Master grow(th)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #61
    tror det va Defdac som av misstag fick i tillräckligt med tmg för att tefärga vattnet och inga algproblem där som kunde skyllas på tmg.
    Nej det var Tom Barr och jag tror det var Seachem Flourish.

    Nitrathalt och fosfathalt har inte med algmängden att göra, algerna är inte begränsade av den lilla mängd nitrat och fosfat som finns i alla kranvatten. Det är enkelt att bevisa genom att dosera upp nitrat och fosfathalten för sig, det gör redan vissa utan att dom vet om det via fosfatbuffertar t ex.

    Den vattenbyteshysteri som proklameras här på Zoopet är helt okej för fiskarna och kan t om hjälpa mot alger *om man inte har växter*. Det är lätt att tro att det beror på att nitrat- och fosfathalterna störtdyker men det är lätt att motbevisa med fosfat och nitratdoseringar. Många fiskakvarister gör det utan att veta om det via fosfatbuffertar t ex.

    Mycket vattenbyten i växtlösa burkar får alltså ner algmängden av någon annan anledning som inte har med nitrat och fosfat att göra. pH-dyket i växtlösa burkar som inte får vattenbyten är en ledtråd.

    Såhär ligger det till: Nitrifikationsbakterier lever av ammonium och CO2. CO2 får dom från andra typer av organismer/bakterier som t ex bryter ner proteiner i mat/fiskskit. Dessa organismer använder i sin tur bikarbonaterna i vattnet. Dyker KH:t så dyker pH:t och dessa organismer kommer börja dö och skapa syrefattiga områden och framförallt så kommer ammoniuminstabiliteten som triggar sporutveckling hos alger, vilket även syredippar gör.

    Ni kan simulera det här genom att hejdlöst böka omkring i bottnen i ett stabilt akvarium och skippa vattenbytet, och även byta ut filtermaterialet mot helt nytt filtermatieral. 0 nitrifikation, en oherrans massa ammonium och mulm som drar ner syrenivåerna. Algodling.


    I växtakvarier är det väldigt dåligt med hysteriska vattenbyten eftersom den kväve och fosformängd som finns i kranvattnet inte räcker för dom att överleva på. Fortsätter man med hysteriska vattenbyten i ett växtakvarium utan att tillsätta nitrat och fosfat så kommer växterna snabbt att gå ner sig och ruttnande blad kommer belasta den biologiska filtreringen mycket hårt - med ammoniumsvängningar och syredippar och därmed algodlingar som följd - med 0-nivåer av nitrat och fosfat.

    Visst är det spännande? =)

    Seachem såg detta behov väldigt tidigt och nu har fler hoppat på tåget, inklusive Tropica. Det är bra för hobbyn och jag applåderar det. Det sätter griller i huvudet på sådana som sunkan, åhem och Kjell 8)
    Senast redigerad av defdac; 31 May 2006, 07:41.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #62
      Ni pratar om "hysteriska vattenbyten" - vad är det för något.
      För mig är ett hysteriskt vattenbyte ett mycket stort vattenbyte som sker lång mellan gångerna som någon slags nödåtgärd.
      Att regelbundet och relativt tätt (från en gång i veckan till var 14:e dag) genomföra ett mindre (hur mycket beror på vad som finns i akvariet) vattenbyte har enligt min mening inget med hysteri att göra.

      Ni pratar om växtakavrier - definiera då vad ni menar med växtakvarier. Jag antar att ni inte menar samma som 90% av de som har akvarier menar - dvs ett akvarium med 5 anubias och 5 vallisneria.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #63
        Ni pratar om växtakavrier - definiera då vad ni menar med växtakvarier. Jag antar att ni inte menar samma som 90% av de som har akvarier menar - dvs ett akvarium med 5 anubias och 5 vallisneria.
        Om du faktiskt läser hela mitt inlägg så ser du att jag behandlar både växtlösa/5anubias5vallisneria-akvarier och växtakvarier så det spelar ingen större roll.

        Det viktiga i kråksången är min förklaring till varför nitrat och fosfat inte triggar alger och varför vattenbyten i vissa fall är dåliga ur algbekämpningssynpunkt (växtakvarier) och i andra fall bra (sällskapsakvarier, rena fiskakvarier).

