blomgalningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #76
    Ursprungligen postat av Morellen
    Åh, stackars Mogwai, har de inte flyttat på snön där uppe i fjollträsk? Lammöron är fina! Jag tror jag kan ha några som klarat att övervintra från förra året.
    Har tagit fram stora brännglaset så att det sista av slaskeländet ska försvinna och bara bli ett minne blött !!
    Sen så var det det där med tjälen i jorden....man får la ta och gräva ner sånna där värmeslinor helt enkelt !!
    Lammöron är ett elände....om man sätter de och de trivs så förökar de sig med blixtens hastighet !! Jag grävde opp och slängde 3/4 delar av mina 2 plantor som jag har mina rabatter hemma, ifjol....sen så växte de under sommaren. Nu är det dags att ta fram spaden igen och köra massaker.
    De är hopplösa.
    I rabatterna ute mot sovrumsväggen till så har löjtnantshhjärtana redan skjutit knoppar opp ur jorden. Ska ta fram sekatören och "knipsa hyfs" på rosen-buskarna. Jag har en enorm klätterros som håller på att växa mig över skallen så att säga.
    Ska lägga lite ny jord kring roten på den också så blir den ännu gladare.

    Hej och hå vad solen skiner idag....jag vill inte jobba...jag har inte tid att jobba ju...har ett gammalt staket på kolonilotten som ska rivas ju !!!

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #77
      Nu har jag planterat om mina små änglatrumpeter i jättekrukor.... Hoppas att de skall växa till sig mer nu med större plats och bättre jord... Den ena har kommit igång lite bättre än den andra men båda växer iaf.
      Har inte riktigt klurat ut hur jag skall få plats med jättekrukorna sock.... blir en glad överraskning för sambon när han kommer hem och hela köksbortet ockuperats av änglatrumpeterna....
      Varför jag frågade om gamla carnossor får silverfärgade blad var för att mormors gamla har fått blad som nästan halva är lite ljusare, ser nästan silverfärgat ut... Min däremot har bara enstaka dilverfläckar i några blad. jag började undra om det är samma carnosavariant eller inte
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #78
        Ännu fullare på alla möbler i närheten av fönstren...
        Idag har jag sått lager, nattens drottning, bladkaktus och gammla frön jag sparat från afrikas blå lilja (och glömt bort naturligtvis).
        Dessutom lagt frön till svart valnöt i kylskåoet så de skall tro att det är vinter... lagt frön till kaffeplanta och kamelia i blöt (kamelian hade en rätt förbryllande såanvisning... den skulle blötläggas i varmt vatten under 24 timmar och att dömma av anvisningarna verkade det vara läge att lägga den i diskuskaret - temperaturen skulle helst hållas över 35 grader under blötläggningen (i 24 timmar...) och diskuskaret är nog det närmsta då...
        Sedan planterade jag om min h. linearis och pellargonsstickling till riktiga krukor samt petade ner en mystisk variant av kaktus (bladkaktus fast "taggig") som jag tiggt till mig stickling av.
        Nån som vet hur man rotar "kristi törnekrona" bäst? Vatten, jord eller annat?
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #79
          Igår kom man hem med en brokbladig Hoya Carnosa. rätt stor...jättefin...längtar tills den blommar..några invecklade skötseltips
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • Maya
            • November 2003
            • 1162

            #80
            Morellen: dum fråga nu då... men skulle man inte kunna lägga den i blöt i discuskaret?.. jag menar inte direkt ner men genom att ta tempererat vatten från karet i en annan burk och sedan låta burken flyta i själva karet för att bibehålla tempen.... bara en tanke.....

            gladhertha: kul med carnosan!!
            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #81
              maya; det var ingen dum idé, det skulle ju iaf göra att vattnet alrig blir riktigt kallt... Fast mina mattokiga siskusar skulle väl välta allt för att se om det var nått gott de missade...
              Planterat om pelargonier idag... Sambon bara suckar och undrar om jag måste göra det just nu (så klart, när annars?)
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • svensdotter
                • March 2005
                • 247

                #82
                kul tråd

                stämmer nog att akvarie intresset och växtintresset ofta går hand i hand

                mina tomater står å växer så det sprakar i fönstret, snart ska dom till växthuset för att spraka ändå mer. Blomfröerna är satta i både korgar, amplar och balkonglådor, även kryddväxterna tar sig trots att dom är lite långsammare

                sen bär det av ut till stugan för att sköta om torparträdgården där och plantera en del av blommorna och rensa rosenrabatterna!
                blondin!

