blomgalningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #91
    Hur menar du då, klippa bort? Jag är inte särskilt bra på "blomspråket", så om du vill förklara lite mer så att jag gör rätt blir jag glad.

    Som den är nu, slingar grenarna sej ganska ordentligt hit o dit i spaljén. Det blir inte lätt att ta loss den därifrån.

    Tror du att det är en Hoya Bella när bladen är så små? Jag har tittat på länkar som fanns bifogat här ovan och hittar ingen som har så små och ganska ljusa blad.
    Tack för om du/ni vill hjälpa mej.
    Svea

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #92
      Det är svårt när man inte har en bild att gå efter... finns tyvärr många felnamnade hoyor ute i handlen.
      Det du kan göra är att googla efter Hoya bella och sen välja bilder på google.
      Verkar den klättra själv så är det definitivt inte någon Hoya bella för bellan klättrar inte... men många "tvingar" upp den runt en båge iaf.. o då menar jag att man bör ta bort denna OM det är en bella eftersom Hoya bella är en ren ampelväxt som trivs bäst om den får lov att hänga. Så om den är mycket insnord i spaljen så ta en tång eller nått och försök att få bort det mesta av den... OM det är en Bella.
      Om det inte är en bella försök att ta en bild och sen om du vill så kan du skicka den till mig så kan jag se om jag känner igen den.. ta på både blomma och blad.
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #93
        Oj oj vad svårt att avgöra. Men kanske kan det vara en Bella.
        Det du skriver om att tvinga in dem i en spaljé tycker jag nästan kan stämma på denna. Det ser inte naturligt ut.

        Jag har några bilder här på blomma och blad. Men hur sänder jag dem till dej?
        Har aldrig bifogat ngt eller sänt bilder i mejl här på Forumet.
        Om du har en e-postadress kan jag lätt bifoga dem.
        Svea

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #94
          Är det en sån här? (endast gold-medlemmar kan posta bilder i forumet, vill su länka btill bilder kan su kanske skaffa sig en sida på zoonen? Eller bli gold-medlem )
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Morellen; 29 April 2005, 09:43.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #95
            tror att det är en h. bella? och den trivs inte alls i spaljen utan kryper ur så gott det går... Tänkte att jag skall ta en rejäl tång och klippa sönder plastspaljen men ville inte störa den när den blommar så det fick vänta.

            Nu laddar jag för att gå på Lisebergs trädgårdsdagar... skall bli kul att se om det är nått roligt där - kanske säkrast att glömma plånboken hemma? Jag är fortfarande stolt att jag motstått att beställa pelargoner från england *S*
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #96
              Hej Morellen, tack för svar. Ja jag tror att det är en Bella.
              Jag har nu fått så bra råd av Maya just om att ta bort spaljen. Detta har jag gjort idag. Stackars blomma ligger nu o flämtar, van som den är att ha stöd. Hoppas den vänjer sej vid att hänga ned.
              Den har ju massor av blommor, helt fantastisk är den. Den doftar inte starkt och droppar inte.

              Tack för råd och hjälp.
              Svea

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #97
                Jag får ryck!!!! Vill börja odla och fixa juu! Helt...galen!? Går fram och tillbaka, data - växthus! För några dagar sedan tvättade mammsen rutorna så det ser jättefräscht uut! En utmsmyckning i trädgården
                Va gör ni i era rabatter, trädgårdar och krukor nu när de är vår?
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  #98
                  kom hem med fem pellisar, fyra fuschior och en daglilja... men jag tror ändå att jag var duktig eftersom jag inte köpte en fikonplanta för 500 spänn.

                  Svea; bra att det löste sig med hoyan, nu kommer du snart att ha fler om du blir biten *S*
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #99
                    Ja, om det inte vore för att redan denna visar sej lite svårplacerad. Jag har för varmt i mitt fönster och sen jag klippte bort spaljén blev grenarna så väldigt långa. Måste tänka ut nåt bra sätt och lämplig plats.

                    Jag ser ju hur många fina det finns. Har sökt lite på hoya och man blir överväldigad av alla vackra sorter.
                    Ha en bra helg.
                    Svea

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      Svea: du får hänga upp den i fönster så behöver du inga gardiner sedan *s* Finns otroligt många fina hoyor och jag har belagt mig själv med inköpsförbud nu (hur länge jag niu kan håla mig)
                      Man blir glad när man märker vilken livskraft det finns i frön. Satte några från min kärlekslija (afrikas blå lilja) som jag samlat in när den blommade för tre år sedan och sedan la i ett kuvert i en låda och glömde bort... Men idag såg jag att de gror minsan! Kommer minst tre stycken groddar i lådan...
                      Och så har jag satt potatis... - det värsta är att jag har dubbelt så mkt kvar som skall sättas... Blir till att gräva och hacka en del i år tror jag *s'
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        Hmm, det blir FÖR varmt där, tyvärr. Den skulle grillas. Men dom e fina. Den jag nu befriat och hängt upp tycks klara detta fint. Tror ni det kommer fler blommor senare i sommar?

                        En annan blomfråga: finns här några amaryllisgalningar?
                        Jag brukar ha mina på balkongen på sommaren. Där står dom tills det blir lien köldknäpp då får dom vara på vinden. Sen tar jag ner dem i november och då brukar det komma knopp.
                        Men en av dom har inte följt mönstret i höstas. Jag känner att löken fortfarande är hård och fast. Ska jag hoppas eller slänga bort den? Nån som vet?

                        Svea

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Olle A
                          • January 2002
                          • 1661

                          Svea, har du dina amaryllisgalningar på balkongen hela sommaren? Blir inte det lite tråkigt i längden för dem, även om där kanske finns amaryllisar också?

                          Morellen, jag var också på Lisebergs trädgårdsdagar i förra veckan, och därifrån kommer man naturligtvis inte hem tomhänt. En gul nunneört åkte ut i ängen direkt, en heliotrop pryder sin plats i rabatten och små dvärgnattljus väntar på att planteras i stenpartiet när jag får lite bättre ordning på det.

                          Olle

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            Jo visst, dom sa det. Men jag brydde mej inte.

                            Nå, nån som kan detta med AmaryllisBLOMMOR och som har lust att hjälpa?
                            Svea

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Morellen
                              • November 2003
                              • 4349

                              Svea; kika på forumet på www.odla.nu, jag är tyvärr inget bra på att håla liv i mina amaryllisar även om jag försökt ibland... Har några stackare stående nu som skall åka ut på sommarsemester... Fast de lär väl bli snigelmat misstänker jag
                              Olle; nej du, inte går det att komma därifrån tomhänt.... jag tycker at jag var duktig som aldrig slog till och köpte den sär fikonplantan för över 500 spänn. Det var ekonomiskt och förnuftigt va?
                              Nån som vet var man kan köpa sig en palmlilja? är liiiite sugen *S*
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                              Kommentar

                              • Morellen
                                • November 2003
                                • 4349

                                Nu har jag varit duktig och fått satt nästan all potatis, det gjorde jag i helgen som gick. Var lite elak mot mina frösådder och satte dem lite för kallt så det ser ut som om jag får köpa plantor om jag vill ha lite tjuvstart... Nåja, sparrisen ser iaf ut att ha klarat chocken så den får jag bädda en såäng åt snart...
                                Var på botaniska idag, lite farligt får man kommer på att det finns många växter man vill ha.
                                Tröstade mig med att köta lite exotiska frukter när jag handlade sedan. Skall peta ner kärnor och se om det blir nått. Nu kommer iaf två papayakärnor upp som resultat av ett tidigare ryck...
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...