blomgalningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #61
    NU skall vi se, har raidat min mor och stympat hennes hoya (nä den växer så det knakar hon skulle ändå slänga annars). skickade upp det på zoonen... spring och kolla ...

    ehm, skall se om jag får fart på dom så åker dom med te auktionen....
    har inte full koll på vilken variant det är men det har säkert ni...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #62
      Tycker att det ser ut som H carnossa?
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #63
        kan vara H carnosa, men jag har för mig att blommorna inte var det minsta "ludna"... jaja, har ett gäng stänglar, tar la med dom te auktionen ...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #64
          Hej på er alla och fortsatt glad påsk!!
          idag när jag kom hem så hade min lacunosa slagit ut... underbara små blommor...men huuu va torr den var.. inte bra!!

          MagicFingers:
          Det är svårt att identifiera något på bara blad men det där vågar jag nog säga är "typiska" carnosablad.

          Morellen:
          Jo det är exakt den mossan som används till orchideér jag menar... ett litet platt paket som sväller när man tillsätter vatten tror att den heter spaghnum moss eller nått liknande... tack o lov så behöver man juh inte använda hela paketet... är juh bara att bryta av den lilla biten man ska använda... jag är helt såld på att rota med vitmossan iaf... det är enkelt och går snabbt.
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #65
            jag trooooooooooooooor att några av hoyaskotten tar sig nu... ser ut att hända lite med dem efter lite mer än en vecka... Sonja; jag kan rapportera att multifloraskottet tänker blomma med en knopp! *s*
            Funderar på att beställa lite frö igen. Teplanta (första försöket vägrar komma upp - tror att jag gjorde lite fel där), kaffebuske (blir snart självförsöjande *S*), nattens drottning, bladkaktusar, kamelia och annat roligt man vill ha i fönstren.
            Frågan är om tålamodet håller? Med tanke på att ett skott av nattens drottning kan ta tio år på sig innan det blommar så undrar man ju vilken väntetid det blir med frösådd?
            Gardenians första blomma har vissnat ner men alla knoppar är kvar - trodde att den skulle tappa dem bara den såg var den hamnat *s*
            I övrigt är det nog dags att skola om lite av fröplantorna men jag tänker dra ut på det för just nu fattar jag inte hur de skall få plats
            Bra planering va? Och ändå funderar man genast på fler frön... Liiite rubbat är det nog?
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • Mogwai
              • November 2002
              • 3021

              #66
              Mina majsplantor har börjat att komma rejält. de står som nerkörda minispjut i krukorna. Mums....ska bli lajbans att odla egen majs i sommar ju !!
              Purjolöken verkar dock vara mer blygsam, inte sett ett endaste litet grönt skott i första lådan som jag satt fröna i. Nu har jag satt en till låda. Skam den som ger sig.
              Hittade några rejält intorkade knölar av odeffinierbar sort i en plastpåse i garderoben.....undras hur länge de har legat där ?? I alla fall länge nog för att jag ska ha hunnit all glömma vad det är för sort blomma ju...
              Men jag tog en kruka och stoppade ner dem i den osså på med ny fin jord och de växer !! Jisses....börjar misstänka att det är nån slags hängbegonia. Långa gängliga rankor som jag måste stadga opp på någe sätt.
              Och de knölar av bla. begonia som jag sparat sen förra sommaren växer så det knakar i krukorna hemma. Sambons kondition förbättras i samma takt som antalet krukor ökar på golvet. Blir rena rama hinderlöpningen bara att ta sig in i lyan ju....
              Sen så går jag otåligt och väntar på att se om det är någe slags liv i de där lejongapsfröna som jag satt i en kruka oxå.

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #67
                hurra! Det är rötter på hoyorna... (nej, jag har inte grävt upp och kollat alla men vissa har synliga rotbildningar och verkar vara bra på G)
                Har vågat lätta lite på plasten runt så de skall få vänja sig vid vanlig rumsluft...
                Sen har jag beställt blomfrö:o
                blev till nattens drottning, bladkaktus, kamelia, kaffebuske, lager och så svart valnöt...
                Tur att man får mer plats och fler fönster vid flytten

                Är det någon här som vet om min teori att carnosan får silvrigare blad med åren stämmer? Är det så eller är det olika varianter? Min är mkt grönare än mormors gamla trotjänare..
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                • Olle A
                  • January 2002
                  • 1661

                  #68
                  Nu kommer min guldadonis (Adonis amurensis) med en knopp! Det är en fin vårblomma som fler borde prova tycker jag. Den är släkt med våradonisen men blommar tidigare och är mer lättodlad. Även mina scilla och gulsippor kommer med knoppar. Inne på fönsterbrädor och bord är det mycket som sträcker på sig. Krukorna med småplantor av lin och muskatellsalvia ställer jag ut i solen en stund varje eftermiddag för att de ska börja härdas inför kommande uteliv. Fjädervallmo, heliotrop, buddleja, lammöron m m är på väg att bli stora nog för att säljas på en loppmarknad nästa lördag. Sedan får vi se vad jag ska så när det blir lite plats ledig igen...

