Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cobra
    • December 2004
    • 1743

    Har med röstat, och blivit en i statistiken...
    Fotosidan.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Skulle inte alla bilder vara på samma sida
      Var det inte det då - hos mig var det så i alla fall - hur var det hos er andra?
      Oavsett vilket så är det ju bara att ändra i rutan för antal visade kort.

      Fanns verkligen markeringen om att 10 är bäst betyg och att 1 är sämst kvar på röstsidan?
      Det står ju en lång mening nu för att inga missförstånd skall uppstå
      Rösta: 10 står för ett 100% perfekt foto och 1 står för ett uruselt foto. Flera foton kan ges samma poäng.
      Dessutom står ju ytterligare info i reglerna högst upp - vad mer kan vi göra för att undvika missföstånd

      på mitt eget kort röstar jag dock inte... vet inte ens om det går
      Det går inte
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        Jag hade alla bilder på samma sida och dessutom var det tydligt när man tittade på varje enskilt kort vad poängen 1 - 10 stod för! Det var en klar förbättring!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • muppins
          • September 2002
          • 1629

          hur var det hos er andra?
          Hos mig var det också alla 18 på samma sida, och alternativet att visa 20 bilder på varje sida var valt från början...

          Har också röstat...men upptäckte efteråt att jag hade snålat lite mer med poängen än vad jag hade tänkt från början.
          /muppins


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Tack muppins och Lenmar börjarde bli lite orolig. Vi har verkligen ansträngt oss på att klura ut hur vi skulle kunna göra det tydligare.
            Nu är det bara en sak som saknas - att det också står angivet vid thumbnailsfotona på övseriktsidan vilka kort kan man har röstat på och vilken poäng man gett. Hoppas att detta går att lösa också.

            Har också röstat...men upptäckte efteråt att jag hade snålat lite mer med poängen än vad jag hade tänkt från början.
            Jag satt faktiskt just och kollade rösterna som kommit in och då slog mig tanken att det var osedvanligt låga poäng överlag - även på de bästa.
            Flera som deltog i förra omgången och som nu till denna omgång hade skickat in ett bättre foto än i den omgång (enligt mitt tycke i alla fall) hade en klart sämre snittpoäng denna gång - fast det behöver ju förstås inte innebära att placeringen blir sämre eftersom det överlag är lägre betyg.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              Jag hade valt 24 bilder per sida tidigare så det valet låg kvar. Antagligen ligger tidigare val kvar så om någon valt 12 innan så ligger det kvar.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Micke
                Jag hade valt 24 bilder per sida tidigare så det valet låg kvar. Antagligen ligger tidigare val kvar så om någon valt 12 innan så ligger det kvar.
                Så är det säkert
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Rösta: 10 står för ett 100% perfekt foto och 1 står för ett uruselt foto. Flera foton kan ges samma poäng.
                  Dessutom står ju ytterligare info i reglerna högst upp - vad mer kan vi göra för att undvika missföstånd
                  Den långa brödtexten läser nog inte så många. Man kan kanske lägga till orden "bäst" och "sämst" vid skalan för betygen för att ytterliggare minska risken för missförstånd...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jag satt faktiskt just och kollade rösterna som kommit in och då slog mig tanken att det var osedvanligt låga poäng överlag - även på de bästa.
                    Flera som deltog i förra omgången och som nu till denna omgång hade skickat in ett bättre foto än i den omgång (enligt mitt tycke i alla fall) hade en klart sämre snittpoäng denna gång - fast det behöver ju förstås inte innebära att placeringen blir sämre eftersom det överlag är lägre betyg.
                    Förra året använde jag nog nästan aldrig betygen 1-5 inte heller 10 för den delen. Detta gjorde dock att jag lite målade in mig då kvaliten var hög redan från start men sedan fortsatte att bli bättre. Har därför generellt ändrat min värdering lite speciellt för de bättre korten. Detta så att jag får lite mer o spela med än 6-9. Tycker också detta gör att jag mer kan låta småsaker avgöra. Ev har fler tänkt som jag.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av petnym
                      Den långa brödtexten läser nog inte så många. Man kan kanske lägga till orden "bäst" och "sämst" vid skalan för betygen för att ytterliggare minska risken för missförstånd...
                      Vi strök just de orden eftersom uppenbarligen en del uppfattade det som om det bästa fotot måste ha en 10 och det sämsta en 1.
                      Så anledningen till att orden ströks var just för att undvika missförstånd.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        Det är ju svårt att vidhålla en konstant betygskala mellan de olika tävlingarna. Jag brukar först försöka rangordna bilderna i någonslags betygsordning och sedan försöka klämma in dom i lämpligt intervall på betygskalan. Oftast blir det ett antal bilder som får samma betyg. Mina givna betyg tävlingarna sinsemellan skall nog inte att jämföras.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vi strök just de orden eftersom uppenbarligen en del uppfattade det som om det bästa fotot måste ha en 10 och det sämsta en 1.
                          Så anledningen till att orden ströks var just för att undvika missförstånd.
                          Ok, några pilar med orden "<--sämre<--" och "--> bättre -->" då???
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            Jag tycker nog att förra månadens tävling hade fler riktigt bra bilder...

                            Lite synd att varken Azur eller Erland är med och tävlar denna månad. Dom brukar ju ha bra bilder...
                            Senast redigerad av petnym; 02 February 2006, 09:02.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ok, några pilar med orden "<--sämre<--" och "--> bättre -->" då???
                              Tror du verkligen det blir mer begripligt då?
                              Nåväl nu kör vi som det är -funkar det inte så får vi hitta på nåt nytt.
                              I denna omgång har det i alal fall fram till nu kommit in 298 röster

                              Lite synd att varken Azur eller Erland är med och tävlar denna månad...
                              Instämmer för då hade vi ju blivit 20 och sen är ju inte heller de 2 absolut bästa fotograferna inte med i tävlingen eftersom de inte får delta
                              Nåväl tillbaka till allvaret så har till nästa tävling inkommit 6 foton från Arleklint, wrang, San, marcuspajp, Micke och Cobra
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                Nu har jag redan röstat så jag kan inte se ordagrant vad det stog precis över "betyg-knapparna", men något med 10poäng för ett super foto och 1poång för ett kasst.
                                Förstår inte hur man skulle kunna misstolka den texten.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...