Akvarie rum 310l + 375l ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strikah
    • November 2009
    • 158

    #46
    Äntligen färdigt !! eller ja, färdig byggt iallafall.. nu ska de inredas också

    Klicka på bilden för större version

Namn: bygge-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 439,1 KB
ID: 2116814

    Klicka på bilden för större version

Namn: bygge-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 518,8 KB
ID: 2116815

    Klicka på bilden för större version

Namn: bygge-3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 339,8 KB
ID: 2116816

    Klicka på bilden för större version

Namn: bygge-4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 509,2 KB
ID: 2116817
    45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #47
      Owaow!!!
      Ser riktigt mysigt ut Varför får man en bastu känsla över det hela?
      Tycker svart bakgrund lär bli super coolt i det andra karet, att ha båda så likt varandra, finns fler som gjort så.

      Har du planer på att inreda karen i samma stuk, eller blir det dag och natt i båda karen?

      Gillade din bild på ditt 54L kar. Som du säger blir ett mkt större djup än vad det egentligen är, Kanske så du får om du har svart bakgrund istället för slimline i ett av dina stora kar
      Blir det färg på väggarna?

      Vad avr det för sorts av filter du skulle använda till båda karen??
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #48
        Detta projektet gillar jag verkligen! Snyggt jobbat, men jag tycker du skall vitlackera panelerna, nu är det rätt mycket bastukänsla över panelerna tycker jag

        Måste också insistera på att du sänker ner armaturerna i alla fall 50% du kommer fortfarande ha gott om plats att mekka i karet men du kommer få myyycket mer ljus, jag kör själv med 2x38w rör över ett 300L kar och det är fullt tillräckligt. Känns som att du slösar offrar väldigt mycket ljus faktiskt

        -Jonas
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Strikah
          • November 2009
          • 158

          #49
          Ursprungligen postat av Nubi
          Owaow!!!
          Ser riktigt mysigt ut Varför får man en bastu känsla över det hela?
          Tycker svart bakgrund lär bli super coolt i det andra karet, att ha båda så likt varandra, finns fler som gjort så.

          Har du planer på att inreda karen i samma stuk, eller blir det dag och natt i båda karen?

          Gillade din bild på ditt 54L kar. Som du säger blir ett mkt större djup än vad det egentligen är, Kanske så du får om du har svart bakgrund istället för slimline i ett av dina stora kar
          Blir det färg på väggarna?

          Vad avr det för sorts av filter du skulle använda till båda karen??
          Det blir växt akvarium i 310:an och i 375:an blir det mer sten landskap då det ska i ciklider, känns juh inte så stor mening med massa växter där i om dom ändå bara äter upp dom

          Nån gång i framtiden blir det nog färg på väggarna eller andra tapeter, men nu ligger prioriteten på akvariena.

          Blir ett Fluval 305 i 310l och fluval 405 i 375l.
          45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

          Kommentar

          • Strikah
            • November 2009
            • 158

            #50
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Detta projektet gillar jag verkligen! Snyggt jobbat, men jag tycker du skall vitlackera panelerna, nu är det rätt mycket bastukänsla över panelerna tycker jag

            Måste också insistera på att du sänker ner armaturerna i alla fall 50% du kommer fortfarande ha gott om plats att mekka i karet men du kommer få myyycket mer ljus, jag kör själv med 2x38w rör över ett 300L kar och det är fullt tillräckligt. Känns som att du slösar offrar väldigt mycket ljus faktiskt

            -Jonas
            Skulle alldrig få för mig att vitlacka dom möjligen lacka med färglös lack eller mörk betsa dom.

            Räcker det inte som dom sitter med 152 watt per akvarie får jag väll sänka ner dom. Dom har upphängning för det på ovansidan.
            45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #51
              Aaavundsjuk på akvarierum!
              Den nästan fräckaste biten måste jag ju säga är att man ser in i gaveln från dörröppningen.
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #52
                snart kommer du vilja ha fler akvarium... ovanpå varandra... :-)
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #53
                  Armaturerna kan du ju alltid hänga upp med någon simpel form av block och talja eller typ persienner. Enkelt att hissa upp vid behov
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • Strikah
                    • November 2009
                    • 158

                    #54
                    Har redan börjat fundera på nästa projekt. Det blir ett 540 eller 720 liters i källarn med svensk fisk och eventuellt kräftor i
                    45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                    Kommentar

                    • Strikah
                      • November 2009
                      • 158

                      #55
                      Ursprungligen postat av danne0301
                      Armaturerna kan du ju alltid hänga upp med någon simpel form av block och talja eller typ persienner. Enkelt att hissa upp vid behov
                      ingen dum ide det .
                      45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                      Kommentar

                      • tomtebolycka
                        • November 2009
                        • 59

                        #56
                        Toppenkul projekt!

                        Blir dock helt paralyserad när jag läser om ram + frigolit + 310 liter. Behöver man verkligen inget skivmaterial under? Vi har själva byggt en akvariemöblel precis och har tre ramar, kortlingar mellan och på tvären och vinkeljärn och hela faderullan och sedan mdf-board ovanpå ramen. Därpå står karet.

                        Ett kar på 310 liter väger ju fyllt 310kg plus en bit för glas, grus, stenar mm.

                        Jag är helt och hållet nybörjare så detta är ingen rättelse eller påhopp. Jag var bara tvungen att skriva och höra. Fixar bottenglaset all den vikten utan understöd?

                        Kommentar

                        • Strikah
                          • November 2009
                          • 158

                          #57
                          all vikten ligger ju på alu ramen eftersom den är utanpå glaset. Alu bänkar du köper i handeln är gjorda på fyrkantsrör 3 - 4 cm i diameter och akvariet kan stå direkt på dom utan nått imellan. Så mina 75mm balkar och frigolit är lite av "overkill".
                          När du räknar vikten kan du inte räkna med 310 liter vatten, får räkna bort de utrymme inredningen tar.
                          45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #58
                            Det blev riktigt snyggt men jag tror nog du skulle lägga lite bets på panelen va? mahogny hade jag kört på
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            • Strikah
                              • November 2009
                              • 158

                              #59
                              Ursprungligen postat av bong
                              Det blev riktigt snyggt men jag tror nog du skulle lägga lite bets på panelen va? mahogny hade jag kört på
                              inte helt omöjligt att det blir lite bets på det framöver
                              45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                #60
                                Ja, om du inte vill vitlacka dem kan du väl mörka ner det lite istället med en trevlig bets?:P Var väl mest känslan av bastupanel jag var lite skeptisk emot, egentligen en vacker träfärg som du har det nu.
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...