Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Sajica är ett utmärkt val tycker jag, gillar deras vackra blå ögon .

    //Inger
    Ursprungligen postat av Inger H
    Det är nåt skumt med våra avatarer Mats, din bild kom upp fast det är mitt inlägg .

    //Inger
    Ja, avatarerna hänger upp sig ibland, jag har sett det vid några tillfällen också. Det är antagligen småbuggar med det nya forumet som "spökar".

    Sajica är en ciklid man liksom glömmer bort mellan varven, men jag tycker dom är fantastiskt fina - lekdräkten är ju häpnadsväckande.
    De sajicor jag har haft genom åren har varit ganska timida och lätthållna i hyfsat stora kar. Det blir givetvis bråk mellan artfränder, men jag upplever dom som fredliga. Som sagt, man skulle ju kunna ha ett par gåendes.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Här står en snubbe framför det karet, man ser bara en bit men snubben vill inte flytta sig ur bild
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Här står en snubbe framför det karet, man ser bara en bit men snubben vill inte flytta sig ur bild
        https://www.google.se/search?q=panta...orpULix-HHM%3A
        Ja, jävlar - där är karet faktiskt! Då ser du hur mina funderingar gått.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ålrajt...
          Jag och Johnny snackade lite i ett tidigare inlägg om det här med att gavlarna gärna bildar ett trubbigt avslut i inredningen - speciellt när man betraktar karet rakt framifrån.
          Vi diskuterade att placering av växter kan vara ett fint knep att liksom trolla bort detta.
          Så, här är några studiebilder på hur jag har fixat vänstergaveln med en javaplanta. För att förlänga grönskan en bit satte jag även en javaplanta lite längre bak i karet så att det inte enbart blir en grön klick vid vänstergavelns glas.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0887.jpg
Visningar: 163
Storlek: 178,8 KB
ID: 2349753

          Högersidans gavel har jag inte åtgärdat ännu, men man kan tydligt se att gavelglaset behöver "fintas" bort. Jag tänker mig ett parti med Jättevalisneria här, som får stå intill glaset och sedan slingra sig både bakom och framför den grova stammen i hörnet.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0888.jpg
Visningar: 238
Storlek: 165,9 KB
ID: 2349754

          Mot själva bakgrunden, alltså längst in i karet, skall jag montera Monoselenium tenetium - "sötvattenstång" - för att skapa en grön fond. Jag får labba lite med placeringen av denna, alltså om jag skall utgå från en enda punkt, eller sprida ut det på fler ställen. Det återstår att se vad som blir bäst och ger ett "naturligt" flow.
          Jahapp, så går funderingarna just nu...
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0889.jpg
Visningar: 184
Storlek: 140,5 KB
ID: 2349755

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Helt lysande inlägg och förklaring och metod
            Sen har du en "centerpiece" som fångar med blicken först och blicken vill fastna vid och detta gör ju samtidigt att man förvillas lite, du har även gjort "tricket" med att sätta denna inte kloss mot bakgrunden utan lite ut och det gör att du får ett annan känsla för djupet, jag gör så ofta för att känslan skall bli djupare än mina 45 cm som jag har att bolla med.eller grenar som sträcker sig från bak till front.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Helt lysande inlägg och förklaring och metod
              Sen har du en "centerpiece" som fångar med blicken först och blicken vill fastna vid och detta gör ju samtidigt att man förvillas lite, du har även gjort "tricket" med att sätta denna inte kloss mot bakgrunden utan lite ut och det gör att du får ett annan känsla för djupet, jag gör så ofta för att känslan skall bli djupare än mina 45 cm som jag har att bolla med.eller grenar som sträcker sig från bak till front.
              Ja, du vet, jag sjunger för kören på några få medlemmar.
              Gött som bara den att du är med på "metoden" - och du kan ju denna utan och innan!
              Det handlar, precis som du säger, om att placera stuffet i "ett rum" och inte utmed kanterna. Skall man ha ett "centerpiece" kan man med fördel tänka i centrum även djupledes. Grenar från baksidan och snett ner framåt är också en mycket bra lösning som ger ett fint djup, dock inte så ofta på bild.

