt i "vatten".
          Det sitter 54 "fötter" i denna konstruktion.

          Här är några bilder:
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 March 2014, 20:37.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            vad har jag missat nu???! Jättekar?

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Jesus Kristus!
              Kan tänka att det bränner till lite i magtrakten när du sneglar på det! Det blir ju helt sinnessjukt stort...

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                Mats om du inte redan sett denna tråden så kan du säkert få lite inspiration och ideer till bygget. en kille som byggt exakt likadant fast typ 5000L

                http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Om jag inte fått mycket om bakfoten tror jag Hannesc missat lite bakåt i tråden. Men det är begripligt då denna tråd kan accelerera från 0 till 100 inlägg på några timmar.

                  När det gäller reglarna och de "fötter" som syns nu så blir det mycket mer gripbart hur karet blir i storlek. Hur stort i kilo räknat blir trycket på varje "fot"?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av hannesc
                    Mats om du inte redan sett denna tråden så kan du säkert få lite inspiration och ideer till bygget. en kille som byggt exakt likadant fast typ 5000L

                    http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    Japp, Hannes, du har nog missat ett antal sidor bak i tråden - men det gör inget, jag uppdaterar dig här och nu istället. Tråden du länkar till har jag följt väldigt noga, och även varit i kontakt med TS. Det är precis samma system och byggkonstruktion han har valt att bygga efter, som jag gör nu. Karet blir "bara" på 3 000-liter. Innermått: 200 x 150 x 100 cm.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 March 2014, 21:38.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Jesus Kristus!
                      Kan tänka att det bränner till lite i magtrakten när du sneglar på det! Det blir ju helt sinnessjukt stort...
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Om jag inte fått mycket om bakfoten tror jag Hannesc missat lite bakåt i tråden. Men det är begripligt då denna tråd kan accelerera från 0 till 100 inlägg på några timmar.

                      När det gäller reglarna och de "fötter" som syns nu så blir det mycket mer gripbart hur karet blir i storlek. Hur stort i kilo räknat blir trycket på varje "fot"?
                      Ja, det blir jädrans stort, men det känns ändå inte så farligt... Jag tror man fattar det när det skall börja inredas. Trycket på varje fot kommer jag inte ihåg just nu, men jag skall kolla upp det. Det är mindre kilotryck än man tror.

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        Gissar utan att ha räknat, höftar .. betydligt mindre tryck på varje fot än de flesta stora burkar på aluställning eller de flesta inredningar med akvarier på aluställning i alla sveriges butiker :-)

                        Näe..förresten vad kan det bli 100 kg per fot, knappt?
                        Senast redigerad av Hemi; 18 March 2014, 21:52.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Jojo, men jag talar om känslan! Inte hur det faktiskt är!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tycker det är så himla kul när folk i forumet som Mats i denna tråd går utanför ramarna som många av oss vanliga akvarister ställer upp. vare sig det gäller Hannesc långa kar med spotar, nano i kaffebryggare, Mats innanhav i gästrummet eller annat som bygger på egna idéer som man fullföljer hela vägen. Själv är jag för feg för liknande experiment men snyltar mer än gärna på folk som får det att verka fullkomligt naturligt att bara köra på mot sin dröm. Mer sånt, så att man som fegis får lite fart och fläkt i sin fantasi!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Om jag inte fått mycket om bakfoten tror jag Hannesc missat lite bakåt i tråden. Men det är begripligt då denna tråd kan accelerera från 0 till 100 inlägg på några timmar.

                              När det gäller reglarna och de "fötter" som syns nu så blir det mycket mer gripbart hur karet blir i storlek. Hur stort i kilo räknat blir trycket på varje "fot"?
                              ja jag hänger inte alls med i den här tråden tyvärr. tittar in då o då. men det är ju ni i Eliten som hänger här så jag känner mig lite "liten" här

                              o har inte samma tid längre som för att hänga här på zoopet o då missar man en hel del spännande saker tyvärr.

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japp, Hannes, du har nog missat ett antal sidor bak i tråden - men det gör inget, jag uppdaterar dig här och nu istället. Tråden du länkar till har jag följt väldigt noga, och även varit i kontakt med TS. Det är precis samma system och byggkonstruktion han har valt att bygga efter, som jag gör nu. Karet blir "bara" på 3 000-liter. Innermått: 200 x 150 x 100 cm.

                              ah! anade nästan att du hade sett detta då det verkar bli väldigt likt

                              3000L är ju inte så "bara" precis. fasen sånt där drömmer ju en annan om med. håller på att kolla på hus nu jag o sambon o det enda ( okej inte det enda, men nästan) jag kollar efter är var jag kan ha akvariumen samt bygga mitt dröm-rum. ett mini-Universeum i typ ett rum i källaren. ett helt rum som ett palundarium ungefär

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Hemi
                                Gissar utan att ha räknat, höftar .. betydligt mindre tryck på varje fot än de flesta stora burkar på aluställning eller de flesta inredningar med akvarier på aluställning i alla sveriges butiker :-)

                                Näe..förresten vad kan det bli 100 kg per fot, knappt?
                                Jag fick siffran uträknad, men har glömt det nu. Det är mindre än 100 kg per fot iallafall - tror det var något runt 30-40 kg bara. Men jag skall kolla och ge besked om rätt antal kilo.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 March 2014, 23:41.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...