400L – Första stora karet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    400L – Första stora karet!

    Nu är det äntligen pågång!

    Detta är tänkt som en projektlogg för er att läsa och för mig att titta tillbaka på så ignorera all fakta ni inte finner intressant. Och klaga inte på min radindelning.

    Jag har väl egentligen gått runt och varit sugen på att skaffa mig ett större kar har dock knappt vågat presentera idén för min sambo tidigare men nu fick jag tummen ur och jag fick ett oväntat positivt gensvar!

    Med vind i seglen började jag leta runt på alla ställen jag kunde tänka mig för att försöka hitta ett lämpligt kar. Började leta efter ett kar i 250-300 liters storleksordning och förutsatte nästan att det skulle bli ett med aluminium-ram då budgeten för detta projektet är väldigt strikt (aka. Utmanande).
    Mailade ett på ett par olika kar men hittade ingenting intressant, då plötsligt fick jag för mig att ringa på en annons som hade legat ute på blocket i en och en halv månad, karet var på 400L och kostade 2000, det var väl en chansning jag inte trodde skulle gå hem men jag fick tag i säljaren och det visade sig att karet fanns kvar!

    Imorse ringde jag säljaren igen om bestämde tid för upphämtning av karet, jag själv bor lite utanför Borås och säljaren bodde utanför Vänersborg så det blev en mysig liten biltur med tjejen på omkring 20mil tur och retur.
    Väl framme hos säljaren kom jag in i huset och insåg snabbt att det var väl värt att åka hela vägen hit för att köpa ett kar. Istället för aluminium-ram blev det helglas, istället för 250L blev det 400L, istället för att behöva komplettera med massa dyr belysning blev det en ”gratis” 4x54W aluminum ramp! Att karet bara var 5-6 månader gammalt och belysningen var lika ”gammal” gjorde verkligen inte saken värre.

    Det blev inget knussel utan ett självklart köp, råkade fråga om han ville bli av med lite körsbärsräkor i samma veva så det följde med en påse med ett tiotal av dessa på köpet


    Det som följde med:

    Helglasakvarium 120x60x55 (396L) 10mm tjockt glas, 6mån
    Aluminium T5 ramp 4x54w med 10k rör, 6mån
    Aluminium ställning, 6mån
    300W Doppvärmare, ny
    700L/h Innerfilter, nytt
    Måttbeställda täckglas

    Konstad: 2000:-

    Planerna för detta kar kommer jag dra i ett separat inlägg tillsammans med setupen jag planerar.


    Allt gick in i bilen, tur att man har en bil med gott om lastutrymme
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0152.JPG
Visningar: 1
Storlek: 156,1 KB
ID: 2179355

    Karet inburet i garaget för en första lätt rengöring
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0164.JPG
Visningar: 1
Storlek: 156,4 KB
ID: 2179356

    Stagen som följde med, ser inte så roliga ut i plast, funderar på en lösning i metall likt den jag såg att Sigge på PS hade i sitt kar
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0165.JPG
Visningar: 1
Storlek: 128,6 KB
ID: 2179357

    Börjat fylla karet, känner hur nervositeten stiger i takt med vattennivån
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0167.JPG
Visningar: 1
Storlek: 156,6 KB
ID: 2179358

    Och nu känns det riktigt underbart att se allt detta vatten och inget läckage ännu!
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0171.JPG
Visningar: 1
Storlek: 144,1 KB
ID: 2179359

    Lysrörsrampen (inte tvättad)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0175.JPG
Visningar: 1
Storlek: 110,5 KB
ID: 2179362
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0176.JPG
Visningar: 1
Storlek: 103,9 KB
ID: 2179363

    Pump och doppvärmare
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0174.JPG
Visningar: 1
Storlek: 146,8 KB
ID: 2179361

    De små räkorna jag fick med på köpet
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0173.JPG
Visningar: 1
Storlek: 98,6 KB
ID: 2179360

    Ett STORT tack till Sigge, Wickberg och Roolo på PS för ett rejält skjut frammåt vad gäller växterna i detta blivande växtkar!
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0177.JPG
Visningar: 1
Storlek: 171,6 KB
ID: 2179364
    Senast redigerad av Sultanen; 13 September 2009, 22:01.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Anmäler min prenumeration på tråden
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Ursprungligen postat av c90368
      Anmäler min prenumeration på tråden
      Hoppas du inte skall bli missnöjd, tänker skynda långsamt med starten av karet så det är nog inte i drift förän om 2-3 dagar, måste bla. skaffa mig sand och klä möbeln på ett passande sätt. Samt ordna belysningen.

