Master grow(th)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Ursprungligen postat av Erik...
    JA! I många fall.

    Sedan beror det på vad du menar med svältas, vi kan kalla det många saker populärt och kanske mer korrekt kan vi kalla det att ha balans mellan näringsämnen.
    Nej du kan inte svälta alger. Dom har tillräckligt med näringsämnen i kranvattnet.

    "Vi" håller på med ganska banbrytande teorier här, Om jag inte missförstått det helt, så bygger alla "moderna" vedertagna teorier på att oönskad algtillväxt beror på för mycket N och/eller P, i akvarier, dammar och naturliga vattendrag.
    Ja men dom är felaktiga. Ökar du P i ett akvatiskt system med växter så ökar växtmassan i relativt samma mängd som P-mängden.

    Se vad några miljarder kväverening gjort för Östersjön: Veritabel Cyanoodling eftersom Cyanon klarar att fixa kväve ur luften.

    Jag vet inte hur många här som arbetat i akvariebutik, men jag kan säga att medianakvaristen inte behöver tillsätta extra N eller P i sina akvarier.
    Jag vet inte vad du hade för trollerivatten isåfall, för i varenda akvariebutik här i stan så ser man NPK-brister överallt.

    Förr i tiden var det mer NPK i kranvattnet...

    Snarare så måste många börja byta vatten för att även växter ska kunna leva i det, och inte bara alger.
    Alger klarar runt 100-1000 ggr lägre näringsnivåer jämfört med växter eftersom dom befinner sig i totalt olika nicher. Alger har extrem yt:volym-area och mättas på några få molekyler, medans en växt kontinuerligt måste pumpa in strida strömmar av näring för att undderhålla miljardvis med celler.

    Eller så kan man tipsa om att köpa på sig så de kan mäta DO, pH, gH, Fe, Cu, N, P, K, Co2, osv, så att varje person som börjar med akvarier kan spara 5 minuter i veckan på vattenbyten och lägga en eller ett par timmar på att mäta vad det finns för lite eller för mycket av.
    Ett betydligt enklare sätt är att kasta vattentesten i soptunnan och pytsa i alla näringsämnen iom vattenbytet så vattnet får samma konsistens som förr i tiden. PMDD innehåller allt (som TMG med deras nya NP-variant). Dosera upp en känd nivå iom vattenbytet så vet du vad du har i vattnet utan att testa.

    Om man har kranvatten som ger tofsalger ber jag att få beklaga och tipsa om att det finns djur som äter dem, i övrigt kan jag säga att de också ofta dyker upp hos dem som aldrig eller nästan aldrig byter vatten.
    Det är faktiskt tvärtom. Om jag vill ha mina anubias toffsalgsfria så slänger jag ner dom i en low-tech-burk som aldrig får vattenbyten så vitnar dom med en gång.

    Det beror på att toffsalger bara kan använda CO2 (som kommer ner via vattenbyten) tillskillnad från alla andra typer av alger som är duktiga på att använda bikarbonat. I low-techs är CO2-halten alltid nära noll. Dom toffsalger som finns växer sakta och nya sporer bildas inte.

    Mycket enkelt att testa.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      Jag byter ca:30-40% vatten var 14.e dag och har så gjort under hela min "karriär" ho ho... och bevisligen funkar det! dem flesta bilder som är inlaggda är oftast kar med nyplanterade växter men det är mer intressant hur dem ser ute efter 1 år... På min bild är den yngsta plantan 2år och dem lever! inge pmdd, co2 utan bara tmg och ett bra ljus och regelbundna vattenbyten. tagen med mobil tyvärr...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Tyvärr Sunkan, nu låter det här nog lite hårt men det är inte meningen - din enda burk säger inte ett skvatt hur nybörjare bör göra för att få bra fart på sina växter?

        Om dina växter trivs med enbart TMG så innebär det att du antingen har ganska bra med oorganiskt kväve/fosfor i kranen eller att du har en lysande botten som kan mineraliersa överbliven fiskmat/fiskskit ordentligt - och om det är det senare så skulle en nystartad burk körd på samma sätt mycket sannolikt bli en formidabel trådalgsodling.

        Akvariet såg för övrigt väldigt lovande ut så jag hoppas det blir högupplösta bilder i framtiden =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          Det är inte så mycket metoderna i sig utan sättet de presenteras på jag opponerar mig mot. Jag får ofta känslan att de presenteras som "den rätta och enda vägen", (Det är iallafall så de ofta tolkas av forumets inte fullt så erfarna växtakvarister), tycker du borde vara mer ödmjuk mot att det ofta finns alternativa metoder och att akvarier svarar väldigt olika, beroende på tex växtval...
          Jag håller inte alls med.
          Jag ser inget som helst fel att det rekommenderas en grundmetod som är så pass mycket lättare att lyckas med än alternativa - framför allt till nybörjare.
          Jag är övertygad att de flesta nybörjare har större glädje att snabbt få ett fungerande kar för att sedan börja laborera med alternativ i lagom takt istället för att sluta som nybörjare - med intresset och burken uppställt på vinden.

          Förövrigt ser jag inte herr defdac som en gud som pekar med hela hamden utan ett föredömligt känselspröt som lägger ofantligt med tid och kraft på att scanna av växtakvariescenen till förmån för oss alla andra dönickar som inte har möjlighet eller intresse att göra det. Jag tar åt mig mycket av hans och andras tolkningar och tester men har också lärt mig att frågasätta en hel del. Jag ser inte all info. och råd som ett facit men en jäkligt bra kompass för att hitta rätt. Det kan du inte ta ifrån honom.

