blomgalningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    jo de kanske e lättare men ja ville inte köpa plantor i affären för de e dyrt.
    finns roligare saker o lägga pengar på
    tyckte de vore lite kul o pyssla med o plantera frön o se hur dom växer.
    men ja kanske ska låta bli med de då ifall de e svårt, eftersom ja får dom "lätta" köpta växterna o dö
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      Har du inga pryttlar sedan innan blir det inte billigare att dra upp från frön men däremot kanske roligare så du kommer ihåg att du skall sköta blommorna med
      Det är rätt mkt pyssel med nysådda frön och färska plantor men om du klarar det så kanske du kommer att vattna oftare än vart annnat år sedan. Det är precis som med akvarierna att man måste hitta balansen - då behöver man inte lägga så mkt jobb på skötseln. Om du har krukor och skaffar såjord kan du ju pröva med frön från mataffären först. Chili, passionsfrukt och avocado tex eller varför inte solrosfrön eller gula ärtor? (det sistnämnda blir ingen långvarig planta men då kan du ju testa att dra upp frön och se om du gillar det´+ att de brukar vara lätta att få fart på)
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        andreassofus: hehe nä då låta bli ska du la inte göra. Men som morellen säger så blir det nog inte mycket billigare eller mindre jobb. Roligare, jo det tror jag faktiskt. Jag har bara testat lättare saker som avocado,tomat, ärtor, kryddor, potatis, morätter, kål och sånt. (kom på att det var mera än jag tänkt på jag har faktiskt gått två terminer på ekologisk odling. *S*)

        Däremot har jag ingen som helst erfarenhet av hur man gör det med krukväxter. Vill du köpa billiga krukväxter så tror jag inte att du kommer under de priserna som man hittar i affären.
        Senast redigerad av Linda_A; 23 February 2006, 13:29.
        //Linda

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          solrosor?? kan man ha de innomhus??
          de ska ja skaffa i så fall.. får väl försöka o vattna lite oftare kanske en gång varje halvår i alla fall
          pryttlar? räcker de inte med en kruka o jord och vatten? som sagt så är ja helt "GRÖN" på växter
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            solrosor går att ha inne ett tag iaf. om man får tag i miniatyrsorter borde det funka som krukväxt?
            Krukor och jord räcker en bit men sedan skall du egentligen ha olika sorters jord beroende på vad du odlar. Ex lite lättare jord för att så i och sedan matigare när växterna börjar komma sig. leccakulor är bra att ha för att få till en bra dränering för rötterna.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              I morgon ska jag till blomsterlandet, var länge sen jag var där nu. Är faktiskt liiite sugen på att skaffa en till orkidée men vete f*n om man vågar. Trots att det har gått helt okej med den som jag har nu.

              Sen om några hoyor hoppar ner i min kasse är kanske inte helt och hållet mitt fel.
              //Linda

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                Ursprungligen postat av Morellen
                solrosor går att ha inne ett tag iaf. om man får tag i miniatyrsorter borde det funka som krukväxt?
                Krukor och jord räcker en bit men sedan skall du egentligen ha olika sorters jord beroende på vad du odlar. Ex lite lättare jord för att så i och sedan matigare när växterna börjar komma sig. leccakulor är bra att ha för att få till en bra dränering för rötterna.
                ok.. ja tror ja skippar de här projektet faktiskt. det lät alldeles avanserat. ja har ju inget brinnande intresse för blommor. det finns ju fina plastväxter annars.
                fast en sak som ja vill ha är en stor växt som gänger på väggen över mitt akvarium med discus växten ska va LÅNG o stor. finns de nån sån?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  kika på guldranka, den kan bli låååååååååååång och är relativt lättskött.
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    Ursprungligen postat av Morellen
                    kika på guldranka, den kan bli låååååååååååång och är relativt lättskött.
                    tack.. hänger man upp den på väggen?? hur lång är den när man köper den?
                    den ska ju va över mitt akvarium på en och en halv meter o härna hänga ner på sidorna.. blir den SÅ lång??
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      Ursprungligen postat av andreassofus
                      den ska ju va över mitt akvarium på en och en halv meter o härna hänga ner på sidorna.. blir den SÅ lång??
                      mer...mycke mer...och mer ändå
                      polarn har en i sin hall och längsta rankan är säkerligen 3meter själv kan ja knappt gå genom hallen utan att köra huvet i rankorna och då är inte hallen direkt liten
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        Ursprungligen postat av Raven
                        mer...mycke mer...och mer ändå
                        polarn har en i sin hall och längsta rankan är säkerligen 3meter själv kan ja knappt gå genom hallen utan att köra huvet i rankorna och då är inte hallen direkt liten
                        hehe va bra. va den fin?? är de blommor på den eller är det bara en grön växt?
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Morellen
                          • November 2003
                          • 4349



                          Kanske inte är så jättestor alltid när man köper dem men de brukar växa snabbt...
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            Ursprungligen postat av Morellen
                            http://www.odla.nu/artiklar/gullranka-050112.shtml

                            Kanske inte är så jättestor alltid när man köper dem men de brukar växa snabbt...
                            tack så mycke.. en sån får det nog bli.. har du nån aning om vad en sån kans kosta? följer de med kruka?
                            förlåt för alla dumma frågor
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • Morellen
                              • November 2003
                              • 4349

                              Ursprungligen postat av Linda_A
                              I morgon ska jag till blomsterlandet, var länge sen jag var där nu. Är faktiskt liiite sugen på att skaffa en till orkidée men vete f*n om man vågar. Trots att det har gått helt okej med den som jag har nu.

                              Sen om några hoyor hoppar ner i min kasse är kanske inte helt och hållet mitt fel.
                              Om den småplantan jag delade av från min orkide (nått slags dendrobium tror jag, doftar gott när den blommar med) så kan vi ju alltid förhandla lite om Lisas polare
                              Hur kan du tro att just hoyor skulle hoppa ner i din kasse?
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                              Kommentar

                              • Morellen
                                • November 2003
                                • 4349

                                vad gullrankan kostar beror nog på storlek. Innerkruka säljs den i men ytterkruka eller fat att ställa den på får du fixa själv.
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...