Master grow(th)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av defdac
    Det där skulle jag ge en femma för att få reda på vad du egentligen menar med =) Din verklighet eller den verkliga verkligheten? =D
    Det har jag bl.a dragit tidigare i denna tråd - så varför börja älta det igen

    Det finns inget bra alternativ till zoopet (ännu),
    Skall jag tyda det som om "Aquaplant" (tror det var det som föreningen hette) är på gång igen. Fanns ju en nordisk växtförening för rätt många år sedan och det vore ju mycket trevligt om en sådan skulle återuppstå.

    Tycker i så fall att det borde stå "komplement" och inte "alternativ"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      Ja "verkligheten" och hur man upplever den står nog mer centralt i denna diskussion än vi egentligen tror. Vik kan kalla de tre verkligheterna för akvarieinehavaren, fiskakvaristen och växtakvaristen.

      Kjell och Erik pratar om den verklighet de sett när de har arbetat inom branchen. Deras generalisering att de flesta akvarister inte behöver pmdd, bygger på erfarenheten av genomsnittsakvaristen som kommer in i den vanliga akvariebutiken. Den akvaristen har ett "startpaket" med alldeles för mycket fisk, för litet filter och för få växter. Rådet att byta vatten regelbundet är en förutsättning för att deras fiskar skall överleva. Jag tror inte att det förvånar någon om jag säger att bara en liten del av dessa akvarister besöker zoopet och försöker att lära sig mer om djuren.

      Den verkligheten som jag ser här på zoopet bland fiskakvarister är en kultur av vattenbyteshysteri. Det byts avsevärt mycket mer än hos genomsnittsakvaristen. Problem med oförklarliga dödsfall hos fiskar är förhållandevis ovanliga här. Men väldigt många upplever att de inte kan få ordning på växterna och att algerna sprider sig okontrollerat "trots" vattenbytena. Behöver jag nämna att det bland denna gruppen akvarister skulle hjälpa med pmdd och/eller färre vattenbyten.

      Defdac pratar om den verkligheten han ser när han får frågor om växter både här och på andra forum. Verkligheten bland de akvarister som är genuint interesserade av att få växterna att trivas är givetvis helt anorlunda från de som tycker att akvariet är en fin möbel som inte får ta för mycket tid. Dessa mäniskor har väldigt ofta brist på makroämnena och behöver tillsätta extra. Här är förståss pmdd och/eller minskade vattenbyten lösningen.

      Jag själv har ju erfarenhet från högljusburkar men har numera ett fiskkar med massor av växter i. Tanken är väl att så småningom hitta en balans som funkar för både fiskar och växter, med så lite vattenbyten och gödningstillsatser som möjligt. Detta har visat sig svårare än vad jag trott. Men det är bara kul och utmanande. Om ni tittar in i min tråd "tvärstopp" så ser ni direkt att erfarenheter från ett kar aldrig går att generalisera på andra kar. Speciellt inte om så mycket avsevärda faktorer är ändrade. Jag gjorde misstaget själv i mitt eget kar och ni är alla medverkande till liknande misstag. I denna tråden generaliseras det hej vilt om upplevelse av verkligheten på "normalakvaristen". Detta helt utan att vi är överens om vem som är "normalakvaristen". För Kjell är det en affärsbesökare, för Daniel är det en växtnerd och för mig är det en zoopetbesökare som vill både fiskarna och växterna det bästa.

      Det som vi däremot inte är överens om är rena fakta som tycks ha bevisats fler gånger om i modern vetenskap. Allt som händer i ett akvarium är inte beskrivet av vetenskapen. Men att förkasta de produkter som vetenskapen verkligen producerar med hjälp av generaliseringar som bygger på min begränsade erfarenhet är bara att lufta okunskap och för inte hobbyn vidare ett dugg. Själv jobbar jag hårt med att plocka bort de generaliseringar jag har lärt mig med åren, eftersom mitt yrke numera kräver det. Det är inte lätt, men varje gång det visar sig att vetenskapen säger emot det så väljer jag oftast att tro på vetenskapen. Men att ändra sin världsbild blir svårare ju äldre man blir, det känner jag själv. Ända sättet att lära sig mer är genom att ta in information, värdera den använda den för eget bruk. Men det krävs också att man omvärderar det man lärt sig innan. Och det kanske även krävs att man sätter sig in i vad för verklighet producenten av informationen lever i.