        Det betyder ju i sin tur att kväve/fosfor-gödningar (som förslagsvis används till växtakvarier) aldrig kan ha någon negativ påverkan whatsoever vilket du vill antyda med det här:
        Däremot vad vanliga kunder behöver för att inte sabba akvariet .
        Sedan att det de allra senaste åren även har växt fram en "elit" bland växtakvarister är ju positivt och då finns det även ett behov av andra preparat. Förhoppningsvis så används dessa nya preparat bara av dessa annars är risken stor för att det istället slår tillbaka på akvariehobbyn.
        Det känns som du kraftigt undervärderar PMDD/kväve/fosfor i växtsammanhang, när det i själva verket är det som fått fart på en väldans massa aspirerande och prunkande växtburkar därute just nu. Det känns även inte speciellt kul ur en hobbykreatörs synvinkel när du som auktoritet ger okonstruktiv kritik såsom denna:
        Lite svårt att se men av det jag ser blir jag inte speciellt impad
        Nu är ju tvärr inte Raven och hans dator online så länken fungerar inte (akvariet kanske var skitfult *skämt* men ändå =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          Om du faktiskt läser hela mitt inlägg så ser du att jag behandlar både växtlösa/5anubias5vallisneria-akvarier och växtakvarier så det spelar ingen större roll.
          Jag läste det och tyckte inte alls att vare sig din distinktion eller Ravens, Tropfrogs etc är klar.
          Faktum är att de allra flesta anser att ett "5anubias5vallisneria-akvarie" är ett växtakvarie och när ni skriver att man "inte skall byta vatten (hårddraget)" i ett växtakvarium så tar det detta till sig.

          Det känns även inte speciellt kul ur en hobbykreatörs synvinkel när du som auktoritet ger okonstruktiv kritik såsom denna:
          Citat:
          Lite svårt att se men av det jag ser blir jag inte speciellt impad
          I så fall ber jag om ursäkt men att ge någon konstruktiv kritik utifrån det som visades är det nästintill omöjligt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #65
            Ursprungligen postat av defdac
            Det känns även inte speciellt kul ur en hobbykreatörs synvinkel när du som auktoritet ger okonstruktiv kritik såsom denna
            Snacka om att kasta sten i glashus! :-)
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #66
              Utan att välja sida i debbaten Raven, har du provat att lufta vattnet vid bytena ?

              Jag börjar bli lite förvirrad av alla åsikter men har tänkt prova med luftat vatten ca 20% i veckan framöver.

              Tilläg : ursäkta jag missade en sida i debatten, år ej riktigt vaken än men nån annan kanske kan svara på frågan om det är någon skillnad mellan luftat och oluftat vatten och om det påverkar algerna.
              Senast redigerad av albjohn; 31 May 2006, 08:48.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #67
                Oj, det här artar sig till en mycket intressant diskussion!
                Min vana troget så hoppar jag på några utklippta citat för att försöka att reda upp missförstånd.

                Bara massa nonsens från grabbarna grus Jag har haft algproblem 1gång och det löste jag med intensifierade vattenbyten, funka som en smäck!! Jag har alltid skött mina vattenbyten och det är den främsta och viktigaste enskilda åtgärden för att lyckas!!! Min kompis är för lat för att sköta bytena i sitt kar och utan att överdriva kan jag säga att det ser förjävligt ut... i motsatts till mitt
                Nonsens är inte ett väldigt bra ord att använda i en debatt, men det har du säkert redan förstått.

                Man måste se till helheten. Att nitrat och fosfat inte har samband med algblommningar är så väl undersökt att ingen egentligen bör säga emot det. Anledningen till att det finns ett samband mellan vattenbyten och algblommningar i fiskkar har både jag och defdac förklarat på olika sätt. Givetvis är det ett samspel av flera faktorerr, men nitrat/fosfat är inte en av dem.

                Jag får väl oxå lägga in en liten bild då PMDD utan Co2. Visserligen en månad gammal bild och precis efter vattenbyte, men änndå.
                Mycket snyggt!! Vet du om vi har vatten från samma vattenverk?

                om du nu e så fruktansvärt duktig på alger hur ska jag göra för att inte få toffsalgeR ??????????????
                så fort jag gör en massa stora(30%) så kommer dom direkt, ju mer vattenbyten ju mer kommer dom och dom minskar aldrig...
                Ytterligare ett bra exempel på formuleringar som lätt fördärvar en debatt. Hade du tilltalat åheim på det sättet om ni hade träffats irl?

                Algtillväxten har INTE direkt samband med vattenbytena. Du har co2 i ditt vatten och det är det som ger algtillväxt. Vi har samma vatten du och jag så jag förstår dina problem väldigt väl. Du vete egentligen inte vad Åheim har för vatten och varför vattenbyten funkar så bra hos honom. Men jag tror att det har med låg buffringsförmåga att göra, vilket förståss går att ordna på andra sätt än genom vattenbyten. Men det är ju precis som co2 i vattnet, det går att ordna på andra sätt än att sluta med vattenbyten.

