blomgalningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #16
    Hoya Bella verkar både vanlig i blomsteraffärn, lättskött, lättodlad och vacker och doftar vad jag läst. Så antar det blir något sånt...i början? haha
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #17
      Gladherta; du kan ju kika runt lite och se om du hittar någon srot si affärerna som du gillar. Jag har gjort så när jag skaffat mina att jag valt plantor som jag tyckt om även utan blommor (så blir ju blommningen en bonus)
      Det roliga med hoyor är ju att de är vackra även när de inte blommar (tycker jag iaf)
      Lenmar; Akta dig - det kan vara minst lika beroendeframkallande med hoyor som med akvarier... skulle bara ha en och rätt som det är är hemmet invaderat *s*
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #18
        Underbara Hoyor!

        Morellen: Och fler lär det bli
        MagicFingers: Riktigt snygg Hoya
        Lenmar: Akta dig! Dom är gravt vanebildande, och blir ofta väldigt STORA
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          ja satte 5 clementin kärnor.
          4 av dom har tatt sej.
          3 av dom är 1dm höga och en av dom bara 5cm.

          ska be bort 2 av dom till polarns ungar.
          dom var väldigt hängiga häromdan tills dom fick vatten.

          installera ett program i datorn som ska påminna mej om att vattna dom så ja inte glömmer det igen

          EDIT:

          nån som har nattens drottning ?
          har 3st.
          Senast redigerad av Raven; 14 March 2005, 21:28.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #20
            Du kan ta för vana att alltid kolla om det behövs vattnas då du gör vattenbyten i karen. Jag vattnar bara med akvarievatten.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #21
              Kul att det finns ett sådant intresse för hoyor här!
              Jag har ett par små Hoya cumingiana som ser ganska hängiga ut nu på vintern. I somras blommade de däremot fint med små vita blommor. Idag på morgonen såg jag att min novemberkaktus kommer med små röda knoppar, vilket är mycket välkommet nu när det inte är mycket annat som blommar. En annan favorit bland mina krukväxter är sammetsblad (Gynura aurantiaca) som slingrar sig med läckert lilahåriga blad. Vill någon ha en riktigt lättskött krukväxt har jag alltid ett skott av blomstervagga (Rhoeo spathacea) till övers. Den tål allt!

              Olle

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #22
                Och vad är en Hoya....

                Jag kan nästan ingenting om krukväxter. Har en 3500 kvm stor "trädgård" (hmmmm...) som jag/vi försöker få ordning på. När vi köpte huset hade ingen rört vid den på 10 år, så allting var igenvuxet med nässlor och vildrosor och murgröna överallt. Vi försöker sakta sakta ta tillbaka makten. Tar lite tid det där.

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #23
                  Själv är jag periodare och då är det hibiskus som gäller!

                  Kommentar

                  • Lenita
                    • June 2003
                    • 850

                    #24
                    Hjälp!

                    Har varit en riktig växtfantast halva livet och älskar att odla, men nu har jag stött på ett problem som verkar olösligt. Flyttade för två år sedan till en lägenhet med balkong i norrläge. Har morgon- och kvällssol, men dess emellan är det mörkt och vindpinat Det enda jag lyckats odla hittills som klarat sig hyfsat hela sommaren är murgrönor. Allt annat får löss på sig av snålblåsten. Ägnar numera somrarna åt såpabekämpning och "klämma för hand"-metoden. Det är sååå tråkigt! Inte ens penséerna klarar sig någon längre tid.
                    Tips på härdiga blommor? Är ju van vid ett milt odlingsklimat annars här nere vid södra Vättern. Kanske ni som bor lite längre norrut vet några växter som trivs i skugga, med vinden pinande genom hela sommaren...

                    Var tidigare Sankt Paulia-fantast och hade ungefär ett trettiotal olika varianter och korsningar. Men Hoya är definitivt en mycket trevlig blomma som tål att tänkas på. Min Bella kanske får lite sällskap framöver. Annars är jag väldigt förtjust i kaktéer och orkidéer.

                    Kul tråd!
                    ____________________________________
                    Pax vobiscum!

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #25
                      Hosta klarar sig överallt och finns ju i en miljon olika varianter. Men det ärklart, de blommar ju inte så mycket. Men de kan ha tuffa färger, en del blå-grå varianter är dösnygga.

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #26
                        mohlin; hoya brukar kallas proslinsblomma. Ganska vanlig "mormorskrukväxt" som det finns fantastiskt mycket roliga varianter av...
                        Låter som ni har en tokspännande trädgård - tänk vad många roliga gamla sorter som kan finnas gömda i den djungeln!

                        Har upptäckt knopp på min H.multiflora, är mycket stolt just nu (hoppas bara att den skall slå ut också) Nästan lika kul som när fiskarna får för sig att leka...
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Olle A
                          • January 2002
                          • 1661

                          #27
                          Lenita, har du provat astilbe? Det har inte jag, men däremot hört att de ska trivas och blomma bra i skuggiga lägen. Annars håller jag med om att hostor är ett utmärkt val om du gillar snygga blad i olika färgnyanser.

                          Olle

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            #28
                            Hosta har jag sett lite som en "tråkig" balkongväxt, men det är ju sant att vissa av dem blommar. Med små vitlila blommor om jag inte missminner mig, men det finns ju en massa olika sorter. Det kan ju vara värt att testa.

                            Astilbe tror jag behöver lite mer sol än vad jag har på min balkong. För en del år sen när jag hade trädgård odlade jag astilbe under ett körsbärsträd, där de trivdes väldigt bra, men det blir ju lite halvskuggigt under ett träd... någon kanske har mer erfarenhet av astilben? Den är ju väldigt vacker också.

                            Både hosta och astilbe tar ju dock en del plats efter ett tag och plats är något man aldrig har för mycket av på sin balkong. Båda lämpar sig väl bäst för att odlas i urna - skulle behöva något lite mindre till balkonglådorna... Hosta kan man ju i och för sig plantera där innan den växer sig för kraftig, kanske ihop med något färgglatt?
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

                              #29
                              Pappan i hemmet är på "utbildning" med jobbet så han kommer hem i morgon *boooring*. Vill att han ska komma hem så vi kan åka å köpa min nu efterlängtade hoya. *en typisk "projekt-person", alltid något på G*..:P
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Lenmar
                                • February 2004
                                • 6154

                                #30
                                Ursprungligen postat av Morellen
                                Lenmar; Akta dig - det kan vara minst lika beroendeframkallande med hoyor som med akvarier... skulle bara ha en och rätt som det är är hemmet invaderat *s*
                                Det bästa med krukväxter är ju att timern aldrig slår av. Det kan jag leva med ! De är inte lika känsliga för om man missar eller hoppar över ett "vattenbyte" heller. Det kan jag också leva med ! "Yngeln" behöver inte matas med artemia! Det kan jag leva med ! Tror nog jag har plats för fler manier i mitt liv!
                                Mvh /Maria
                                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...