blomgalningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av svea
    Jag hittade något i skåpet, kan det vara sådana band som du menar, Sonja?
    Kolla på min zoon.
    Jag tror det är precis såna jag har. Jag brukar nog göra både som Morellen gör, och du gjorde... och sätta fast stängeln med några "ringar". Tänk på att den slingrar motsols. Lindar du den medsols kommer den att försöka linda upp sig själv. Hm... jag borde kolla hur du lindade innan jag skriver. Men det är ett bra tips till andra Hoyafanatiker också.
    Jag har en sort som heter finnlaysonii. Den är trög på att växa... som tur är
    Den får grova, vassa blad, inte så förfärligt stora utan mer lagom. Den är extremt långsam på att växa. Ibland kommer det en ny stängel, som inte blir så lång. Sen vilar den igen. Men knoppanlagen ramlar inte av. Så den blommar väldigt snällt med rätt små blommor i en rund klase och dom doftar friskt av nyuppskuren färsk gurka. Men blommorna står bara en dag. Tyvärr växer den så lite så jag har aldrig kunnat ta skott på den.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      fanatiker? hur kan du tro att vi är fanatiker? Jag har ju "bara" en fördubbling av samlingen på G om alla byten/köp etc går i lås *S*
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        Ursprungligen postat av svea
        När jag hanterade stängeln fick jag något vitt på fingret, vad är det?
        Växtsaft. Alla hoyor är giftiga, det kan vara värt att veta om man har katter eller barn som gärna smakar på växter.

        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Morellen
          fanatiker? hur kan du tro att vi är fanatiker? Jag har ju "bara" en fördubbling av samlingen på G om alla byten/köp etc går i lås *S*
          Jag nämnde inga namn
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            Växtsaft, aha. Men stänglen blev inte bruten, hur kommer det då ut?
            Det var bra att veta om giftigheten, ifs har jag varken barn eller katter här hemma.

            Sonja: du menar alltså att stängeln som sådan ska viras runt ställningen motsols? Om det blir fel är det väl bara att vända krukan, eller? Är lite trögtänkt så jag hoppas jag fattat rätt nu!

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              Haha där avslöjade du dig morellen.

              Du skulle varit tyst som jag så skulle ingen misstänkt ev beroende.


              Verkligen bra tips här som man fick.


              Lite OT, men brukar ni duscha av er hoyor?

              Jag brukar försöka göra det en gång i månaden ungefär. Fast bara de med större blad och de som går att flytta på i alla fall.
              //Linda

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av svea
                Växtsaft, aha. Men stänglen blev inte bruten, hur kommer det då ut?
                Det var bra att veta om giftigheten, ifs har jag varken barn eller katter här hemma.

                Sonja: du menar alltså att stängeln som sådan ska viras runt ställningen motsols? Om det blir fel är det väl bara att vända krukan, eller? Är lite trögtänkt så jag hoppas jag fattat rätt nu!
                Jag menar att Hoyans stängel ska viras motsols runt stödet, precis som du trodde. Men hur du än vänder krukan är den fortfarande virad åt samma håll, prova får du se
                Dom blir mycket mer samarbetsvilliga om man virar dom motsols.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Linda_A
                  Haha där avslöjade du dig morellen.

                  Du skulle varit tyst som jag så skulle ingen misstänkt ev beroende.


                  Verkligen bra tips här som man fick.


                  Lite OT, men brukar ni duscha av er hoyor?

                  Jag brukar försöka göra det en gång i månaden ungefär. Fast bara de med större blad och de som går att flytta på i alla fall.
                  Ha! ha! En till som avslöjade sig
                  Nej jag brukar nog inte duscha dom mer än vid omplantering, när det gäller de stora. Ibland torkar jag av bladen med en ren trasa urvriden i ljummet vatten.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Linda_A
                    • March 2005
                    • 1479

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Ha! ha! En till som avslöjade sig
                    Nej jag brukar nog inte duscha dom mer än vid omplantering, när det gäller de stora. Ibland torkar jag av bladen med en ren trasa urvriden i ljummet vatten.
                    Verkar inte som att jag kan lyssna på mina egna råd.

                    Jag har funderat på det med, men av ren lathet så har jag slängt in dem i duschen. Men iofs kan det vara bra att göra det på dem som jag inte kan flytta. Tycker att hoyorna verkar gilla duschen så sätt med.
                    //Linda

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      jag brukar ta ett tag med blomsprutan ibland men rengöring blir det bara om bladen ser ut att vara dammiga som en gammal mumie...
                      Idag har jag "råkat" komma hem med en fin planta av purpore-fusca, en orkidé - Paphiopedlum Maudie och två hoyasticklingar (H coronaria Kuching o. H sp Malaysia B Melau). Det märkligaste var att sambon inte protesterade varken mot en tur till blomaffären eller mot köpen... Tror jag hade varit värre att släppa lös där i början av utställningen, men jag skall ju gå i Stenungsunde med - och då skall jag ha med mig lista på vad jag har och vad jag håller på att byta till mig så man slipper oroa sig för dubletter *S*
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Morellen
                        - och då skall jag ha med mig lista på vad jag har och vad jag håller på att byta till mig så man slipper oroa sig för dubletter *S*
                        Glöm inte listan bara
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Morellen
                          • November 2003
                          • 4349

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Glöm inte listan bara
                          som sagt, hur kan du tro att någon här har hoyamani?
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            H sp Malaysia B Melau, är det den carnosa liknade hoyan?
                            *nyfiken i en strut*
                            //Linda

                            Kommentar

                            • Morellen
                              • November 2003
                              • 4349

                              Ursprungligen postat av Linda_A
                              H sp Malaysia B Melau, är det den carnosa liknade hoyan?
                              *nyfiken i en strut*
                              Jo, den är rätt carnosalik, lite skillnad på bladformen tycker jag än så länge men vi får väl se vad jag släpat hem.
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                              Kommentar

                              • Linda_A
                                • March 2005
                                • 1479

                                Ursprungligen postat av Morellen
                                Jo, den är rätt carnosalik, lite skillnad på bladformen tycker jag än så länge men vi får väl se vad jag släpat hem.
                                Ah, du får fota den. Jag ska ju med få den sen.

                                och SKÄMS på dig som försöker sno min hoya på tradera!
                                //Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...