Akvarie rum 310l + 375l ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strikah
    • November 2009
    • 158

    Akvarie rum 310l + 375l ?

    Har äntligen kommit igång med bygget nu som jag gått och tänkt på länge. Har ett litet rum som så gott som stått tomt länge nu, så fick den brillianta iden att inreda det som ett akvarierum. Bygget satte fart då jag hitta ett 310 liters med alu ram för 800kr. Ska bli ett 375l också men inte införskaffat än.

    Blev inspirerad av alla andras projekt trådar här att skapa en själv, tyvär har jag inte bilder från den första dagen av bygget. Men kommer uppdatera nu allt eftersom det går frammåt.
    Senast redigerad av Strikah; 14 January 2010, 23:49.
    45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA
  • Strikah
    • November 2009
    • 158

    #2
    update 1

    Uppdatering 1 :

    Bilder från andra dagen av bygget :

    Vy från dörren in

    Vy från fönster

    Ställningen till akvariena stöttas ordentligt

    Vinkeljärn billiga hos byggmax 1,89kr/st
    45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

    Kommentar

    • Strikah
      • November 2009
      • 158

      #3
      Uppdatering 2 :

      Igår hände det lite mer..

      Vy från dörren in igen

      Bägge akvarieställningarna så gott som färdiga

      Stabilitet kan man alldrig få för mycket av
      Senast redigerad av Strikah; 21 December 2009, 09:07.
      45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

      Kommentar

      • Erik.M
        • August 2009
        • 144

        #4
        Roligt projekt! Ska bli spännande att följa!
        Mvh Erik.M

        Kommentar

        • Strikah
          • November 2009
          • 158

          #5
          idag hoppas jag bli klar med att sätta fast dom toppliggande balkarna till akvarie nr 2 och göra klart alla stöttor som ska sitta imellan lite varstanns.
          Luckorna som ska va över akvariena behöver en ram att sätta fast Allmoge panelen som jag tänkt klä in hela bygget med.
          Men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa med gångjärn, nån som har tips på en bra lösning ?
          Sen om det blir tid över så kanske man börjar dra elen till lysrörs armaturerna och kontakterna till pump/värmare.
          45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

          Kommentar

          • JacobT
            • January 2009
            • 573

            #6
            kommer att följa det här projektet
            ><(((*>
            *> MVH jacob
            ><(((*>

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Vad lyxigt, ett rum som bara står tomt. Ställningarna verkar åtminstone stadiga. Rumet ser inte så jätte stort ut. Hur stort är det egentligen? Kommer självklart att följa med projektet.
              h. Johan

              Kommentar

              • Strikah
                • November 2009
                • 158

                #8
                Ursprungligen postat av JLi
                Vad lyxigt, ett rum som bara står tomt. Ställningarna verkar åtminstone stadiga. Rumet ser inte så jätte stort ut. Hur stort är det egentligen? Kommer självklart att följa med projektet.
                Hehe ja, 8 rum på två personer är rätt lyxigt kan jag hålla med om

                Här är en bild på en ritning över rummet inkl. mått .
                Ritning
                45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                Kommentar

                • JacobT
                  • January 2009
                  • 573

                  #9
                  8 rum på två personer oj oj!
                  ><(((*>
                  *> MVH jacob
                  ><(((*>

                  Kommentar

                  • Strikah
                    • November 2009
                    • 158

                    #10
                    Var och handla lite idag men lyckades köpa gångjärn som inte passar som jag tänkt, så blir till att åka och byta imorrn..

                    Passa även på att skaffa frigolit att ha under akvariena, men tycker det ser klent ut med 20mm's skivor, bara jag som är nojig eller räcker det ?

