Master grow(th)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    För övrigt är det rätt snyggt med lite alger i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #47
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      ????????????
      Var tusan ser du katten - jag ser bara några fiskar som rör sig och då inte ens en "catfish".
      Den passerade förbi kameran, en svartvit bjässe som var lika stor som akvariumet.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #48
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        ????????????
        Var tusan ser du katten - jag ser bara några fiskar som rör sig och då inte ens en "catfish".
        huskatten gillar att titta på fiskarna ibland

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        För övrigt är det rätt snyggt med lite alger i akvariet
        beror lite på, grönalger kan va rätt snyggt på stenar till exempel men växter fulla med toffsar är inget vidare.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #49
          Jag får väl oxå lägga in en liten bild då PMDD utan Co2. Visserligen en månad gammal bild och precis efter vattenbyte, men änndå.
          Bifogade filer
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • IaMtHeJoKe
            • November 2005
            • 416

            #50
            öhm...har inte fått svar på min fråga än

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #51
              Ursprungligen postat av Hynt
              Najjs med camen.. =)
              men är lite jobb innan det blir bra, en del inställningar ska fixas sen sitter kameran för lågt för att ge en bra bild.
              men ska fixa det när ja installerat om windows, LITE trött på att windows hänger sej så fort ja försöker stänga ett fönster.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #52
                Ursprungligen postat av joakimboy
                öhm...har inte fått svar på min fråga än
                har man i för mycket tmg kan man få trådalger, trådalger gillar järn.
                men är långt ifrån garanterat att det ger algproblem.

                tror det va Defdac som av misstag fick i tillräckligt med tmg för att tefärga vattnet och inga algproblem där som kunde skyllas på tmg.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • IaMtHeJoKe
                  • November 2005
                  • 416

                  #53
                  okey då vet jag

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #54
                    Der var snyggt Maria, jag hoppas mitt blir lika frodigt med tiden, vi har nog ungefär samma smak, svart sand, rötter och växter.

                    Men tyvvär har jag två slöjstjärtar som sabbar allt jag gör i alla fall allt snabbväxande så jag ska nog byta in dom, men du vet ju hur det är man fäster sig vid dom små liven
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #55
                      Bara massa nonsens från grabbarna grus Jag har haft algproblem 1gång och det löste jag med intensifierade vattenbyten, funka som en smäck!! Jag har alltid skött mina vattenbyten och det är den främsta och viktigaste enskilda åtgärden för att lyckas!!! Min kompis är för lat för att sköta bytena i sitt kar och utan att överdriva kan jag säga att det ser förjävligt ut... i motsatts till mitt
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Hynt
                        • May 2006
                        • 224

                        #56
                        försöker byta 25% vatten varjevecka. måste skaffa slang så man slipper springa ut och hämta vattenslangen varje gång..

                        funderar på att stoppa en dräneringspump i en 25liters dunk.. såg här på zoopet att någon gjort så.. "har över 10meter till avloppet"
                        http://hynt.info.se/

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #57
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Bara massa nonsens från grabbarna grus Jag har haft algproblem 1gång och det löste jag med intensifierade vattenbyten, funka som en smäck!! Jag har alltid skött mina vattenbyten och det är den främsta och viktigaste enskilda åtgärden för att lyckas!!! Min kompis är för lat för att sköta bytena i sitt kar och utan att överdriva kan jag säga att det ser förjävligt ut... i motsatts till mitt
                          om du nu e så fruktansvärt duktig på alger hur ska jag göra för att inte få toffsalgeR ??????????????
                          så fort jag gör en massa stora(30%) så kommer dom direkt, ju mer vattenbyten ju mer kommer dom och dom minskar aldrig...

                          nä är det som kommer med nånsens är det du för det nonsens du kommer med funkar inte med toffsalger vilket bevisats om och om igen.
                          Senast redigerad av Raven; 31 May 2006, 01:06.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #58
                            eftersom du uppenbarligen inte kan nåt om alger och då specifikt toffsalger kan du ta å läsa på här om dom.


                            innan du kommer med nåt nonsens om att den texten är felaktig betänk att det är skrivet av Tom Barr och han är definitivt ingen amatör när det gäller akvarism växter och alger och jag tror mer på honom än vad du har att säga åheim för han kommer med fakta som stödjer vad han säger du kommer bara med...nonsens.
                            Senast redigerad av Raven; 31 May 2006, 00:08.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • sunkan aspidoras
                              • June 2005
                              • 925

                              #59
                              Håller med åheim, Nonsens! blev av med mina tofsalger genom vattenbyten!!! tror dina alger hade med dina glödlampor att göra raven

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #60
                                Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                                tror dina alger hade med dina glödlampor att göra raven
                                vad får dej att tro att jag kör med glödlampor ???
                                och om du bemödar dej att läsa på om toffsalger så ser du att ljuset inte spelar så stor roll i det här fallet.
                                sen om du kollar länken jag posta så kan vem som helst som är det minsta läs och språk kunnig läsa varför toffsalger kommer med vattenbyte och försvinner utan vattenbyte.

                                sen skulle jag vilja att du kommer med TEKNISK fakta varför toffsalger skulle försvinna med vattenbyten istället för en massa åsikter om vattenbyte som i mitt fall är TOTALT felaktigt och inte praktiskt genomförbart.
                                som jag redan skrivit ett tjugotal gånger vid det här laget så har jag provat med vattenbyte, har provat med mer än dubbla rekommenderade mängden och det funkade ändå inte så det ni säger stämmer överhuvudtaget inte alls med dom erfarenheter jag har av alger.

                                och om nu vattenbyten är så bra mot alger skulle du då kunna ge mej en förklaring till varför dom kommer direkt när jag gör vattenbyte ???
                                går ju stick i stäv med vad du och vissa andra härinne hävdar.
                                Senast redigerad av Raven; 31 May 2006, 01:16.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...