                Håller med åheim, Nonsens! blev av med mina tofsalger genom vattenbyten!!! tror dina alger hade med dina glödlampor att göra raven
                Okej, du vet vad??? Fel ton.
                Att du blir av med tofsalgerna när du byter vatten tyder på att du har mer amonium och co2 i karet än i kranen. Vad skulle du göra om det var omvänt?

                Att det skulle finnas ett direkt samband mellan glödlampsljus och algtillväxt tror jag inte på en sekund, vad tror ni andra?

                Ni pratar om "hysteriska vattenbyten" - vad är det för något.
                För mig är ett hysteriskt vattenbyte ett mycket stort vattenbyte som sker lång mellan gångerna som någon slags nödåtgärd.
                Att regelbundet och relativt tätt (från en gång i veckan till var 14:e dag) genomföra ett mindre (hur mycket beror på vad som finns i akvariet) vattenbyte har enligt min mening inget med hysteri att göra.
                För mig är vattenbyteshysteri detta:
                En person säger till en annan att jag byter 25% var fjortonde dag och det funkar bra. Den som får rådet har en aning om hur mycket belastning rådgivaren har ändå så tycker han att det är lika bra att ta i lite extra för att vara på "säkra sidan", låt säga 33% var fjortonde dag. När han har hållt på så ett par månader så börjar han bli varm i kläderna och kan drista sig att tipsa andra nybörjare om att byta 33% var 14e dag. Givetvis så vill nästa nybörjare vara på säkra sidan och lägger på ytterligare lite större och/eller tätare vattenbyten som den sedan tipsar andra om. Jag har sett flertalet exempel på nybörjare med 3 platys som är oroliga att deras fiskar dör om de inte byter 50%en gång i veckan. "Mitt akvarium funkar riktigt bra, men växterna tar sig lite dåligt"

                Man måste alltid ställa sig frågan varför. I bästa fall är överdrivna vattenbyten bara onödiga och tidskrävande. I värsta fall ger det stressade fiskar, algblommningar och döende växter.

                Jag håller med dig Kjell om att det i de flesta fall är bättre med små täta vattenbyten än stora vattenbyten sällan.

                Jag läste det och tyckte inte alls att vare sig din distinktion eller Ravens, Tropfrogs etc är klar.
                Faktum är att de allra flesta anser att ett "5anubias5vallisneria-akvarie" är ett växtakvarie och när ni skriver att man "inte skall byta vatten (hårddraget)" i ett växtakvarium så tar det detta till sig.
                Ha, vad kul att du tar upp en deffinitionsdiskussion, det tyder på att det bor en liten teoretiker inom dig trots allt
                Mitt akvarium är faktiskt ett anubias/valisneria/javamossa/nålsävs akvarium. Jag har aldrig kallat det för ett växtakvarium utan för ett västafrikanskt sällskapsakvarium. Jag har nu ca 50ppm nitrat och 7 ppm fosfat och har fått ordning på de algproblem som jag hade när jag låg betydligt lägre (stora veckovisa vb och pmdd tillsats). Ett tag så bytte jag 10% i veckan, men jag kunde inte se någon varesig positiv eller negativ inverkan på karet med dessa. För mig var det förståss en belastning. Så fort nitraten rusar i väg tillca 80 ppm gör jag ett halvt vb och docerar liiite pmdd. Detta sker ca var 6e månad. Visst stressar ett så stort vb, men och andra sidan så är det bara 2 ggr om året. Resten av året spenderar jag tiden till att trimma växter, titta på och njuta av burken.

                Men är det inte sällskapskar med växter vi pratar om här? I hightecburkar med co2 är nog 50%vb varje vecka i kombination med pmdd tillsats det vanligaste.

                Visst kan jag bjuda på mer än kaffe när du kommer Kjell, men då måste du meddela dig i god tid. Vad sägs om fyrarätters??

