Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av petnym
    Det får vi verkligen hoppas! Så många fiskfoton har jag inte tagit totalt ens... *satsar på kvalité, inte kvantitet* ;-)

    Fast det är klart man skall ta chansen vid en så fin akvarieutställning, det känns lite mer legitimt jämfört med att fotografera i akvariebutiken...
    Är väl ganska medveten om att jag som fotograf inte riktigt hänger med de bästa (mina ögon klarar t.ex. inte manuell fokusering och begriper mig dessutom inte på photoshop). Detta kompenserar jag istället med att ta en massa foton för då blir det alltid några som är riktigt bra.
    Sedan håller jag helt med dig om att utställningen var ett utmärkt tillfälle att fota på - snygga fiskar som inte går alltför tätt.

    Så var då perioden för inskick över för denna gång och vi fick in hela 25 foton och detta innebär tråkigt nog att 5 skall bort. Jag hade ju förhoppningen att jag nu skulle slippa plocka bort foton (inget roligt jobb) men så blev det tyvärr inte. Funderar faktiskt på att ändra reglerna så att det blir de 20 första som blir antagna - vad tror ni om det?

    Till nästa omgång har det inkommit 25 foton: från drd, Erland, ray, Elinor, Pjotr, Maria - Sjöjungfru, Psym, mange993, muppins qenzo, Sonja, Petnym, kaj.p, Nils Holström, dl_4711, Vesper, gladys, Lenmar, Rödlöga, Arleklint, wrang, San, marcuspajp, Micke och Cobra
    Värt att notera är att det nuförtiden inte bara är vinnaren som premieras utan även bland övriga deltagare dras det slumpvis en vinst - så även om man inte har bästa fotot så finns en chans att vinna.

    Till konstiga fiskfototävlingen så har det kommit in 12 foton: från Nils Holsmström, Guy Palm, lenmar, drd, qenzo, petnym, Micke, rent vatten, Maria - Sjöjungfru, Rödlöga (2 st), Bosse Larsson Ystad
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      OBS - dragningen av en vinnare bland de insända tävlingsbidragen i förra omgången gör jag samtidigt med att jag drar en vinnare i "Gissa Fisken" - dvs den 28.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Så var då perioden för inskick över för denna gång och vi fick in hela 25 foton och detta innebär tråkigt nog att 5 skall bort. Jag hade ju förhoppningen att jag nu skulle slippa plocka bort foton (inget roligt jobb) men så blev det tyvärr inte. Funderar faktiskt på att ändra reglerna så att det blir de 20 första som blir antagna - vad tror ni om det?
        Kul att de ändrade tävlingsreglerna fått sånt possitivt gensvar, vi får hoppas att trenden håller i sig.

        Att ta in de 20 första låter som den dummaste idén hittills. Så svårt att plocka bort några av de suddigaste korten kan det inte vara?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Så var då perioden för inskick över för denna gång och vi fick in hela 25 foton och detta innebär tråkigt nog att 5 skall bort. Jag hade ju förhoppningen att jag nu skulle slippa plocka bort foton (inget roligt jobb) men så blev det tyvärr inte. Funderar faktiskt på att ändra reglerna så att det blir de 20 första som blir antagna - vad tror ni om det?
          Nej, det tror jag inte på
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • RÖDLÖGA
            • February 2002
            • 3931

            Ursprungligen postat av petnym
            Att ta in de 20 första låter som den dummaste idén hittills. Så svårt att plocka bort några av de suddigaste korten kan det inte vara?
            Det kan nog vara svårt nog. Titta bara hur jämt det var mellan dom tävlande i februari tävlingen. Att ta bort ett eller några kort i en omgång där det kanske är ogämt i kvaliten är en sak men det verkar ju bli mer och mer jämt.

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Så var då perioden för inskick över för denna gång och vi fick in hela 25 foton och detta innebär tråkigt nog att 5 skall bort. Jag hade ju förhoppningen att jag nu skulle slippa plocka bort foton (inget roligt jobb) men så blev det tyvärr inte. Funderar faktiskt på att ändra reglerna så att det blir de 20 första som blir antagna - vad tror ni om det?
            Det kan vara en bra lösning. Det gör nog att fotografierna kommer in tidigare också.
            Senast redigerad av RÖDLÖGA; 21 February 2006, 08:17.
            FISHLOVERS
            Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
            En glad "svenssonakvarist"

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av petnym
              Att ta in de 20 första låter som den dummaste idén hittills. Så svårt att plocka bort några av de suddigaste korten kan det inte vara?
              Nej några kort brukar alltid gå att plocka bort utan problem men nu handlar det ju om ett exakt antal som skall bort och då finns det alltid några det står och väger mellan.
              Det är ju faktiskt också som så att den genomsnittliga kvalitén har höjts. Foto 20 motsvarar väl nu ungefär den kvalité som foto 12 hade när vi drog igång tävlingen.

              Värt att notera är att det i senaste omgången skiljde 0.03 poäng mellan nr 12 och 13. Hade det varit jag som bestämt de 12 också denna gång så hade det faktiskt också blivit som så att alla de som nu hamnade bland de 12 bästa inte ens gått vidare eftersom jag bland de trettondeplacerade fotona hade några som jag tyckte skulle in bland de 12. Nu blev det dock resultatet helt rättvist eftersom "folkets röst" avgjorde.