              Jag tror det kan bli riktigt intressant med sötvattenstången då jag, mer eller mindre, kommer att placera den helt utan blickfång - tvärt emot vad som är brukligt.
              Jag vill ha denna som en fond bakom allt grenverk, så man inte ser vad gränsen för de bakre regionerna befinner sig.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Otroligt kul att höra, Pia!
                Vet inte om du minns det specifika tillfället, men det var i den där affären i Tyskland där vi köpte balar med Catappablad.
                Där fanns ett ganska högt kar med Altum, och en väldigt speciell inredning.
                Du och jag stod en ganska lång stund framför detta kar och liksom förundrades över hur enkel inredningen - med endast lodräta trädstammar - var, och hur effektivt detta skapade en fantastisk skogskänsla.
                För att kunna hantera fiskarna hade de endast satt ner två-tre lodräta stammar, fastskruvade i en tjock plexiglasskiva som dessutom tjänstgjorde som täckglas.
                Bottenregionen var friställd och saknade helt inredning förutom sand och massor av nötskal, Catappablad och annat organiskt material.
                Vi snackade om att man skulle vilja efterlikna detta kar men maximera skogskänslan genom att möta upp med inredning runt de lodräta trädstammarna som strävade uppåt och liksom ”föll” runtomkring. Detta för att få en mer autentisk, översvämmad skogsmiljö.
                Det är det tyska karet som har stått för mycket inspiration när jag satte inredningen till 540-burken.

                Det skall bli oerhört spännande att få höra vad du tycker om karet när du ser det i verkligheten - för det kan jag lova dig, är något annat än vad som syns på bilder och filmer.

                Att sätta in 50 stycken Aplocheilichthys Normani var en riktig hit, och jag fyller antagligen på med 50 stycken till.
                Jag kommer att trycka till med ungefär 100 stycken Kolglödstetror också.

                Nästa steg blir att försöka få tag på Monoselenium tenetium (tror jag den heter) och sätta utmed bakgrunden, och på så sätt skapa en lummig bakre fond.

                Senare så skall ett bra gäng corys i baljan också. Jag är grymt sugen på den där svarta Venezuela-varianten.

                Kan bli bra, det här.
                Får en inre bild av det kar du beskriver och det ser häftigt ut i min fantasi i varje fall
                När det gäller Monosolenium teenrum så är det en art jag aldrig ägt över huvud taget. Har du haft den själv någon gång. Verkar riktigt lättskött när jag läser om den. Eftersom den verkar hänga med till 28 kan man kanske ha den med diskusarna. Vad tror du?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Ja, du vet, jag sjunger för kören på några få medlemmar.
                  Jag är en av dem som är med och suktar, du fullföljer ett sådant där projekt som jag har lurat på i många år, men aldrig kommit till skott med.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ålrajt...
                    Jag och Johnny snackade lite i ett tidigare inlägg om det här med att gavlarna gärna bildar ett trubbigt avslut i inredningen - speciellt när man betraktar karet rakt framifrån.
                    Vi diskuterade att placering av växter kan vara ett fint knep att liksom trolla bort detta.
                    Så, här är några studiebilder på hur jag har fixat vänstergaveln med en javaplanta. För att förlänga grönskan en bit satte jag även en javaplanta lite längre bak i karet så att det inte enbart blir en grön klick vid vänstergavelns glas.
                    [ATTACH=CONFIG]n2349753[/ATTACH]

                    Högersidans gavel har jag inte åtgärdat ännu, men man kan tydligt se att gavelglaset behöver "fintas" bort. Jag tänker mig ett parti med Jättevalisneria här, som får stå intill glaset och sedan slingra sig både bakom och framför den grova stammen i hörnet.
                    [ATTACH=CONFIG]n2349754[/ATTACH]

