Akvarie rum 310l + 375l ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #91
    Ursprungligen postat av Strikah
    Det är 20mm's frigolit, dubbla lager fast det övre lagret är lite tunnare remsor. Botten lagret är ca 70x40 cm har jag för mig. Inget silicon under dom, bara stoppa i dom och la i stenen över.

    Det är röd ölands kalksten har jag fått berättat för mig

    Super snyggt måste jag säga! lär nog sno den idén lite om det är OK

    Ölands kalksten...får vänta till Sambon åker på tjänsteresa till Öland så får ja be honom ta sånt sten
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Strikah
      • November 2009
      • 158

      #92
      Här har ni en liten update på hur det ser ut idag.

      Satte i ett antal växter i 310:an igår och 375:an fick en donator växt från 54liters karet. Ska i några till i 375:an innan det är klart men det blir än annan dag.

      Köpte även 6 st Corydoras paleatus, föredrog dom över Corydoras leucomelas som jag tyckte var en ganska skygg art av pansarmals släktet.Dom åkte i tillsammans med två av mina gamla guppy honor model XL och 3 av deras yngel som är ca 3-4cm. Det får bli inkörsfisken i 310:an.

      Video med "visning" av akvarierummet filmat med min kompakt kamera och komprimerat så det bara tar en halv livstid att ladda upp. Så ni får ha överseende med kvaliten, nått ser ni väll iallafall

      Prisis färdigbyggt och uppfyllt med vatten. Ska i mer växter i det stora snart. Och självklart mer fiskar i bägge när dom är inkörda.
      Senast redigerad av Strikah; 22 January 2010, 22:28.
      45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #93
        Ser helnajs ut ingen timer på ljuset eller?
        Har samma pansarmalar, de är nästan mina favoriter här hemma, så aktiva och stimmar skönt ibland.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Strikah
          • November 2009
          • 158

          #94
          Ursprungligen postat av danne0301
          Ser helnajs ut ingen timer på ljuset eller?
          Har samma pansarmalar, de är nästan mina favoriter här hemma, så aktiva och stimmar skönt ibland.
          Jo då, två timers. Växt rören på en som startar lite tidigare och tänt lite längre på kvällen och den andra kör "vanliga" rör under dagen. Dom syns på filmen, sitter längst upp på dom bägge kopplingsdosorna. Digitala är dom så ser inte riktigt ut som vanliga mekansiska, kanske därför du missa dom.

          Dom är nog mina favoriter också, gillar dom skarpt. Mina stimmar också fast dom simmar som på led Verkar redan ha bildats två par också, dom håller alltid till på samma plats. Kanske blir några yngel framöver, hoppas kan man ju alltid
          Senast redigerad av Strikah; 22 January 2010, 23:33.
          45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #95
            Fan va grym du är på att bygga! Bättre du kommer hit och bygger åt mig istället.. jag känner mig som en skolpojk nu ju

            Men vad är det för tomte med kamera som springer runt under ditt bygge?
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • Strikah
              • November 2009
              • 158

              #96
              Ursprungligen postat av bong
              Fan va grym du är på att bygga! Bättre du kommer hit och bygger åt mig istället.. jag känner mig som en skolpojk nu ju

              Men vad är det för tomte med kamera som springer runt under ditt bygge?
              Hehe, nja det vet jag inte... ser väll bra ut på håll

              Det är större där under än vad man tror, inga problem för mig trots kaggen att krypa under där. Första tanken var att plocka ut filtrena vid rengörning över akvariena, men det visa sig va rätt kämpigt så luckan på sidan kom till och tvär stöttor under akvariena skippades. Men det står ju upp en så länge iaf
              45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

              Kommentar

              • bong
                • November 2008
                • 1087

                #97
                Ursprungligen postat av Strikah
                Hehe, nja det vet jag inte... ser väll bra ut på håll

                Det är större där under än vad man tror, inga problem för mig trots kaggen att krypa under där. Första tanken var att plocka ut filtrena vid rengörning över akvariena, men det visa sig va rätt kämpigt så luckan på sidan kom till och tvär stöttor under akvariena skippades. Men det står ju upp en så länge iaf
                det måste jag inspektera går det in en 90kilos köttbulle där? haha...
                Men blir det inte kämpigt att ta ut dom under då? Tänker på "kaggen"
                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                Kommentar

                • Strikah
                  • November 2009
                  • 158

                  #98
                  Ursprungligen postat av bong
                  det måste jag inspektera går det in en 90kilos köttbulle där? haha...
                  Men blir det inte kämpigt att ta ut dom under då? Tänker på "kaggen"
                  90 kilo... ? nemas problemas

                  nädå, funkar finemang. Man bara sticker upp huvet och överkroppen, kopplar ur slangarna, slinker ner igen, lyfter ner plast spännerna och drar ut dom efter sig. Samma sak fast omvänt när man ska in med dom igen
                  45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                  Kommentar