                    Åker till sambons föräldrar på julafton så passar på att låna spikpistolen när jag är där så panelen kommer upp till helgen.
                    45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      oo vad spännande projekt!! Ska bli kul att följa

                      Vad är det för akvarium du ska ha till dina ställningar, Aluminium ram eller vanliga enkla med silikon??
                      Har du några tvärgående "balkar" på din ställning??
                      Figolit ska man ha på innsidan av karet

                      Vad har du fastnat för ciklider?
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Strikah
                        • November 2009
                        • 158

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nubi
                        oo vad spännande projekt!! Ska bli kul att följa

                        Vad är det för akvarium du ska ha till dina ställningar, Aluminium ram eller vanliga enkla med silikon??
                        Har du några tvärgående "balkar" på din ställning??
                        Figolit ska man ha på innsidan av karet

                        Vad har du fastnat för ciklider?
                        Har bara 310 liters akvariet en så länge, men det är med alu ram och dom 375 jag kollat på är också det.
                        Det sitter balkar på alla de holl och kanter och hela ställningen är limmad, skruvad och förstärkt med vinkeljärn. Även fastskruvad i golv och pressad mot taket. Så den är så gott som orörlig !

                        Har sätt en del som har frigolit under , har dom även inne i då? eller är bara ett av dom också bra ?

                        310 l karet blir växt och småfisk, 375:an har jag inte bestämt mig för vad jag ska ha i ännu, ciklider är lockande. Men jag är öppen för förslag

                        Goldmedlemskap inbetalt så väntar bara på updatering av status sen blir det mer bilder. Skönt att slippa alla tråkiga länkar till bilder..
                        Senast redigerad av Strikah; 23 December 2009, 06:45.
                        45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Ursprungligen postat av Strikah
                          Har bara 310 liters akvariet en så länge, men det är med alu ram och dom 375 jag kollat på är också det.
                          Det sitter balkar på alla de holl och kanter och hela ställningen är limmad, skruvad och förstärkt med vinkeljärn. Även fastskruvad i golv och pressad mot taket. Så den är så gott som orörlig !

                          Har sätt en del som har frigolit under , har dom även inne i då? eller är bara ett av dom också bra ?

                          310 l karet blir växt och småfisk, 375:an har jag inte bestämt mig för vad jag ska ha i ännu, ciklider är lockande. Men jag är öppen för förslag

                          Goldmedlemskap inbetalt så väntar bara på updatering av status sen blir det mer bilder. Skönt att slippa alla tråkiga länkar till bilder..
                          Låter som du har byggt en stadig ställning. Du behöver inte ha med frigolit under. Jag har i mitt 225l Frigolit under akvariet och i akvariet, men har hört fler som sagt att det inte behövdes utanpå.

                          I ditt fall kan du lägga liggunderlag i karet och sen grus. Enda som behövs mHar man ciklider som tycker om att gräva och flytta på inredningen ja då är det bra med frigolit under gruset annars är liggunderlag lika bra

                          Vad innbär småfisk?

                          ska bli kul att följa ditt projekt
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • JLi
                            • December 2004
                            • 773

                            #14
                            Ursprungligen postat av Strikah
                            Var och handla lite idag men lyckades köpa gångjärn som inte passar som jag tänkt, så blir till att åka och byta imorrn..

                            Passa även på att skaffa frigolit att ha under akvariena, men tycker det ser klent ut med 20mm's skivor, bara jag som är nojig eller räcker det ?

                            Åker till sambons föräldrar på julafton så passar på att låna spikpistolen när jag är där så panelen kommer upp till helgen.
                            Vad har du tänkt för skiva? Är det plywood är 20mm stadigt nog. Dina ställningar ser stadiga ut. Jag är inte riktigt säker på basen av bilderna men något stadigt på tvären där gavlarna på akvariena kommer skulle vara bra, kanske du tänkt på det. Har du aluram behöver du inte ha frigolit under akvariet.
                            h. Johan

                            Kommentar

                            • puttes
                              • December 2009
                              • 32

                              #15
                              Ursprungligen postat av Strikah
                              Hehe ja, 8 rum på två personer är rätt lyxigt kan jag hålla med om

                              Här är en bild på en ritning över rummet inkl. mått .
                              Ritning

                              Jag gillar programmet du har använt för att göra ritningen. Ska göra mitt bästa för försöka få med ett akvarium till nästa uppdatering

                              Kommentar

                              Arbetssätt...