Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tänker lite på en sak som Kjell tog upp när jag var där på ett synnerligen trevligt besök. Detta med att värma vattnet. Hur tänker du lösa det hela? Bottenvärme med slingor? Ett batteri "vanliga" doppvärmare? Eller någon form av genomströmningsvärmare på¨utsidan?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tänker lite på en sak som Kjell tog upp när jag var där på ett synnerligen trevligt besök. Detta med att värma vattnet. Hur tänker du lösa det hela? Bottenvärme med slingor? Ett batteri "vanliga" doppvärmare? Eller någon form av genomströmningsvärmare på¨utsidan?
      Karet kommer att isoleras i regelverket. Det blir några stöddiga doppvärmare som får sköta värmen... (som i ett senare skede skall upp i runda slängar 29-30°C ).

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Karet kommer att isoleras i regelverket. Det blir några stöddiga doppvärmare som får sköta värmen... (som i ett senare skede skall upp i runda slängar 29-30°C ).
        Aha.. Såå varmt... Då vet jag vad som skall gå i det karet
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Varför inte slinga?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Aha.. Såå varmt... Då vet jag vad som skall gå i det karet
            Ja vilken badkruka Mats är... måste ha 29-30-grader
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Aha.. Såå varmt... Då vet jag vad som skall gå i det karet
              Japp, men det där är det inte bråttom med alls - kan vänta ett bra tag!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Varför inte slinga?
                Har inte riktigt funderat på det... Nu får det bli några doppvärmare.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ja vilken badkruka Mats är... måste ha 29-30-grader
                  Haha!
                  Ja, gärna +29-30°C året om... i luften!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Har inte riktigt funderat på det... Nu får det bli några doppvärmare.
                    OK, ja det kanske borde vara färdigfunderat snart i så fall... Jag har ju verkligen ingen aning, men fick en känsla av att det kanske vore billigare i drift om du vill ha så pass varmt..

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      OK, ja det kanske borde vara färdigfunderat snart i så fall... Jag har ju verkligen ingen aning, men fick en känsla av att det kanske vore billigare i drift om du vill ha så pass varmt..
                      Ja... det är ju ett mycket större kar än vad man är van vid, men jag tror inte det blir några större problem - jag fick ju upp 960-karet i 30°C med en doppvärmare. Sedan skall alltså det nya karet isoleras i regelverket, så får man bara igång temperaturen så stannar den nog där hyfsat bra. Det får lösa sig, helt enkelt.

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        Tror att det kan bli värmeeffektivt med en träburk dessutom ytterliggare isolerad mellan reglarna. Viktigt är nog med att inte har stor avdunstning vilken är given främst vid hög temperatur. Någon form av korrugerad plast var tydligen påtänkt som "täckglas" ?

                        Lite synd vore ju att sätta på långfillingarna men glömma mössan ;-)

                        Annars är det ju varmt i vattnet söderut utanför Halland och Falkenberg p.g.a grundplatån utanför kusten ...ofta 22-24 grader mätt som mest de sista åren 27,5 . Badar ofta där..Fast inte denna helg... ;-)
                        Senast redigerad av Hemi; 19 March 2014, 21:31.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Apropå det där med mössa så görs det ju isolerade genomskinliga tak till altaner som är fyllda med luft. Skulle detta inte kunna fungera som ett isolerande täckglas?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Fördelen i sammanhanget är ju då att en mössa förefaller vara ett tämligen oförargligt plagg att komplettera med ute i snödrivorna, i jämförelse med långfillingar som man råkat glömma att kränga på sig innan man gav sig ut!
                            Johnny kan säkert förklara det där mer ingående med tanke på var han för stunden råkar befinna sig!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Hemi
                              Tror att det kan bli värmeeffektivt med en träburk dessutom ytterliggare isolerad mellan reglarna. Viktigt är nog med att inte har stor avdunstning vilken är given främst vid hög temperatur. Någon form av korrugerad plast var tydligen påtänkt som "täckglas" ?

                              Lite synd vore ju att sätta på långfillingarna men glömma mössan ;-)
                              Annars är det ju varmt i vattnet söderut utanför Halland och Falkenberg p.g.a grundplatån utanför kusten ...ofta 22-24 grader mätt som mest de sista åren 27,5 . Badar ofta där..Fast inte denna helg... ;-)
                              Japp, någon typ av kaorrugerad, helt transparant plexi - eller vad det nu kan vara? sådant man ser på vissa altantak. Såg en kille på YT med ett helt sinnesrubbat stort kar som hade löst täckglasfrågan på det sättet! Kan vara värt att testa iallafall.
                              Öppet kar är nog inte att tänka på med tanke på avdunstningen.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Apropå det där med mössa så görs det ju isolerade genomskinliga tak till altaner som är fyllda med luft. Skulle detta inte kunna fungera som ett isolerande täckglas?
                                Ja, eller alternativt något i den stilen - bra där Johnny!
                                Vad som är bra med korrugerat är att det avdunstande vattnet fint och käckt rinner tillbaka via "dalarna" ner i karet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...