                  • bong
                    • November 2008
                    • 1087

                    #99
                    Ursprungligen postat av Strikah
                    90 kilo... ? nemas problemas

                    nädå, funkar finemang. Man bara sticker upp huvet och överkroppen, kopplar ur slangarna, slinker ner igen, lyfter ner plast spännerna och drar ut dom efter sig. Samma sak fast omvänt när man ska in med dom igen
                    Kanon då ju fast så ofta ska du ju inte vara där och rota så även om det hade varit lite knöligt så hade det ju inte gjort så mycket... se upp med kaggen bara. Jag vet själv hur det kan vara... helt plötsligt har trät svällt hejdlöst och man sitter fast
                    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                    Kommentar

                    • Strikah
                      • November 2009
                      • 158

                      Ursprungligen postat av bong
                      Kanon då ju fast så ofta ska du ju inte vara där och rota så även om det hade varit lite knöligt så hade det ju inte gjort så mycket... se upp med kaggen bara. Jag vet själv hur det kan vara... helt plötsligt har trät svällt hejdlöst och man sitter fast

                      Hahaha ! ja trä + vatten kan ju göra grejer med formen
                      45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                      Kommentar

                      • Strikah
                        • November 2009
                        • 158

                        Ikväll åkte det ner 2 Crossocheilus oblongus i 375 litarn, tycker stackarna har blivit alldelles för stora för mina små akvarium. Så dom får leva här i tills vidare.

                        Stoppa även ner en växt till, men får se om den får va kvar. För jag hittade till slut namnet på den nu och mina anor visade sig vara sanna att det inte är en lämpad akvarieväxt. Dracaena sanderiana , man kan ju undra om butikerna som säljer dom har nån aning om vad som säljer. Har sett dom på mer än ett ställe där dom står helt under vatten i affärens akvarien och dom säljer dom som akvarieväxt. Men en annan föll ju för tricket då jag tyckte den var en anorlunda och kul tillskott till växt blandningen i akvariet. Ser fin ut en så länge och har varit i mitt 45 liters i mer än 2 månader tror jag, men börjar den visa tecken på att ruttna åker den ur illa kvickt.
                        45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                        Kommentar

                        • bong
                          • November 2008
                          • 1087

                          Jag blandade till lite bets idag.. Vad tror han om denna till bygget?
                          Bifogade filer
                          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Tummen upp!

                            Håller med om förslag på betsning, och nyansen som Bong fixade ser trevlig ut.

                            Tror att du kommer att få akvarierna att stå ut lite extra och träet är betsat i en mörkare ton än det nuvarande obehandlade trät gör.

                            Dessutom är det ju vatten med i leken så någon form av ytbehandling är väll en bra idé?


                            Men vilket kollosalt snyggt bygge, jag vill också ha! Fast då skulle jag ha ett underskåp med akvarietillbehör där ditt motsvarande 375 L står tror jag..

                            Men som sagt tummen upp!!!

                            Vad blir det för fiskar? Och när ska de få äran att bada i dessa otroligt snyggt inredda kar. Gillar ölandstenen och din idé på hur di fixade terasserna m.h.a frigolit...

                            MVG

                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Strikah
                              • November 2009
                              • 158

                              Ursprungligen postat av bong
                              Jag blandade till lite bets idag.. Vad tror han om denna till bygget?
                              Det där såg ju inte dumt ut

                              Måste nog få på nått snart, man ser redan att träet börjar mörkna. Sen är det ju inte fel att ha på nått som skyddar mot vattenstänk som sagt.
                              45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                              Kommentar

                              • Strikah
                                • November 2009
                                • 158

                                Ursprungligen postat av ApeviaX
                                Men vilket kollosalt snyggt bygge, jag vill också ha! Fast då skulle jag ha ett underskåp med akvarietillbehör där ditt motsvarande 375 L står tror jag..

                                Men som sagt tummen upp!!!

                                Vad blir det för fiskar? Och när ska de få äran att bada i dessa otroligt snyggt inredda kar. Gillar ölandstenen och din idé på hur di fixade terasserna m.h.a frigolit...

                                MVG

                                Nicke
                                Tack så mycket
                                Tanken var först att ha 4 st mindre akvarien under dom två stora, men jag ville hålla det med focus på dom två stora och så skulle det bli mycket mer jobb att bygga det så.
                                Till höger in i rummet finns det en gaderob, så där kan man förvara alla tillbehör. Där finns även baksidan av en gaderob som öppnas i hallen utanför, eventuellt kan man bygga in några mindre akvarien där framöver.

                                Invånarna i 310:an blir dom Corydoras paleatus som finns där i nu, ett gäng kakadua ciklider och antingen ett stim med tetror av än så länge okänd sort eller kanske ett par scalare. Guppyna som är där i nu åker ur när dom andra fiskarna kommit i.

                                I 375:an blir dom siamesiska algätare som är där i nu, ett par corydoras (ej bestämt vilka), ett gäng Guldsömciklid eller Blå ciklid och eventuellt ett litet stim Sorgmanteltetra.

                                Lite åt SA hållet ? ... mjaa Siameserna är utstickarna, men dom är för stora att ha i mina mindre akvarien nu. Kommer eventuellt skaffa ett 180 liters där mina guppys ska bo och då kanske siameserna får flytta med.
                                45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...