blomgalningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    blomgalningar!

    Hejan
    Nu har jag i ett flertal diskussioner upptäckt att det finns gott om krukväxt och trädgårdsintresserade zoopetare. Tänkte att det kanske kunde vara kul att ha en tråd där vi kan hitta varandra och prata blommor (under korkeken) i väntan på våren som tycks dröja lite i år...
    Mina stackars kronärtskockor står på tillväxt i fönstren och snart är det dags att platera lite mer frö även om det känns lite avlägset med all snö utanför fönstren.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Och mina hortensior står inbäddade i halm och sopsäckar i väntan på frostfria nätter. Förra året frös de ner helt o hållet, så detta året tänkte jag ta det säkra före det osäkra. Ska bli spännande att se hur det går. Min man skakar på huvudet åt mig.

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Kul med en tråd för oss blomgalningar här! Jag har svårt att hålla mig när det börjar gå mot vår och börjar nästan alltid så för tidigt - frågan är om det blir något av de blomman för dagen, amurnejlikor och fjädervallmo som stack upp redan för ett par veckor sedan och har blivit långa och rangliga i brist på ljus. Buddleja, heliotrop och gulklint har också kommit upp på fönsterbrädorna men verkar lite lugnare åtminstone än så länge. Det ska bli spännande att se om buddlejorna jag sådde förra våren och planterade ut på sensommaren överlever den här konstiga vintern. Annars har jag som sagt nya småplantor, för denna oslagbara fjärilsmagnet måste man ju bara ha! Även annat som lockar fjärilar och bin samlar jag på i mina rabatter där det finns honungsfacelia, rosenmalva, stäppsalvia, snokört och mycket annat godis för surrande och fladdrande kompisar. En f d gräsmatta vid huset försöker jag göra om till blomsteräng - jag har sått olika ängsfröblandningar i rengjorda ytor med såjord och slagit resten med lie på sensommaren under de tre år jag har bott på Källtorp. Redan från början fanns lite ängsblommor som prästkragar, blåklockor, revfibbla, svartkämpar, blåsuga... och det har blivit lite finare för varje år tycker jag. Något att drömma om nu när snön yr ute!

      Olle

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Blomknoppar på Hoyor!

        Och jag har hittat små blomanlag i en gammal blomkolv på min Hoya finlaysonii, och en liten blomstängel på en som inte blommat hos mig än, H.sp.Tanna. Det är så kul
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Själv är man en halvgalning Ca 3.000 spänn gick te ett litet växthus, pengarna ja tjänat när ja spelat in barnprogrammet "Fixat". Roligt att satsa på. Men mina insektsfobier är kvar....rryys...men alla i familjen tyckte mitt val att satsa pengar på var super!! Ink. ME!
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • Maya
            • November 2003
            • 1162

            #6
            Här är min stora noja i livet... detta och pelargoner....
            Visst gillar jag o så frön... men sen när de små stackarna tagit sig upp ur jorden och det ska planteras ut så är det inte lika roligt längre... men dessa hoyor och pelargoner blir jag helt enkelt inte trött på.... åhh va jag längtar efter nästa blomma.....
            Bifogade filer
            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Den Hoyan ser helt underbar ut, Maya. Doftar den också?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Maya
                • November 2003
                • 1162

                #8
                Väldigt, väldigt svagt om man sticker in näsan i blomklasen.... så det är ingen tung doft.
                Den är nästan vackrare på bild än i verkligheten... även om jag givetvis tycker att den är vacker då med.... på denna bilden syns det hur liten blomklasen är.
                Bifogade filer
                Mvh M.
                Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                Min hemsida om hoyor & pelargoner

                Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  ett gäng Hoya tokar på zoopet. rätning i leden..
                  får inte skicka en egen bild på min Hoya Calycina så får la skicka en länk...


                  fyndade en stor planta med iaf 3 synliga blomstängel... 125:- kostade den *ler*...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    Roligt att ni nappar.
                    Väldigt vacker hoya Maya! Jag går och tittar till min H. Bella som defenetivt har knopp på gång och det känns lite kul när man inte haft den så länge. Har blivit rejält bitan av alla roliga hoyor som finns.
                    Fast egentligen är det väl så att jag efter ett uppehåll som "blomgalning" kommit tillbaka med förnyad styrka och resonerar ungefär som kakmonstret; kakmonstret inte ha högen med mycket kakor, inte högen med lite kakor och inte högen med mittemellan mycket - Kakmonstret vill ha ALLA kakor!
                    Imorgon blir det nog en liten tur till någon plantskola. Vill tjuvstarta med lite luktärtor och kolla vad det dykt upp för roliga blommor.
                    Nått får man muntra upp sig med när det verkar komma en ny snöstorm varje dag.
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Maya
                      • November 2003
                      • 1162

                      #11
                      Ahh ja den är vacker... måste erkänna att jag inte äger en själv.... var på blomsterlandet i halmstad och fyndade en stooor lacunosa för endast 159 :- med massor av pedunclar och minst 5 av dessa har knoppar.... bara väntar på att de ska bli stora nog till att blomma.... då e det fram med kameran igen..*S*
                      Mvh M.
                      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                      Min hemsida om hoyor & pelargoner

                      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Åh vad imponerad jag blir av er kunnighet. Har en gammal, gammal, gammal (minst 25 år!) porslinsblomma hemma som blivit tre tack vare mammsingen för några år sedan. Och den heter bara så, på den tiden var det inte så stort. Tänkte jag skulle lusa ned vårt hem med fler porslinsblommor i framtiden. Ni som vet - Hur tar man skott på sin hoya? Å var hittar man en länk för att få ett riktigt vetenskapligt namn på sin lilla doftkanon? Älskar dem!!!

                        Maria
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • Maya
                          • November 2003
                          • 1162

                          #13
                          Om den är så pass gammal så är det troligen en Hoya Carnosa gör en sökning på google så lär du hitta hur många bilder som helst.
                          Att ta en stickling är lätt... ta en kniv.. skär av nån cm under ett bladpar.... över snittytan bör det vara 4 blad ( om man är ny så har man lite att ta på om det går fel) bryt loss bladparet som sitten närmast snittytan och sätt sedan ner sticklingen i vatten eller vitmossa eller i en porös jorblandning... typ såjord uppblandat med perlit eller vermiculit.
                          Bra hoyasidor:




                          sen finns det en miljard till....
                          Mvh M.
                          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                          Min hemsida om hoyor & pelargoner

                          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            #14
                            Hmm.. Man blir ju riktigt intresserad av dessa Hoyor! Vackra som tusan. Ska läsa på lite och kanske skaffa en planta å ställe i mitt söderfönster.. Pappa är en riktig "Bonzai-vän" som duschar växterna varannan dag och pysslar om dom. Han har....få se nu...12plantor varav 2 stora nu. Så jag skulle nog få massa hjälp med min hoya. Finns ju intresset!

                            Maya kan du ge mig lite grundtips?
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Åh tack så mycket Maya!


                              Kanske hittar nåt som drar mig loss från fiskarna ett tag? Sambon säger att det behövs.

                              Kramizzar /Maria
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...