Master grow(th)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Ursprungligen postat av oveb
    Jag tror nog att Zoopet's "algbekämpningsschema" och artikeln "Därför drabbas man av algproblem" skapar fler misslyckade akvarister än gödning med pmdd.



    http://www.zoopet.com/index.php?opti...237&Itemid=119
    Inte så märkligt kanske eftersom det knappast är 1 promille av de som har akvarier som använder PMDD och de som gör det ofta är sådana som har väldigt koll över vad som händer i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #32
      skulle jag följa det schemat för att bli av med alger skulle ja inte få plats med några fiskar för det skulle va fullt av alger.
      Defdac kom med rådet att dra ner på vattenbyte och vips så försvann toffsalgerna nästan helt och grönalger har jag nästan ingen längre och göder extra med både nitrat och fosfat.

      gällande nitrat så läste jag förra året om ett akvarie med diskus där nitratet låg på runt 100ppm i flera månader och dom bilder jag såg på akvariet visa ett utan några direkt synliga alger.

      personligen tror jag att alger är mer komplexa än dom verkar och att en lösning inte funkar för alla.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Det vore intressant att få se era fantastiskt vackra akvarier Raven, oveb och Tropfrog.
        Jag tror att ni är teoretiska bluffar som i själva verket har så fula algigenväxta akvarier att ni inte vågar lägga in foton på dom (förhoppningsvis blir ni så uppretade av detta att ni lägger in foton på dom ).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #34
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #35
            duger detta Kjell ?
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #36
              På den gamla "goda tiden" skulle man inte byta vatten alls eller bara marginellt och när du pratar om att vattenbytarhysteri råder idag så ser jag det som att du vill tillbaka dit.
              Då har du missförstått mig. Jag förespråkar att vattenbyten skall vara behovsstyrda och inte en allroundlösning på alla problem. Byt vatten är det absolut vanligaste rådet i samtliga forum här vid nästan alla problem. Vattenbyten är bra och kanske tillochmed nödvändiga, men det finns baksidor med det, bla:
              Filter som aldrig riktigt kommer igång
              Stressande för fiskarna
              Kväver växterna

              Jag menar tvärtom att den vanligaste orsaken till att folk lägger av med akvarium är att de övermatar och att de byter för lite vatten.
              Detta leder till stora pH-variationer och algproblem
              Ja, där är vi ganska så överens. Lågt kh i kranvatten i kombination med "akvariepaket" med underdimentionerade filter, samt lite lata nybörjare är nog sannolikt det vanligaste felet. Algblommningarna beror altså på amoniuminstabilitet och fiskdöden beror på ph variationer. Det kan klart få de flesta att tröttna. Fler vattenbyten skulle säkert hjälpa, men bikarbonattillsats och bättre filter är en bättre väg att gå.

              De gånger jag har haft algproblem så har det alltid (utom i ett fall) berott på att jag slarvat med vattenbytena och det har lösts genom större och tätare vattenbyten.
              Undantaget var när jag bodde på ett ställe där det var en hög nitrathalt i kranvattnet då hjälpte det inte med vattenbyten.
              Däremot har jag (och inte någon annan heller tror jag) aldrig påstått att en hög (nåja inte jättehög) nitrathalt skulle vara skadligt för fisk (med några få undantag).
              Nu har jag aldrig sagt att för få vattenbyten inte kan ge alger, för det kan det. Det jag säger är att det inte finns något samband mellan nitrat/fosfathalten och algblommningar. Det har undersökts i flertalet rapporter som behandlar både naturliga vatten och konstgjorda (som ett akvarium ju är) och resultaten är ruskigt sammstämmiga. Men om jag lägger upp 20 referenser om att det inte finns något samband, kan du då hjälpa mig att hitta en enda som säger att det har samband?