      Det är inte ämnet som sådant som är supersvårt. Det är all motsägelsefull information som bygger på begränsade erfarenheter som florerar bland akvarister som gör det svårt.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Jag blir bara trött - Tropfrog stöder helt Defdac men försöker linda in sitt inlägg i att han på något sätt skulle vara neutral.
        Att jag enbart skulle prata utifrån min erfarenhet från när jag har "arbetet inom branschen" och inte är ju oförskämt eftersom jag i 30 år har arbetat ideellt i olika föreningar och också varit medlemmar i mängder av olika akvarieföreningar. Jag går på alla typer av möten och väljer inte bara ut dom där "växtnördarna" kommer.
        Jag kommer att omedelbart gå med i "Aquaplant" eller någon liknande förening (både för att stödja och för att jag är intresserad) om någon sådan skulle bildas - tyvärr verkar det dock som så att de som är verkligt intresserade av växter mest är intresserade av att prata och skriva om sina teorier istället för att arbeta aktivt i en förening - arrangera utställningar etc.

        Visst är det så att de flesta som är aktiva i växtråden här på Zoopet stöder Dedac och det är inte så konstigt för dels håller den en sådan nivå att de som inte hänger med där snabbt försvinner och dels så skrivs väl ofta dom ner som har en avvikande inställningen och det görs på ett raljerande och överlägset sätt. Dom som skrivs ner är inte dom som är roockies utan dom som sätter sig upp emot den rådande inställningen här på Zoopet.
        Vi har haft Gold-medlemmar som har sagt upp sitt medlemskap enbart pga av att dom tycket det varit fullkomligt meningslöst att fortsätta skriva i Zoopets växtkategori eftersom de anser att där får bara en åsikt får gälla. Även andra har åtskilliga gånger mailat mig om att dom har blivit dåligt behandlade i forumet i växttråden. Detta handlar självklart långtifrån bara om Defdac - tvärtom så inleddes ju som sagt diskussionen i denna tråd genom ett föraktfulla inlägg av Tropfrog resp. Oveb om kunskapnivån hos de som jobbar på Tropica.


        Varför tillåter jag då det som moderator - jo kritiserar man någon får man själv tåla kritik. Sjävklart är detta ett öppet forum och där skall olika åsikter få komma till tals och klarar man inte av att argumentera mot defdac etc. ja då är det inte så mycket att göra åt. Som sagt forumet är öppet så länge man följer forumets regler.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          Jag blir bara trött - Tropfrog stöder helt Defdac men försöker linda in sitt inlägg i att han på något sätt skulle vara neutral.
          Jag är ledsen Kjell, men min värld är nog inte lika svartvit som din. Ni har båda mycket kunskap och erfarenhet, så inte mycket av det ni säger är direkt fel. Då ser jag ingen anledning att "välja sida". Jag vore en idiot om jag förkastade dina erfarenheter och dina kunskaper, för minst en av dem är avsevärt större än mina. Jag är ledesen om du upfattade det så.


          Visst är det så att de flesta som är aktiva i växtråden här på Zoopet stöder Dedac och det är inte så konstigt för dels håller den en sådan nivå att de som inte hänger med där snabbt försvinner och dels så skrivs väl ofta dom ner som har en avvikande inställningen och det görs på ett raljerande och överlägset sätt. Dom som skrivs ner är inte dom som är roockies utan dom som sätter sig upp emot den rådande inställningen här på Zoopet.
          Vi har haft Gold-medlemmar som har sagt upp sitt medlemskap enbart pga av att dom tycket det varit fullkomligt meningslöst att fortsätta skriva i Zoopets växtkategori eftersom de anser att där får bara en åsikt får gälla. Även andra har åtskilliga gånger mailat mig om att dom har blivit dåligt behandlade i forumet i växttråden. Detta handlar självklart långtifrån bara om Defdac -
          Även jag har sett exempel på att folk har upplevt tonen i växtforumet som hårt, själv har jag inte upplevt det så farligt. I en diskussion om något man brinner för kan man lätt bli lite ivrig. Men om folk lämnar zoopet pga det så tycker jag det är allvarligt och något som vi alla bör hjälpa till med att stoppa.

          tvärtom så inleddes ju som sagt diskussionen i denna tråd genom ett föraktfulla inlägg av Tropfrog resp. Oveb om kunskapnivån hos de som jobbar på Tropica.
          Jadu, jag gick tillbaka och läste och upplevde det inte som föraktfullt, det var heller inte min mening att det det skulle tolkas så.