      Kommer som sagt att dra igenom lite planer för setupen och lite sådant i ett kommande inlägg
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av Sultanen
        Hoppas du inte skall bli missnöjd, tänker skynda långsamt med starten av karet så det är nog inte i drift förän om 2-3 dagar, måste bla. skaffa mig sand och klä möbeln på ett passande sätt. Samt ordna belysningen.

        Kommer som sagt att dra igenom lite planer för setupen och lite sådant i ett kommande inlägg
        Hoppas att du skyndar långsamt, misstänker att många blivit besvikna när de inte tänkt igenom allt innan de startar. Skall bli kul att följa tråden.
        Det är alltid roligt att se växtkar inredas.
        Tror säkert att det kommer att bli lyckat
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Tanken med detta projektet är att få ett "hightech växtakvarium" och detta till en så liten kostnad som möjligt då jag påbörjade mina högskolestudier för ett par veckor sedan och ekonomin stamar åt lite.

          Funderingar kring setupen:

          En första tanke jag fick när jag stod och vattenfyllde karet var att belysningen nog inte kommer nå alla växter så bra som jag hoppats, det följde med en ramp på ungefär 200w till karet vilket ger ca 0,5W/l (om man nu vill räkna på sånt), så ljusmängden i sig är nog inte ett problem, oroar mig snarare för att rampen är så illa smal att om jag vill ha bra ljus över de ofta väldigt ljuskrävande förgrundsväxterna så kommer jag få för lite ljus till resterande karet pga djupet i det... Kan vara ogrundat men vad tror ni?
          Jag har 2st 70W MH armaturer som sitter över 112l växtkaret jag lägger ner i dagarna, dessa skulle kunna få hänga över detta karet istället, elräkningen kommer gnälla lite men växter vill ju ha ljus så varför inte?

          Som ni såg så är ställningen av det tråkiga slaget, med andra ord; ingen möbel, funderar på om jag inte kan ta och ordna ett trä "skal" till den med dörrar för att dölja teknik och dylikt.

          Filtreringen i karet kommer troligtvis en eller två Tetratec 1700 att sköta, har dessa för filtrering i två 100l kar som skall läggas ner i samband med att detta karet kommer i drift. Fördelen med detta är att nitrifikationen redan är igång

          Co2 och PMDD kommer självklart att köras, dock har jag ingen PH-Controller så där kan det komman en framtida oönskad utgift om man inte kommer över en begagnad till bra pris förstås.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Jag är ju inte på något sätt en växtnörd som kan allt om växter i akvarium, utan är nöjd när det växer och är grönt.

            Så någon större kundskap kan jag inte förmedla. Men något jag har goda erfarenheter av och som jag blev ännu mer övertygad om att det är rätt tänkt efter Amano artikeln som Kjell skickade upp nyligen, är att inte fuska med botten i ett nystartat akvarium.

            Jag har flera gånger använt bottengödning vid start och upplever det som mycket bra.

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              ja, det där grämer jag mig över faktiskt, vet inte om jag skall köra med bara sand eller med någon gödning, nackdelen med det är väl att man iprincip behöver riva upp akvariet efter en tid för att tillsätta mer eller hur fungerar det? Någon får gärna förklara detta för mig, har alltid haft inställningen att botten skall bestå av en typ av grus/sand för att man skall slippa oroa sig för att man blandar upp allt, när man exempelvis flyttar på en väl rotad växt eller liknande.