          Jag vill hellre förespråka ett mer analytiskt tillvägagångssätt i akvarieskötseln...
          Ge mig redskapen och jag ska försöka på nytt
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            Jag får väl känna mig (fullkomligt) nedsablad i denna diskussion... och därför avstår jag från att fortsätta den.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              Ursprungligen postat av petnym
              Jag får väl känna mig (fullkomligt) nedsablad i denna diskussion... och därför avstår jag från att fortsätta den.
              jag tyckar at du har mycket vettigt at säga , så det blivar en saknad
              mvh janne
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • mff
                • January 2006
                • 91

                Det har varit en bra och intressant diskussion att följa - saklig och relevant.
                Jag har genom åren mest koncentrerat mig på bräckvatten men har funderingar på att köra i gång ett växtakvarium.
                Jag tycker inte att det finns någon anledning för någon att sura pga av åsiktsskillnader; de som deltar i och läser en sån här tråd gör det nog för att de är seriöst intresserade av akvaristik och eventuella misslyckanden tror jag inte går ut över deras intresse för akvaristiken - kanske är det snarare tvärtom att misslyckanden inspirerar till nya försök.
                Alltså; jag tycker att man ska fortsätta att tipsa, rekommendera och argumentera för sina uppfattningar - det kan inte skada. De som kan ställa till med elände för djur och växter tror jag knappast följer trådarna på detta forumet - dessa personer får zoo-butikerna försöka informera, och det är inte så lätt alla gånger - särskilt inte som många personer betraktar ett akvarium som inget annat än en dekorativ möbel som sköter sig själv och som man inte behöver någon kunskap om.

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  Jag tycker inte att det finns någon anledning för någon att sura pga av åsiktsskillnader
                  Jag tror inte det är någon som surar i denna tråd Olika uppfattningar förekommer ibland och det är nog både normalt och friskt i ett diskussionsforum.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • mff
                    • January 2006
                    • 91

                    Bluesboy; så du menar efter att ha läst inläggen i denna diskussion att inga av dessa verkade en smula upprörda...ett av de senaste förklarade t o m att man tänkte dra sig ur diskussionen pga åsiktsskillnader. Jag förstår mot bakgrund av detta inte varför du upplever mitt inlägg som förvirrande...

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      Bluesboy; så du menar efter att ha läst inläggen i denna diskussion att inga av dessa verkade en smula upprörda...ett av de senaste förklarade t o m att man tänkte dra sig ur diskussionen pga åsiktsskillnader.
                      Nej, jag tror ingen är upprörd bara för att man har olika åsikter i en diskussion av många. Känner jag petnym rätt så tyckte han väl att denna diskussion inte gav något så han valde helt enkelt att hoppa av. Inget konstigt med det!?!
                      Jag gör det också när jag inte orkar argumentera...eller helt enkelt saknar argumentation som kanske är vanligare...
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • mff
                        • January 2006
                        • 91

                        Detta är det sista inlägget jag skriver på denna tråd; det här handlar inte längre om växtgödning...Jag anser inte att diskussionen här har varit det minsta hetsig, men stundtals har vissa verkat lite småtjuriga och när jag kommenterade att en aktör drog sig ur var det mot bakgrund av den i diskussionen underliggande känslan av att åsikten finns att man ska hålla käft om vissa åsikter som är baserade på avancerade insikter eftersom dessa kan verka förvirrande för den "vanlige" akvaristen. Det sista jag förväntade efter mitt inlägg om detta var något snusförnuftigt spel för galleriet där mitt inlägg framställs som fullständigt ovidkommande och irrelevant...

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Till skillnad från elitscenen inom datorbranchen så blev man proklamerad lamer om man kom med frågor, men däremot höjd till skyarna och rekryterad av första bästa hackergrupp om man visade sig jiddra/trycka ur sig bättre saker än dom andra i eliten.

                          Här har det till skillnad från hackerscenen alltid varit en ganska stor barriär uppåt. Det är okej att prata om nitrifikation, filter och vattenbyten på den nivå som t ex står här på zoopet - men vill man komma längre och nå långt över den nivån så får man antingen uppkört i ansiktet att akvaristik inte är någon exakt vetenskap eller förminskad till "lilla rara".

                          Jag har dock lärt mig att leva med det. Det finns inget bra alternativ till zoopet (ännu), så jag personligen rabblar vidare på vilken nivå jag behagar och tar trollen med ro. Man ska aldrig lyssna på "du ska inte tro att du är något", eller här "du ska inte tro att din hobby är så avancerad som du tror och framförallt ska du inte tro att du vet någonting hur något egentligen hänger ihop".

                          Hit me.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            Ursprungligen postat av defdac
                            så jag personligen rabblar vidare på vilken nivå jag behagar och tar trollen med ro. Man ska aldrig lyssna på "du ska inte tro att du är något", eller här "du ska inte tro att din hobby är så avancerad som du tror och framförallt ska du inte tro att du vet någonting hur något egentligen hänger ihop".

                            Hit me.
                            Fortsätt med det!!! Jag lusläser varje tråd för att få lära mig nya rön

                            En bra signatur som jag "snott" från en zoopetare;
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Man får faktiskt tåla en del om man skriver i ett forum och framför man en åsikt får man finna sig i att bli kritiserad.

                              Jag håller definitivt inte med i allt det som defdac och andra skriver och tycker uppriktigt sagt att de totalt bortser från den verklighet som råder men inte desto mindre tycker jag ofta att det är intressant att läsa deras inlägg och det ger mig en hel del ideer och nya infallsvinklar på olika problemställningar.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                och tycker uppriktigt sagt att de totalt bortser från den verklighet som råder
                                Det där skulle jag ge en femma för att få reda på vad du egentligen menar med =) Din verklighet eller den verkliga verkligheten? =D
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...