          Varför tillåter jag då det som moderator - jo kritiserar man någon får man själv tåla kritik. Sjävklart är detta ett öppet forum och där skall olika åsikter få komma till tals och klarar man inte av att argumentera mot defdac etc. ja då är det inte så mycket att göra åt. Som sagt forumet är öppet så länge man följer forumets regler.
          Jag lovar Kjell, jag skall göra allt vad jag kan för att argumentera ner defdac, det är inte lätt men utmanande och lärorikt. Jag är på din sida
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Även jag har sett exempel på att folk har upplevt tonen i växtforumet som hårt, själv har jag inte upplevt det så farligt. I en diskussion om något man brinner för kan man lätt bli lite ivrig. Men om folk lämnar zoopet pga det så tycker jag det är allvarligt och något som vi alla bör hjälpa till med att stoppa.
            Jag anser absolut inte heller att tonen har gått över gränsen för vad som är acceptabelt. Jag tror dock att det är svårt att göra något åt att folk lämnar Zoopet pga - som du skriver brinner man för en sak så blir det heta diskussioner och blir det lätt att en del tar åt sig - det är nog inte så mycket att göra åt.

            Jag lovar Kjell, jag skall göra allt vad jag kan för att argumentera ner defdac, det är inte lätt men utmanande och lärorikt. Jag är på din sida
            Kanske borde man inte så mycket försöka argumentera ner folk (jag ser din smiley - så jag vet att du inte menar det heller) men just detta att man alldeles för ofta försöker argumentera ner folk är väl orsaken till att växtkategorin i Zoopet alltefterhand har blivit mer likriktad och därmed faktikst också tråkigare.
            Gamla kinesen Mao sa en gång "låt tusen blommor blomma" och det tycker jag ligger mycket i. Han sa väl också nåt om "det är motsättningarna som driver utvecklingen framåt" vilket jag också instämmer i.
            En annan "plattityd" är (kommer inte ihåg vem som myntade detta uttryck) - "om två har samma åsikt är den ene överflödig". Väl hårddraget visserligen men det får en att tänka efter lite i alla fall.

            För övrigt för att återkomma till det så tycker jag det vore trevligt om Aquaplanta Scandinavia skulle återupptså och arrangera möten och utställningar och är lite nyfiken på om det var det som defdac menade ovan
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              Vad vackert skrivet Kjell, jag blir nästan tårögd av all visdom .
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Vad vackert skrivet Kjell, jag blir nästan tårögd av all visdom .
                MVH
                Magnus
                Ja, ja bara vi nu inte får tårar i ögonen efter Sveriges match idag också
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • davidb
                  • December 2005
                  • 125

                  Jag tycker nästan att Kjell skriver lite maoistiskt där i slutet.

                  Sedan så vet inte jag någonting om Tropfrog eller Defdac, men jag vet hur det är att vara aktiv i föreningar. Det är något som kostar mycket tid, ännu mera tålamod och en gigantisk fokuseringsförmåga i motgångstider, när möten blir folktomma eller när utställningen som varit planerad och spikad i två månader helt plötlsligt hotas för att Den som tatt på sig att boka lokalen tolkat ett "jo det skall väll gå bra" som ett "självklart lokalen är eran". Naturligtvis drabbas man av detta två dagar innan eller något.

                  Hur som helst, nu har jag absolut inte läst hela denna tråd, men jag läste att många nybörjare blivit illa behandlade i denna kategori. Jag skulle då vilja säga att jag inte alls känt igen mig. Jag har fått väldigt bra hjälp i denna kategori, främst från NE men även PatrikS.

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    Vi har haft Gold-medlemmar som har sagt upp sitt medlemskap enbart pga av att dom tycket det varit fullkomligt meningslöst att fortsätta skriva i Zoopets växtkategori eftersom de anser att där får bara en åsikt får gälla.
                    Hm, jag undrar var man får denna uppfattning ifrån? Jag känner inte alls igen detta de år jag har deltagit på zoopet. Och då menar jag just att det bara "tillåts" att följa en uppfattning.
                    Det diskuteras med jämna mellanrum (tack och lov) om metoder och teorier för att driva växter i vattenburkar både här och på internationella forum, och ja, det hänvisas ganska ofta till en och samma aproach. Men när man samtidigt förklarar in i minsta detalj VARFÖR/HUR detta fungerar och pekar på risker på andra aproacher (finns det ordet?) ska man nog inte ta det som ett slag med pekpinnen.
                    Det kanske grundar sig i vår knepiga mentalitet att det nästan är genant att ha kört burkar i åratal "som alltid har fungerat bra" men igentligen inte ha haft kemin/biologin/tekniken helt och hållet klart för sig men metoden i sig har ju fungerat. Jag tillhörde för ett par år sedan en av dessa
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      Det kanske grundar sig i vår knepiga mentalitet att det nästan är genant att ha kört burkar i åratal "som alltid har fungerat bra" men igentligen inte ha haft kemin/biologin/tekniken helt och hållet klart för sig men metoden i sig har ju fungerat. Jag tillhörde för ett par år sedan en av dessa
                      Jag tillhör den kategorin fortfarande.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Raljerande växtdraken Defdac. I like it =)

                        Nu ska här argumenteras =D
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...