              Jag skulle gärna vilja se lite foton på dina akvarier.
              Jag vet att du redan har sett en del foton på mina kar. Fler finns i min zoon som jag länkar till i signaturen. Vill du se ett av dem live är du förståss välkommen när du vill, hör av dig innan bara så jag kan sätta på kaffet.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                27-28 var snygga - de andra såg rätt nyplanterade ut.
                Hur ser 27-28 ut idag?
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av Raven
                  duger detta Kjell ?
                  http://83.248.167.153:8080/
                  Lite svårt att se men av det jag ser blir jag inte speciellt impad
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #39
                    Dom ser inte ut alls, jag tröttnade på nålgräs...
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • Maria - Sjöjungfru

                      • January 2004
                      • 4236

                      #40
                      Ojojdå! Här gick det hett till
                      Vill bara säga att jag byter både en hel del vatten och häller i en hel del PMDD. Byter ca 50% 1 gång/vecka, ibland lite oftare. Pytsar i PMDD 2-3 gånger/vecka. I mitt 180-liters häller jag i 50 ml/flaska P/N/Micro varje gång (vet inte vad det blir i PPM) har en hel del växter. Kjell och Tropfrog, ni har ju sett mitt kar båda två. Jag tycker inte det är så där väldans mycket alger jovisst jag har en del prickar på rutan och på Anubiasens äldre blad, men det står jag ut med. Jag hade betydligt fler och fulare alger innan PMDD.
                      Jag har även sett Tropfrogs kar och där hittade jag ingen algodling heller.
                      Maria - Sjöjungfru

                      Kommentar

                      • IaMtHeJoKe
                        • November 2005
                        • 416

                        #41
                        Ursprungligen postat av joakimboy
                        blir det inte någon algtillväxt om man pyttsar i hela dosen samtidigt då? de sa iaf han på zoo.
                        menade med TMG

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #42
                          Ursprungligen postat av Raven
                          duger detta Kjell ?
                          http://83.248.167.153:8080/
                          Katten var fin ;-)
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Citat:
                            På den gamla "goda tiden" skulle man inte byta vatten alls eller bara marginellt och när du pratar om att vattenbytarhysteri råder idag så ser jag det som att du vill tillbaka dit.

                            Då har du missförstått mig. Jag förespråkar att vattenbyten skall vara behovsstyrda och inte en allroundlösning på alla problem. Byt vatten är det absolut vanligaste rådet i samtliga forum här vid nästan alla problem. Vattenbyten är bra och kanske tillochmed nödvändiga, men det finns baksidor med det, bla:
                            Filter som aldrig riktigt kommer igång
                            Stressande för fiskarna
                            Kväver växterna
                            OK - men problemet är ju att folk struntar i vattenbytena och låter det gå för länge tills behovet är så stort att det hela går åt skogen.
                            Dessa jätterengöringar med väldigt länge emellan är oerhört stressande för fisken både ur pH-synpunkt och ur "teknisk" synpunkt.
                            Mindre (hur mycket beroende på innehållet i akvariet) och tätare vattenbyten är bättre ur alla synpunkter.

                            Nu har jag aldrig sagt att för få vattenbyten inte kan ge alger, för det kan det. Det jag säger är att det inte finns något samband mellan nitrat/fosfathalten och algblommningar. Det har undersökts i flertalet rapporter som behandlar både naturliga vatten och konstgjorda (som ett akvarium ju är) och resultaten är ruskigt sammstämmiga. Men om jag lägger upp 20 referenser om att det inte finns något samband, kan du då hjälpa mig att hitta en enda som säger att det har samband?
                            Jag är en hopplös praktiker som tror att alla preparat är bluff tills jag testat det så jag skiter egentligen i referenser
                            Enda gånger som jag drabbats av algblomning är de gånger jag haft hög nitrathalt i kranvattnet och då har jag löst det med Dupla Crystal i kombination med ett snabbfilter med tättpackad vadd.
                            Andra algproblem (som jag också haft vid andra tillfällen) har löst genom större vattenbyten.

                            Jag vet att du redan har sett en del foton på mina kar. Fler finns i min zoon som jag länkar till i signaturen. Vill du se ett av dem live är du förståss välkommen när du vill, hör av dig innan bara så jag kan sätta på kaffet
                            Nåväl lite mer än kaffe kan du väl leta fram
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Hynt
                              • May 2006
                              • 224

                              #44
                              Ursprungligen postat av Raven
                              duger detta Kjell ?
                              http://83.248.167.153:8080/
                              Najjs med camen.. =)
                              http://hynt.info.se/

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av albjohn
                                Katten var fin ;-)
                                ????????????
                                Var tusan ser du katten - jag ser bara några fiskar som rör sig och då inte ens en "catfish".
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...