              Så vad som känns lite fel är att det nu ändå är jag och Christian som avgör vem som skall gå vidare. Enligt förslaget ovan så blir det helt upp till fotografen - men det har som sagt nackdelar också.
              Tar gärna emot fler synpunkter i ämnet.

              Under alla omständigheter som sagt mycket trevligt att vi nu får in så många bra foton - så det är ju egentligen ett lyxproblem .
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                Fördelen med att de 20 första kommer med är att det blir inte så många som sitter och trycker och filar på sina bästa kort, det där förrådet nmed bestekorten borde ju vara fullt hos dem sedan innan?? Det kan givetvis också kan vara en nackdel för då hamnar ju de bästa utanför?? Det är ju jättemånga som väntar till absolut sista dagen med att skicka in och de kan ju rappa på lite grann.

                Mig gör det absolut ingenting hur ni gör. Det kvittar mig lika!! Huvudsaken är att det är hög klass på zoopets fototävling och det blir det ju om Kjell och Christian väljer själva...
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  Tidigare när vi bara kunde rösta på 12 bilder plockade ni bort en del bilder och lämnade kommentarer varför. Tycker att det fungerade bra och sedan så har man ju alltid möjlighet att skicka in den bilden till en annan omgång.
                  Tror nog att det skulle bli helt fel om bara de 20 först inskickade bilderna skulle få delta. Alla har inte möjlighet att vara inne på Zoopet varje dag. En del har svårt att bestämma sig och vill gärna vänta till deadline och då skulle de aldrig få vara med.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Pjotr
                    • January 2002
                    • 567

                    Ska man behöva sitta i timtal och redigera kort i Photoshop? Är det inte själva fototillfället som räknas?

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      Ursprungligen postat av Pjotr
                      Ska man behöva sitta i timtal och redigera kort i Photoshop? Är det inte själva fototillfället som räknas?
                      Skall man behöva köra specialfilter och skrapa rutorna i timtal för att inte få minsta lilla prick på fotona? -En lagom balans mellan de båda är bäst enligt min åsikt...

                      Ett riktigt bra foto skall bara behöva finjusteras i beskärning och färgbalans innan det är klart... Om det sen tar timtal eller ej beror väl på hur petig man är. Sen har väl många foton åtminståne någon skönhetsfläck, särskilt om det tagits vid något publikt akvarie. Jag själv är oftast jättepetig och testar helst många varianter innan jag bestämmer mig.
                      Senast redigerad av petnym; 21 February 2006, 11:26.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        Ursprungligen postat av Pjotr
                        Ska man behöva sitta i timtal och redigera kort i Photoshop? Är det inte själva fototillfället som räknas?
                        Appropå Photoshop... Kolla nedanstående länk, gå in under Portfolio och klicka "Before / After"... Helt otroligt redigerat! (Klicka sedan på "Before", bredvid bilden, för att se bilderna oredigerade)

                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Pjotr
                          Ska man behöva sitta i timtal och redigera kort i Photoshop? Är det inte själva fototillfället som räknas?
                          Njae var och en väljer ju sin väg. Men man får nog ha oerhört mycket tur för att få till ett pangfoto så där på direkten.
                          Sedan kan man ju förbereda ett foto på olika sätt förutom på photoshop som Petnym nämner som att rengöra akvarierutorna rejält och se till att vattnet är kristallklart. Man måste hitta vinklar så att man inte får reflexer etc. etc.
                          Själv begriper jag som dataidiot inget av Photoshop så därför lägger jag mycket tid på förarbetet istället. Ta akvarieutställningen som just varit i Göteborg - jag har varit därinne och fotat 10!!!! gånger och först nu vid den allra sista fotningen lyckades jag få till några kanonfoton.

                          Hade jag kunnat Photoshop så hade jag kanske kunnat få till bra och färgriktiga foton betydligt tidigare. Men nu är det ju så att var och en av oss går sin egen väg i fotandet och det är väl det som är det intressanta med en tävling som denna.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av petnym
                            Appropå Photoshop... Kolla nedanstående länk, gå in under Portfolio och klicka "Before / After"... Helt otroligt redigerat! (Klicka sedan på "Before", bredvid bilden, för att se bilderna oredigerade)

                            http://www.fluideffect.com/
                            Fast jag tycker att brudarna ser ut som på plastdockor efter redigeringen - då föredrar jag lite mer levande tjejer med diverse "skavanker", men smaken är som baken....
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Fast jag tycker att brudarna ser ut som på plastdockor efter redigeringen - då föredrar jag lite mer levande tjejer med diverse "skavanker", men smaken är som baken....
                              Jag föredrar dem med persikohy! Undrar om man skall ses live någe mer i zoopetväst?? Vilken bra länk petnym!
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              • RÖDLÖGA
                                • February 2002
                                • 3931

                                Skrämande. Kan man göra så med mina fiskbilder?
                                FISHLOVERS
                                Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                                En glad "svenssonakvarist"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...