              Planerar för övrigt att köra rådasand 0,8-1,2mm - Någon som har dåliga erfarenheter av det?
              Senast redigerad av Sultanen; 13 September 2009, 23:21.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Bryter bara in lite kvickt... Skall bli jättekul och intressant att följa ditt projekt! Jag kan inte dyft om växter, så det skall bli spännande att se hur du arbetar med detta!

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Bryter bara in lite kvickt... Skall bli jättekul och intressant att följa ditt projekt! Jag kan inte dyft om växter, så det skall bli spännande att se hur du arbetar med detta!
                  Jag kan inte speciellt mycket jag heller, ännu, kommer köra på hälften magkänsla och hälften desperata frågor Nej, men skämt å sido så tänker jag lära mig under tiden som jag har det i drift. Har som sagt haft ett hightech kar innan och det har väl inte varit några större problem förutom att 112l är för litet för de växter jag har, får ansa ur väldiga massor av karet för de tar övrehand i det och konkurrerar ut de övriga, hoppas det blir lättare att hålla normala nivåer på beståndet i ett större kar!

                  Föresten, bryt gärna in både ofta och mycket, bara roligt, följer dina trådar men kommenterar tyvärr dåligt xD
                  Enjoy the further updates
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Katty kattströ längst ned så det precis täcker bottenrutan och sen sand uppepå det. Billigt och bra. Defdac har kört det i två år (tror jag) utan att det 'tagit slut'. Det ska jag köra i min kommande kub!

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Katty kattströ längst ned så det precis täcker bottenrutan och sen sand uppepå det. Billigt och bra. Defdac har kört det i två år (tror jag) utan att det 'tagit slut'. Det ska jag köra i min kommande kub!
                      JA! Där sa du ett sanningens ord, läst om hans kattsand men tydligen förträngt det, du är en räddare i nöden, om man nu kan kalla det nöd efter att ha ägt karet i 8 timmar
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sultanen
                        ja, det där grämer jag mig över faktiskt, vet inte om jag skall köra med bara sand eller med någon gödning, nackdelen med det är väl att man iprincip behöver riva upp akvariet efter en tid för att tillsätta mer eller hur fungerar det? Någon får gärna förklara detta för mig, har alltid haft inställningen att botten skall bestå av en typ av grus/sand för att man skall slippa oroa sig för att man blandar upp allt, när man exempelvis flyttar på en väl rotad växt eller liknande.

                        Planerar för övrigt att köra rådasand 0,8-1,2mm - Någon som har dåliga erfarenheter av det?
                        Du behöver aldrig tänka på bottengödningen efter att du startat karet. Den ser i princip lika dan ut som din Rådasand. Jag flyttade kar för ett år sedan och det märktes inte i gruset att det varit gödning i.

                        Fördelen jag har märkt är att de större plantorna rotar sig och kommer igång bättre. Man kan väl säga att detta är bra start för växterna innan karet är inkört.

                        Ska se om jag kan ta ett kort underifrån på mitt 540 kar idag. Har öppen botten på det. Har faktiskt inte tittat underifrån själv på över ett halvår.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Toppen! Det skulle uppskattas!
                          Är hemma ifrån skolan idag pga att jag dragit på mig en go förkyldning och inte vill sitta och snörvla i 3h på matteföreläsningen...
                          Skall se om orkar parlra mig ner till affären och leta upp lite kattsand, det här känns verkligen superbra just nu.. ang. akvariet, inte förkyldningen

                          Frågan är hur pass tjockt lager sand man skall köra i botten?
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Se till att kattsanden är gjord på ren bentonitlera sanden skulle jag köra en backe på upp mot bakrutan, förgundsväxterna behöver inte lika tjockt substrat som bakgrundsväxterna.

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #15
                              Ursprungligen postat av addo
                              Se till att kattsanden är gjord på ren bentonitlera sanden skulle jag köra en backe på upp mot bakrutan, förgundsväxterna behöver inte lika tjockt substrat som bakgrundsväxterna.
                              Skall komma ihåg bentonitlera

                              Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

                              Tror jag skall köra på den mängden, lät rätt rimligt, blir precis 3 säckar
                              Ja, skall försöka köra på en fin sluttning på sanden
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...