                  Olle

                  Kommentar

                  • Maya
                    • November 2003
                    • 1162

                    #69
                    Även här knoppas det... i hoyorna givetvis :-) Just nu har jag knoppar i H. shepherdii, H. lacunosa, H. multiflora och H. sp. sulawesi GPS 8865. Min stora H. carnosa som alltid har skämt bort mig med ett överflöd av blommor verkar tjura efter att jag flyttade upp till norr.... inte en knopp i syne :-(
                    Mvh M.
                    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                    Min hemsida om hoyor & pelargoner

                    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                    Kommentar

                    • Mogwai
                      • November 2002
                      • 3021

                      #70
                      Mina purjolöksfrön har börjatt att komma lite blygsamt men de kommer trots allt !! Sen så har Lejongapen satt far också. Mina grapefruktskärrnor som jag satte före jul växer så det knakar så nu är det dags för enskilda krukor för varje liten planta, funderar på om jag ska testa att toppa två av plantorna för att se om de grenar sig bättre än de 2 som jag inte ska toppa ??
                      Majsplantorna stor som stolpskott i jorden på kattsäker plats....
                      Det riktigt ar börjat att klia i fingrarna för att få börja påta på kolonilotten...men det är för mycket snö kvar där att töa bort innan det är dags !!

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #71
                        Åh, stackars Mogwai, har de inte flyttat på snön där uppe i fjollträsk? Försökte gräva lite förra helgen men fick ge mig för tjälen låg kvar... Nu när det blivit april kanske det är dags att försöka igen?
                        Sparrisens groddar börjar veckla ut sina fjädriga blad och ser jättefina ut. Sambon muttrar om att köket förvandlats till växthus men jag har ju knappt börjat så än? Har bland annat otmater och röd solros som jag tänkte tjuvstarta lite och så alla sommarblommorna. Luktärtorna är nedpetade i en kruka men står svalt så det kommer nog inte att gro på ett tag.
                        Olle, låter som en spännande loppmarknad! Lammöron är fina! Jag tror jag kan ha några som klarat att övervintra från förra året.
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #72
                          Hollahoppsan!

                          Har idag lyft bort plasten från mina skott jag fick av Sonja i Jönköping. Alla ha rotat sig och ser ut att må bra. *lycka* Har visserligen gått å tittat som en tok i veckan och så men nu tar jag väck plasten så de får torka upp lite. Tror de behöver all kärleken från solen också! Angående din fråga om carnosan Morellen. Har spanat in lite bilder som ni raringar har skickat mig länkar på och kan väl med 100%:ig säkerhet säga att min 25-åriga gamla porslinsblomma är en sådan (fast den är nog minst 35 år...)Jag har samma gamla blomma uppdelad i tre krukor med olika sorters jord i (beroende på omplanteringar och kvarvarande näring i jorden). Ingen av mina har fått "silverfärgade" blad. Däremot så kan den ibland få lite mer ljusa fläckar beroende på hur ljust den fått stå. I mitt kök med mycket ljus är det väldigt grönt medans det i vardagsrummet, där solen går ner klockan 11.00 (am) har den lite ljusa strimmor i bladen.

                          Är på jakt efter en hoya med rödaktiga blad... Vad heter de? Eller med ljusmarmorerade blad... Vad heter de?
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            #73
                            Är på jakt efter en hoya med rödaktiga blad... Vad heter de? Eller med ljusmarmorerade blad... Vad heter de?
                            H.hasseltii eller H.waymaniae kanske? Ljusmarmorerade finns det en hel uppsjö av.
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • Maya
                              • November 2003
                              • 1162

                              #74
                              H. obscura kan oxå få väldigt rödaktiga blad... samt H. collina och nån pubicalyx har jag för mig...
                              Mvh M.
                              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                              Min hemsida om hoyor & pelargoner

                              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                              Kommentar

                              • Olle A
                                • January 2002
                                • 1661

                                #75
                                Igår slog guldadonisen ut, en härlig gul vårblomma som jag nog ska försöka få tag i fler av. Även Scilla, Chionodoxa och porslinshyacinter har börjat blomma i min äng. Jag har börjat flytta diverse sådder och krukväxter till Mammas lägenhet i Stenungsund, för att inte behöva cykla drygt en mil i flera vändor till loppmarknaden på lördag. Den hålls på Hasselgården, nära Stenungsunds ishall, och alla är naturligtvis välkomna! http://www.hasselloppis.com

                                Olle

                                Kommentar

                                Arbetssätt...