                    Mot själva bakgrunden, alltså längst in i karet, skall jag montera Monoselenium tenetium - "sötvattenstång" - för att skapa en grön fond. Jag får labba lite med placeringen av denna, alltså om jag skall utgå från en enda punkt, eller sprida ut det på fler ställen. Det återstår att se vad som blir bäst och ger ett "naturligt" flow.
                    Jahapp, så går funderingarna just nu...
                    [ATTACH=CONFIG]n2349755[/ATTACH]
                    Låter riktigt bra Mats. Gillar verkligen när du resonerar dig fram till hur du tänker. Blir rejält taggad och inser varför mina lidos känns så stora

                    Filmen har du ju sett förut. Så den är inte ny och speglingarna syns inte på filmen men irl så syns det hur bra som helst. Det är kul att fatta nåt man gjort men inte förstått tidigare om du är med mig, bro?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Får en inre bild av det kar du beskriver och det ser häftigt ut i min fantasi i varje fall
                      När det gäller Monosolenium teenrum så är det en art jag aldrig ägt över huvud taget. Har du haft den själv någon gång. Verkar riktigt lättskött när jag läser om den. Eftersom den verkar hänga med till 28 kan man kanske ha den med diskusarna. Vad tror du?
                      Japp, jag har haft den förr. Förbannat synd att alla bilder man laddat upp på forumet är borta. Jag hade ett par redigt bra bilder på ett räk-kar med tången.
                      Men jag hittade dessa gamla bilder på nya datorn (skall se om jag hitta de rätta bilderna i de gamla datorerna).
                      Skitlätta att ha i karet. Du vet ju vilken värdelös växtakvarist jag är, så om jag kan ha denna sötvattenstång, då kan Mårten Gås fixa det!
                      På de här bilderna är tången ny och sträcker sig. Den blir mer bredbladig och sprider sig i snygga skift när den fått stå ett tag.
                      Klart du kan ha den i Discuskaret - släng i bara!


                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0004.JPG
Visningar: 155
Storlek: 288,1 KB
ID: 2349771

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0423.JPG
Visningar: 136
Storlek: 323,7 KB
ID: 2349772

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1187.JPG
Visningar: 156
Storlek: 204,0 KB
ID: 2349773

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1203.JPG
Visningar: 153
Storlek: 220,4 KB
ID: 2349774

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368

                        Jag är en av dem som är med och suktar, du fullföljer ett sådant där projekt som jag har lurat på i många år, men aldrig kommit till skott med.
                        Ja, jag ser att du är inne i tråden titt som tätt, Maths!
                        Alltid lika trevligt när du kikar in!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Låter riktigt bra Mats. Gillar verkligen när du resonerar dig fram till hur du tänker. Blir rejält taggad och inser varför mina lidos känns så stora

                          Filmen har du ju sett förut. Så den är inte ny och speglingarna syns inte på filmen men irl så syns det hur bra som helst. Det är kul att fatta nåt man gjort men inte förstått tidigare om du är med mig, bro?
                          Grymt fin film, Johnny! Lidot ser enormt ut!
                          Jag är helt med dig, Bro!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 January 2016, 18:29.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Jag lovade ju att visa en bild på min "algmatta" som jag har på en rot vårdar den ömt 😜
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Jag lovade ju att visa en bild på min "algmatta" som jag har på en rot vårdar den ömt 😜
                              A sight for sore eyes!
                              Så jädrans fint. Så skall det se ut!
                              Jag hoppas, hoppas, hoppas att jag kan få en sådan rejäl tofsalg-beklädnad på mina pinnar vad det lider.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Låter riktigt bra Mats. Gillar verkligen när du resonerar dig fram till hur du tänker. Blir rejält taggad och inser varför mina lidos känns så stora

                                Filmen har du ju sett förut. Så den är inte ny och speglingarna syns inte på filmen men irl så syns det hur bra som helst. Det är kul att fatta nåt man gjort men inte förstått tidigare om du är med mig, bro?
                                Snyggt!😃👍
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...