                Tilläg : ursäkta jag missade en sida i debatten, år ej riktigt vaken än men nån annan kanske kan svara på frågan om det är någon skillnad mellan luftat och oluftat vatten och om det påverkar algerna.
                Jag har ingen erfarenhet av att lufta vattnet innan vattenbyten, men om man tvunget vill göra massa stora vattenbyten och har tofsalgsproblem så skulle jag deffinitivt prova att lufta. Luftningen driver ju ut co2 som verkar vara anledningen till tofsalgstillväxt vid för stora vattenbyten.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #68
                  Bara en sista fråga, ni anger vatten värden i PPM på mina tester anges detta i mg/l skall detta räknas om eller är det samma sak ?
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #69
                    ppm är engelska och står för parts per milion. Mg/l är svenska och betyder milligram per liter. Milli=miliondel.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #70
                      Jag tycker Kjell Fohrman har en poäng. På växtdelen av detta forum är det många nybörjare som vill ha "enkla lösningar" och köper därför Defdacs metoder rakt av oavsett om de har ett akvarie som motsvarar den outalade "normen" för växtakvarier eller ett glödlampsbelyst sällskapsakvarie med två risiga anubias i ett hörn... Man kan inte nog belysa skillnaden i gödningsåtgång mellan (ett för sällskapsakvarier normalt belyst) och (jämförelsevis) glest planterat akvarie med ett väl belyst och framförallt CO2-berikat växtakvarie...
                      Senast redigerad av petnym; 31 May 2006, 10:44.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #71
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        ppm är engelska och står för parts per milion. Mg/l är svenska och betyder milligram per liter. Milli=miliondel.
                        MVH
                        Magnus
                        Det är samma sak med andra ord ?

                        Tex om jag har nitrat på ca 25mg/l
                        blir det 25 ppm ?
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #72
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          ppm är engelska och står för parts per milion. Mg/l är svenska och betyder milligram per liter. Milli=miliondel.
                          Det första är rätt men det andra är fel... milli = tusendel!

                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #73
                            Precis petnym. Det är förvånansvärt stor skillnad på näringsåtgång i olika kar. MEN Varken nitrat eller fosfat är farligt eller ger alger. Att docera pmdd garanterar glada växter och risken är obefintlig vid estimated index.

                            De recept som förekommer på tex pmdd.se är enligt mig inte tillräckligt mer än i just de glest planterade sällskapskaren. I en del kar behövs det inte, men efterssom det inte är skadligt och efterssom det är så billigt så ser jag inget fel i att använda det i alla kar. Då slipper man oroa sig för växterna och framförallt så behöver man inte mäta.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #74
                              Ursprungligen postat av petnym
                              Det första är rätt men det andra är fel... milli = tusendel!

                              http://sv.wikipedia.org/wiki/Milli
                              Precis!! Det är förståss en tusendel av ett gram som är en tusendel av ett kilo. DVS 1000*1000=1000000, dvs en miljondel, parts per milion.


                              Det är samma sak med andra ord ?

                              Tex om jag har nitrat på ca 25mg/l
                              blir det 25 ppm ?
                              Precis!!

                              Jag använder ppm för att det går snabbare att skriva, man är ju logistiker
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • annehult
                                • January 2006
                                • 149

                                #75
                                Citat: "Mitt akvarium är faktiskt ett anubias/valisneria/javamossa/nålsävs akvarium. Jag har aldrig kallat det för ett växtakvarium utan för ett västafrikanskt sällskapsakvarium. Jag har nu ca 50ppm nitrat och 7 ppm fosfat och har fått ordning på de algproblem som jag hade när jag låg betydligt lägre (stora veckovisa vb och pmdd tillsats). Ett tag så bytte jag 10% i veckan, men jag kunde inte se någon varesig positiv eller negativ inverkan på karet med dessa. För mig var det förståss en belastning. Så fort nitraten rusar i väg tillca 80 ppm gör jag ett halvt vb och docerar liiite pmdd. Detta sker ca var 6e månad. Visst stressar ett så stort vb, men och andra sidan så är det bara 2 ggr om året. Resten av året spenderar jag tiden till att trimma växter, titta på och njuta av burken."

                                Helt j-a kanon underbart att ens egna, nästan exakta, erfarenheter kan läsas här! Körde mycket akvarier på 60-, 70- och 80-talet enl. de villkor du (och flera andra) beskriver med med utmärkt resultat för både fiskar och växter.
                                Tog upp hobbyn igen för tre år sedan på det nu förhärskande sättet med "mycket" vattenbyten och misslyckades kapitalt. Startade om mina två akvarier i januari på det "gamla" sättet (efter läsning här på Zoopet) och har fullt upp med att ansa växter och titta på fiskar som leker. (Samma som inte lekte innan)
                                Sedan kan man ju då undra över om inte fiskar och växter gynnas av täta vattenbyten, vem gör det då? Vad hette den där ABBA-låten nu igen...

                                Mvh
                                Peter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...