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  #83
                  Mitt hem är invaderat av blommor... eftersom alla bänkar i köket är fulla med frösådder har min sambo börjat muttra över min nya mani *s*
                  Nu är kamelia, tomater och kaffeplanta satta. Dessutom petade jag ner lite frön av papaya och av physalis samt en påse gammla klockmalvefrön som legat och skräpat i över tre år utan att jag kommit ihåg att plantera. Skall bli kul att se om de gror.
                  Planterade om min gammelkaktus. En värdig julkaktus som har anor från min gammelmormors kaktusar. Den behövde verkligen en dtörre kruka upptäckta jag och nu är den nydushad, omplanterad och skall få en lite ljusare plats, Den har stått för mörkt för att blomma de senaste åren...
                  "råkade" köpa två nya pellagoner med. En omärkt med grönvita blad och en "fire works" med röda blommor.
                  Nu skall jag kolla vilka kryddväxter som klarat vintern och sedan skall jag göra en ny önskelista. Har hittat en lösning på var jag skall plantera olika myntor utan att de kan sprida sig fullständigt ohämmat.
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #84
                    Blomstermani!

                    Morellen, om du berättar för sambon att ett, eller flera, kar till att pyssla med "nog" skulle kunna dämpa blomstermanin något... tror du han går på det?
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Maya
                      • November 2003
                      • 1162

                      #85
                      Idag var jag på trädgårdmässa här i Umeå... hmm måste erkänna att jag inte kom hem tomhänt. Köpte penséer 20 st, 1 st änglatrumpet, sambon köpte en köttätande växt -sileshår sedan så köpte jag nematoder för att slippa förgifta växterna nästa gång de får sorgmyggelarver och givetvis fick jag med mig hem 3 st nya rotade hoyor. 1 H. dennisii, 1 st H. longifolia och 1 st H. sp. PNG4. Huvva jag är hopplös.. Jag FÅR INTE plats med fler...*S*
                      Mvh M.
                      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                      Min hemsida om hoyor & pelargoner

                      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #86
                        att man inte får plats är inget hinder... Jag räknade mina hoyor igår. 22 st! (visserligen mest sticklingar men ändå)Hur gick det till? Förra året så här dags hade jag ju bara en??
                        Sedan har jag nio olika pelargonsorter, sex olika kaktusar, tre sorters oxalis, två sorters bajonettlilja, fyra sticklingar av passionsblommor och två fuschiasticklingar plus diverse annat... plus två änglatrumpeter på tillväxt plus en massa sådder... Undrar varför sambon frågar varför jag skall gå in så maniskt för mina hobbys? (inget dumt förslag förresten Sonja, tvivlar bara på att han går på det... )
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Maya
                          • November 2003
                          • 1162

                          #87
                          Hmmm nu kände jag mig tvungen att göra en hoya inventering... resultatet ca 60 olika sorter... plus att jag har en beställning liggande hos botanova på 8 hoya sorter till. hmm vart ska jag ställa dem???
                          Mvh M.
                          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                          Min hemsida om hoyor & pelargoner

                          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #88
                            du hittar säkert en bra plats till dem med... Det brukar märkligt nog alltid gå att knö in fler blommor (och akvarium!!) än vad man tror. Senaste snilleblixten är att utnytja sköldpaddans ljusramp (solariet) till några krukor med frön som vill gro med undervärme..
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #89
                              Hej alla "blomgalningar"
                              Jag har med stort intresse läst inläggen här och blev så imponerad av hoya så jag gick till butiken o köpte en. De sa att den heter Hoya Bella, men den har så små blad så jag undrar.
                              Det fanns små gröna pluttar på den som skulle vara blommor, sa dom.
                              Eftersom jag aldrig haft nån tidigare så var jag lite... hmm verkligen?

                              Men nu, ni skulle se. Det fullkomligt vimlar av blommor nu efter ca 1 mån. Kan räkna till minst 30 st! De är verkligen fina, de här blommorna.
                              Ska jag göra något särskilt för att den ska trivas, ni som vet.

                              Den står ljust men ej i direkt sol. Tänker på vattningen, vill den ha lite fuktigt hela tiden? Den växer nu på en slags spaljé och grenarna hänger ned lite, men det gör väl inget?
                              Tacksam för lite tips.
                              Svea

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Maya
                                • November 2003
                                • 1162

                                #90
                                Hej Svea!
                                Hoya Bella är en typisk ampel växt så växer den på en spalje så råder jag dig till att försöka klippa bort den.
                                Bellan är oxå en vatten älskare och vill verkligen inte torka ut... speciellt inte när den blommar.
                                Annars tycker jag att det låter som om du gör rätt.
                                Mvh M.
                                Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                                Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                                Min hemsida om hoyor & pelargoner

                                Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...